ROZHOVOR

 

Delroy: "Málem jsem dostal přes hubu, že jsem hrál jungle..."

Delroy patří k matadorům italské drumandbass a jungle scény. Je to jedna z hlavních postav, která pomohla utvořit italskou zlomenou scénu, o čemž se v následujícím rozhovoru dozvíte mnohem víc! Také je to dlouholetý DJ a producent a za dobu svého působení na scéně si zahrál po boku významných postav světového drumandbassu. O jeho začátcích i plánech budoucích jsme si nedávno popovídali a výsledek přinášíme v následujících odstavcích...

 

Fabrizio, na začátek jedna odlehčující otázka... Jak se ti daří?

Mám se dobře, díky za optání! Možná je na to ještě brzy, ale líbí se mi cesta, kterou se můj život nasměroval od té doby, co jsem se přestěhoval do Prahy.

Jak ses vlastně dostal k elektronické muzice? Začínal jsi hned u drumandbassu? Kdy sis řekl, že drumandbass bude pro tebe to pravé?

Už v sedmdesátkách mě hrozně chytl zvuk synťáků, i když se mi líbily i žánry jako rock, blues, funk, ale i disco. Než přišel na řadu drumandbass a jungle, tak to byl hardcore, ještě předtím techno, a před technem acid house. Celé osmdesátky jsem byl zblázněný do základů reggae a dancehallu, ale už počátkem osmdesátých let na mě měla velký dopad také elektronika.

Delroy

Kdy ses rozhodl, že se budeš věnovat DJingu a produkci? Šlo to ruku v ruce, nebo jsi nejdřív začal hrát a až potom dělat vlastní muziku?

Pořádal jsem klubové noci s Guidance Kru v Miláně a v určitém okamžiku jsem cítil potřebu reprezentovat tu oduševnělejší stránku drumandbassu, a to před tím, než se skutečně nazývala liquid funk. Tehdy jsem se musel v relativně krátkém čase naučit míchat desky, protože jsem chtěl hrát! Také jsem toužil po skládání vlastní muziky, dokonce možná ještě víc než se věnovat DJingu, ale tehdy mi to moc nešlo. Dokonce ani v dnešní době v tom nejsem moc dobrej, stále je co zlepšovat! Ale pokud máte pocit, že ano, tak je to jen díky lidem, jako jsou Peshay nebo Promenade, kteří mě hodně povzbudili k rozvinutí mých dalších nápadů...

Pamatuješ si ještě na své úplně první hraní?

Pamatuju si to, jako by to bylo včera! Málem jsem tehdy dostal přes hubu, že jsem hrál jungle. Naštěstí to ale dobře dopadlo, protože jsem s sebou v bagu měl i spoustu reggae desek. Psal se rok 1994 a byla to novoroční párty ve městě Romagna, kde jsem v té době žil.

Delroy

Pocházíš z Itálie... Jak tedy vypadá italská drumandbassová scéna? Můžeš nám ji nějak přiblížit?

Abych byl upřímný, tak o tomhle se mi mluví docela těžko, protože jsem si vytrpěl opravdu hodně ve snaze něco takového vybudovat. Udělal jsem také spoustu chyb, ale vždycky jsem věřil v jednotu té scény, i když v tom jsem zůstal osamocený. Výsledkem toho všeho je, že v Itálii prakticky neexistuje zdravá drumandbassová scéna. Je tam spousta DJs a producentů, z nichž někteří jsou skutečně velmi dobří, bohužel ale těch opravdových "junglistů" je hodně málo. Většina těch lidí nemá představu o tom, jak v dnešní době tlačit takovou novou revoluční kulturu. Tenkrát byly před tebou dveře klubů zavřené kvůli politice nebo penězům, nyní jsou zavřené kvůli nevědomosti, hlavně na straně těch, kteří tuto neexistující scénu tvoří.

V rozhovoru s tvým italským kolegou Promenadem bylo řečeno, že jsi jedním z prvních, kdo založil italskou D´n´B scénu. Jak bys zhodnotil její vývoj? Myslíš si, že se ubírá tím správným směrem?

Byl jsem součástí jedné z předních crew, které razily a propagovaly jungle a drumandbass. Jen jsem si k tomu přidal další důvod, tedy věřit v nějakou jednotnost jako tomu bylo ve Velké Británii. Jak to nakonec dopadlo, jsem už řekl... Každopádně si myslím, že každý směr je lepší než žádný! Přinejmenším jsou oceňováni italští producenti, protože produkují nádhernou hudbu, i když nejsou těmi správnými vojáky, kteří by tu scénu tlačili dál. Každopádně v Itálii vzniká aktuálně spousta nádherné muziky, za což jsem opravdu rád.


Kdybys měl porovnat italskou a českou drumandbassovou scénu, kde si myslíš, že to šlape víc?


Nevím, jestli této otázce dobře rozumím, ale já bych je spolu neporovnával. Česká scéna nemusí být úplně tak kompaktní, jak bych si přál, aby nějaká hudební scéna byla, ale v každém případě je mnohem živější než ta italská. V Praze se děje víc drumandbassových akcí, než kdybyste dali dohormady všechna italská města, kde byl původně drumandbass a jungle zastoupený. Největší drumandbassový festival v Itálii organizují Němci, zde máte Let it Roll, víc k tomu asi nemám co říct...

Aktuálně žiješ v Praze... Co tě vedlo k přesunu ze slunné Itálie k nám do České republiky, a jak se ti v Praze líbí?

Promenade a jeho krásná manželka Ilaria mě v posledních dvou letech hodně povzbuzovali, a tak jsem se rozhodl to vyzkoušet. Co se práce týče, je na tom Itálie v současné době mnohem hůř než Česká republika. Máte-li minimální kvalifikaci jako já, nemáte v Itálii žádnou přítomnost ani budoucnost. Tady v Čechách jsou konečně mé zkušenosti s jazyky a lidmi doceněné. Ironií je, že většina mých dovedností byla vyvinuta z toho, co jsem dělal jako "junglista". Pokud jste DJ, jste showman, pokud jste učitel angličtiny, také musíte být showman. A pokud jste manažer péče o zákazníky, tak jste také svým způsobem showman.

Delroy
Už dlouho se věnuješ i produkci vlastních skladeb... Kde čerpáš inspiraci pro svou tvorbu?

Jak už jsem se zmínil, trávil jsem spoustu času tvorbou hudby, která v konečné fázi za moc nestála. Jedním z mých problémů je, že jsem začal hrou na kytaru a tyhle písničky nemají moc společného s tvorbou klasické taneční hudby. Ale snažím se na tom pořád pracovat. Inspiraci čerpám z veškeré hudby, která ve mně po celý život zanechala nějakou stopu, tedy pop, blues, disco, punk, metal...

Pracuješ aktuálně na nějakých nových skladbách?

Vždycky mám otevřený nějaký projekt, ale teď chci dokončit svou první věc, jež vznikla tady, a která se bude jmenovat "Bohemian Roller". A mám také rozděláno pár starších tracků, které chci co nejdříve dokončit...




Dáš nám tipy na nějaké interprety, kteří tě v tvorbě ovlivnili?


To bylo tolik muzikantů a producentů... Ani je nemohu spočítat! Je jich opravdu hodně a to nejen z hudební sféry, ale i z oblasti filmu a malování. Tak třeba takhle: Hendrix, Tarkovskij a všichni němečtí expresionisté...

Kteří čeští, nebo zahraniční DJs a producenti podle tebe stojí za pozornost?

Všichni vaši kluci, se kterými jsem se potkal, si ji zaslouží, a to nejen proto, že jsou to přátelé od Promenada. A ti zahraniční? Naibu je jednoznačně "Don Dada", pokud jde o krásné inscenace. Ale je jich mnohem víc, jen si teď nevzpomenu na konkrétní jména...

Delroy
Co bys poradil začínajícím producentům a DJům?

Uf, nevím jak někomu radit... Pokud se vám zamlouvá myšlenka produkovat a máte nějaké dovednosti, tak byste do toho měli jít bez ohledu na to, zda vás to bude živit, nebo ne. Zatímco u DJingu na tom opravdu záleží! Chcete utratit všechny peníze za vinyly nebo řezání "dubplatů"? Rozhodněte se sami, ale je to jediná cesta, jak se naučit být DJ, takže je to jen a jen na vás, pro co se rozhodnete. V obou případech bych řekl, že pokud to cítíte, měli byste to udělat, protože život je krátký a hudba je pro vaši duši dobrá. Sledujte svůj instinkt, ale naučte se poslouchat ostatní pozitivně kritickým způsobem - komunikace je klíčem. A pamatujme, že hudba je o komunikaci!

Co bys vypíchnul jako největší "highlight" své dosavadní kariéry? A čeho bys chtěl ve své tvorbě ještě dosáhnout?

Žádný velký "highlight" nebyl a není. Možná všichni dobří lidé, se kterými jsem se potkal. A to je směr, který bych chtěl udržet...



Na tuto otázku se ptám úplně každého, takže se jí nevyhneš ani ty. Prozradíš nám nějakou zajímavou historku z hraní nebo návštěvy nějaké párty?

Dobře, tohle také souvisí s otázkou o radách pro nové DJe... Já se učil všechny své "skills" živě před publikem a to je jeden z triků, který se ti do budoucna moc hodí. Mohla to být katastrofa, ale nakonec se z toho stala dobrá věc. Mixoval jsem skladbu, která měla strašně dlouhé intro a těsně před koncem toho tracku jsem nechytl začátek druhé desky. A místo toho, abych si řekl: "sakra, co mám teď dělat," jsem jednoduše vytáhl druhý fader a byl z toho parádní "drop"! A tak to funguje i dnes...

Blížíme se ke konci našeho rozhovoru... Máš nějaký vzkaz na závěr pro naše čtenáře?

Buďte dobří, vždycky!

Delroy

Díky za rozhovor a ať se daří!


Taky děkuju a mějte se fajn!


Ptal se stanjah v listopadu 2018.

foto: archiv

Sledujte také:

Facebook

SoundCloud

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016