ROZHOVOR
Zeal: "Počet indických fanoušků na FB není rozhodující..."
Zeal, rodák ze šumavské Sušice, momentálně sídlící v našem hlavním městě, je DJ a producent, který má pod palcem projekty Dreamworkers a DoZiKuR. Jako Dreamworkers se věnuje především inteligentním polohám drumandbassu, jako je liquidfunk, soulful a deep drumandbass. DoZiKuR potom zastupuje převážně beaty rovné, kde klade důraz na letní feeling a atmosféru. Jaká byla jeho cesta k těmto projektům a co chystá ve dnech nejbližších, tak nejen o tom jsme si před pár dny popovídali a zde je výsledek...
Díky, že sis našel čas na náš rozhovor a na rozjezd tradiční odlehčovačka... Jak se ti vede v těchto jarních dnech?
Mám se fajn, díky. Jaro si rozhodně užívám, hlavně tedy jarní část klubové sezony - tu si užívám, co mi síly stačí. :)
Jaká byla tvá cesta k elektronické hudbě? Poslouchal jsi třeba i jiné styly?
Jasně, poslouchal a poslouchám i jiný věci než elektroniku. Velkou zásluhu má na tom můj starší brácha, kterej prožil svý mládí v devadesátkách jako horlivej skejťák. V jeho kazeťáku hrály nejčastěji kapely, co razily punk, hardcore nebo metal, ale nechyběl třeba ani rap typu Wu-Tang Clan, Beastie Boys, Rage Against The Machine... Z elektroniky si namátkou vybavuju Prodigy, Apollo 440 a Chemical Brothers, všechno samozřejmě na 4x přehrávaný kazetě. :) Když už jsem byl samostatnější, tak jsem na základce sjížděl hodně ATBho, Scooter a jiné velikány z Taneční ligy. :) Na střední mě pak na dlouhou dobu chytnul hip hop. S klukama z "nejbru" jsme začali psát první texty a rapovat. Dokonce jsem absolvoval pár koncertů jako MC, naštěstí jsem toho včas nechal a přesunul se za gramofony. :) Pak si ke mně přes Jakuba našel cestu drum´n´bass a další elektronika šla ruku v ruce. Poslední dobou si hodně ujíždím na chill outu. Na Spotify je k dispozici můj playlist "Chill Pills" a doporučuju dávkovat minimálně 20 minut každý den.
Koukám, že to máme dost podobné... A co tvé DJské začátky v Sušici? Jak to tehdy probíhalo?
Poté, co jsem zahodil mikrofon, jsem ještě nějakou dobu zůstal věrný hip hopu a pouštěl jsem na akcích hip-hop desky. Vzpomínám na tu dobu moc rád, naše nízký "skillz" a nedokonalou techniku převálcovalo nadšení a zapálení pro věc.
Kromě DJingu se ale věnuješ i produkci... Šlo to ruku v ruce, nebo jsi začal nejdřív hrát?
Vlastní "produkce" byla dřív než hraní. Moje první pecky vznikaly v programech Dance a Hip Hop ejay. Jednoduchý software, kde se skládaly smyčky samplů za sebe. Tvořil jsem tam první beaty pro naše hip hopový pecky. První gramce jsme s DJem Rakem koupili napůl až po letní brigádě.
Jak tehdy vypadala klubová scéna v Sušici? Pamatuji si, že jste tam pořádali vlastní akce, tak jak na ně s odstupem času vzpomínáš?
Kromě klasické páteční diskotéky v bývalém armádním domě nebylo moc příležitostí ke kulturnímu vyžití, lidi proto byli hladoví po čemkoliv jiném a novém. Tím pádem byli vděční i za naše velmi alternativní vystoupení. Myslím, že jsme měli štěstí a zažili zlatou éru klubové scény v Sušici. Jeden čas jsme hráli v legendárním klubu Simple snad každý pátek i sobotu a lidi chodili a bavili se bez ohledu na to, co se hrálo a končilo se za ranního světla. Ale všechno jednou musí skončit...
Aktuálně máš pod palcem dva projekty, tedy Dreamworkers a DoZiKuR. Jak to bylo s jejich vznikem? Můžeš to našim čtenářům přiblížit?
Dreamworkers je drum´n´bass projekt, který jsme původně tvořili já a DJ Rake. Každý jsme na začátku hráli trochu jiný styl drum and bassu, ale s příchodem deepu a nárůstem popularity liquidu se naše cesty sešly a my začali pod tímhle nickem hrát B2B sety. Časem to přerostlo i ve vlastní produkci. Jak vznikl DoZiKuR se těžko popisuje, ale ve zkratce šlo o přeřek slova Dreamworkers. Mezi lidma se to ujalo a já měl alespoň alter ego pro mé house a techno sety a produkci. První historická zmínka o bájném Dozikurovi je dodnes zachována a archivována na YouTube.
Jako Dreamworkers máš za sebou releasy u známých drumandbassových labelů, jako jsou například Celsius Recordings a Influenza Media, které spadají pod známou značku Fokuz Recordings, ale také DNBB Recordings. Coby DoZiKuR vydáváš u vydavatelství Kimbo Records. Jak moc tě tyto releasy posunuly? A nahlížejí na tebe labely nějak jinak, když máš teď v portfoliu muziku u výše zmíněných značek?
Určitě to nějaký plusový body přidá, ale rozhodně to neznamená jistotu releasu. Pokaždý jdeš znovu a znovu s kůží na trh. Všechno je čím dál dostupnější a kvalitnější, denně začínají s produkcí desítky mladých kluků a holek, co přináší na svět svěží nápady. Distribuce skladby a reklama stojí label energii a peníze, navíc v dnešní době streamu nejsou prodeje bůhví jaký. O to víc si vážím, když se mi podaří skladby upsat.
Co je podle tebe klíčovým faktorem, aby se ti jako producentovi podařilo upsat track na nějakém renomovaném labelu?
To bych taky rád věděl. :) Ale rozhodně to bude kvalitně odvedená producentská práce... V dnešní době je podle mě nejcenější mít vlastní zvuk a rukopis, který zaujme a každý tě díky němu identifikuje. Počet indických fanoušků na FB nebo IG v tomhle podle mě není rozhodující. Občas vídám, že na velkých labelech vyjdou věci lidem, který mají "jenom" stovky fanoušků.
Žil jsi nějakou dobu v Mexiku... Podepsalo se to nějak na tvé hudební tvorbě? A co tamní elektronická scéna? Měl jsi možnost navštívit nějaké kluby a párty?
Určitě mi Mexiko hodně dalo a rozšířilo mi hudební obzor. Před těmi čtyřmi roky byl u mě drum´n´bass na prvním místě a house jsem sledoval a hrál jen okrajově. Po pár dnech pobytu jsem ale zjistil, že v zemi, kde je národním heslem "mañana", nemá šanci na úspěch ani rychlejší myšlenka natož BPM. Kromě klasické latinskoamerické salsy a reggae tam jelo hodně downtempo a house. Objevil jsem díky tomu jména jako Nu, Nico Stojan, Acid Pauli, ale i třeba producenty z labelu Diynamic. Ty hlavně díky Boiler Roomu, který se tam pořádal v plážovém resortu, a na kterém jsem samozřejmě nebyl, protože mi jména Solomun, Adriatique, H.O.S.H nebo Magdalena nic neříkala. Taky se tam konal několikadenní festival BPM, na kterým hrála snad všechna jména z house music a techno scény, na který si vzpomeneš, a nechyběl ani český zástupce DJ Schwa. Pamatuju si taky, že na Silvestra tam hrál mimo jiné třeba Claptone. Nemůžu taky opomenout festival Day Zero, který se shodou náhod konal asi 1 km vzdušnou čarou od místa, kde jsme bydleli. A ano, ani téhle události jsem se nezúčastnil. Tedy ne aktivně. Zvuk byl hodně silnej, takže ani zavřený okna a dveře od pokoje nebránily kvalitnímu non-stop poslechu. :) Takže abych to shrnul, scéna v Mexiku mě spíš předběhla. To, co se tam dělo před pár lety, baví DoZiKuRa až dnes. Pravdou je, že jsem si zpětně dohledával sety lidí, který jsem v tu dobu neznal, a doplňoval si vzdělání... Na druhou stranu musím zmínit, že to všechno bylo v turistický oblasti a tomu taky dost odpovídaly ceny. Navíc člověk měl plný zuby opilejch a uřvanejch turistů a radši vyhledával místa, kde nebudou. Kdybych tam byl ale dnes, tak bych si to užil asi jinak. :)
Momentálně už nějaký ten pátek sídlíš v Praze... Jak vnímáš tuzemskou elektronickou scénu a kam se bude podle tvého názoru dál vyvíjet?
Upřímně jsem z momentální situace nadšenej! Pamatuju dobu před deseti lety, kdy sem jezdilo jedno "velký" DJský jméno jednou za měsíc, maximálně za 14 dnů, a když se náhodou sešly dva bookingy v jeden večer, diskuze na fórech (tehdy ještě nejel FB, pozn. pro mladý) byly hodně peprný. O pár let později je standardem mít 2 zahraniční jména na jedný párty ve 3 klubech najednou. Což je určitě skvělý, protože máš nejen větší možnost výběru, ale i jistotu, že při takovým tempu se tu brzy objeví znovu. Příjde mi, že si to tu opravdu užívají nejen fanoušci, ale i interpreti, kteří se rádi vrací. I když musím na druhou stranu říct, že akcí s pořádnou atmosférou je dneska jako šafránu. Dřív se přeci jen lidi opravdu víc těšili na hudbu samotnou, a byl to ten hlavní důvod, co je dostalo do klubu.
Amen! Vnímám to poslední dobou úplně stejně. Když se ještě vrátíme do dob minulých, jací interpreti tě, co se hudební tvorby týče, nejvíce ovlivnili a proč?
Z drum & bassu rozhodně Alix Perez, Spectrasoul nebo Logistics. V době, kdy jsem začínal hrát, vydávali svoje přelomový tracky na Shogun Audio a já každej ten vinyl zbožňoval! Bylo to "fresh" a fungovalo to jak v osm večer na začátku setu, ale i ve dvě ráno, když byl parket ve varu. K Logisticsovi není co dodat, snad jen smeknout, že po tolika letech a releasech dokáže i dneska vytvořit hitovku s aktuálním zvukem a přitom s jeho tolik typickým rukopisem. U house music je to těžký, těch jmen je spousta, ale kdybych to měl škatulkovat, tak je pro mě důležitej zvuk labelu Anjunadeep, takže např. Yotto, Rodriguez jr., Modd, Ben Bohmer, Lycoriscoris a další... V jejich produkci mě baví melodičnost a častý využívání piana. Asi díky tomu mi to přijde podobný liquid funku.
Chystáš v nejbližší době nějaké nové releasy? A co má v plánu Dreamworkers a DoZiKuR po zbytek roku?
Letos je podle čínského kalendáře rok DoZiKuRa, takže Dreamworkers prozatím nechávám spát. Moc rád bych se věnoval oběma projektům naplno, ale je to nejen časově náročný... Momentálně mě baví rovný věci a až toho bude zase moc, tak si odskočím ke svý zlomený polovině. Na konci dubna se DoZiKuR vrací tam, kde začal a vlastně i prozatím skončil, tedy u Kimbo Records, kde mi vyjdou dva tracky. Rád bych do konce roku vydal ještě dvě další EP a kromě toho budu pokračovat ve svém podcastu, který nahrávám každých 14 dnů a najdete ho na mém MixCloudu. A třeba se naskytne i nějaký to hraní :)
Jak vypadá tvé studio? Jaký používáš k tvorbě hudby software a jaký hardware?
Studiem bych to rozhodně nenazýval. :) Mám jenom studiové monitory Adam Audio T7V a notebook. Jako DAW používám Ableton a několik pluginů, nejčastěji Kontak, Massive a Serum.
Na tuto otázku se ptám úplně každého a nevyhneš se jí tedy ani ty. :) Stala se ti v poslední době nějaká vtipná nebo zajímavá historka během hraní nebo návštěvy nějaké párty?
Nevím, dál!
Blížíme se ke konci našeho rozhovoru... Máš nějaký vzkaz na závěr pro naše čtenáře?
Gratuluju, pokud jsi vydržel číst až sem!
Díky za rozhovor a ať se ti daří!
Díky, tobě taky!
Ptal se stanjah v březnu 2019.
foto: Kaix, Drumy i Nedrumy a archiv
Sledujte také:
Dreamworkers Facebook
DoZiKuR Facebook
Dreamworkers SoundCloud
DoZiKuR SoundCloud
Dreamworkers Mixcloud
DoZiKuR Mixcloud