ROZHOVOR
Commix: "V drumandbassu zastiňuje mainstreamový odpad underground..."
Nejdřív tři, potom dva a nakonec jeden. George Levings zbyl z původní trojice Commix jako jediný. Pár let to však vypadalo, že projekt, jenž výrazně formoval podobu sofistikovaného drumandbassu, nadobro skončil. Naštěstí ne. Levings ohlásil návrat a kopec nového hudebního materiálu. Bylo jasné, že letošní ročník festivalu Shotgun se bez něj neobejde. Ideální čas zeptat se na jeho návrat, zálibu v technu a jeho pohled na současný stav scény. Commix se na festivalu Shotgun představí v tříhodinovém setu v pátek 9. září.
Proč ses rozhodl vrátit se k drumandbassu?
Nikdy jsem ho nechtěl úplně přestat dělat, jen bylo nutné si od něj odpočinout.
Co se nejvíce změnilo od chvíle, kdy jsi v Commix sám?
Především jsem zůstal sám ve studiu. Poslední čtyři roky jsem také dělal jinou hudbu, takže se změnil můj kompletní přístup k tvorbě.
Preferuješ spíše harmonické melodie, nebo minimalistický model ve stylu skladby "Ghost Loops"?
Nedávám přednost žádnému konkrétnímu zvuku. Mám rád kvalitní, dobře zprodukovanou hudbu od srdce.
Vídáváš se stále s Guyem, exparťákem z Commix? Co říkáš na jeho techno produkci jako Shifted?
My dva vždy zůstaneme nejlepšími kamarády. Nerozešli jsme se ve zlém, jen jsme se chtěli hudebně vydat jinudy. Jsem velmi pyšný na jeho úspěchy jako Shifted.
Někde jsi ale říkal, že projekt Commix skončil, protože ustal zájem o zvuk, který jste tvořili. Hrálo to taky roli?
S deskou "Call To Mind" jsme dosáhli maxima, víc už jsme s naším zvukem dělat nemohli. Nikdy jsme se nechtěli opakovat a drumandbass se tehdy navíc vydal cestou, která se ani jednomu z nás nelíbila. Kvůli nové inspiraci jsme se proto vrhli na jiné formy elektronické hudby a postupně jsme začali tvořit i jiné styly elektroniky.
Změnil se tedy drumandbass k lepšímu? Prožívají teď jeho sofistikovanější směry renesanci?
Na deepové a experimentální scéně se dějí skvělé věci. Je ale těžké najít underground zastíněný mainstreamovým odpadem.
Vidíš kolem sebe progresivní producenty?
V drumandbassu jsou stále lidé, kteří ho posouvají dále, zkouší neotřelé věci a otevírají mu nové směry. Důraz na taneční parket ho bohužel přivedl až na samou hranici sebezničení. Ale je skvělé opět vidět producenty, kteří tvoří opravdovou hudbu.
Uživí se ale lidé, kteří si dělají svoje a nepodvolují se žádným trendům?
Umělci by vždy měli takto tvořit. Těším se, že komerční scéna si jich zase začne všímat a bude zase podporovat experimentování.
Letos ti po delší době vyšlo EP... Co plánuješ dál?
Další dvě EP v rámci projektu Generation pro Metalheadz. Dělám také na desce, která snad vyjde v polovině příštího roku. Bude to velmi experimentální počin soustředěný hlavně na hudební stránku jako protipól releasů zaměřených jen na parket. Vůbec poprvé spolupracuji s hráči na smyčcové nástroje, perkusionisty a dalšími hudebníky. Je to velmi vzrušující.
Máš s Metalheadz exkluzivní smlouvu, nebo můžeš vydávat i jinde?
Ne, žádný exkluzivní kontrakt. Domluvili jsme se tak hned zkraje naší spolupráce. Občas prostě dělám věci, které lépe pasují na jiné labely. Značka Metalheadz je ale domovem pro většinu mojí tvorby.
Album "Call To Mind" je bezesporu žánrovou klasikou. Vždy mě ale zajímal příběh jeho obalu. Co na něm vlastně je?
Chodili jsme do školy se dvěma bratry, oběma neuvěřitelně talentovanými kreslíři. Doma v Cambridgi jsme je navštěvovali a jejich tvorba nám brala dech. Vůbec poprvé jsem měl možnost vidět fotorealistické kresby. Deset let na to jsme jednoho z nich požádali, aby namaloval obal naší desky. Prostě jsme mu dali stěžejní skladby a řekli mu, ať je nějak reflektuje. Výsledkem je ten medvěd.
Mimochodem, jakou skladbu Commix máš nejraději?
Asi "Underwater Scene", nebo "Painted Smile".
Na festivalu Shotgun dostaneš možnost hrát tři hodiny. Stává se ti něco podobného často? Bude se tvá selekce lišit od obvyklých vystoupení?
Dlouhé sety naprosto zbožňuju. Šanci hrát takhle dlouho dostávám velmi zřídka, protože z nějakého směšného důvodu trvají sety na drumandbassových akcích pouhou hodinu. Rád při hraní objevuju hudbu, proplouvám různými styly a stavím atmosféru.
Připravuješ si sety dopředu, nebo při hraní improvizuješ?
Nikdy sety neplánuju. Znám své skladby velmi dobře a vím, kam je umístit, abych s nimi dosáhl nejlepšího efektu. Užívám si mixování starších věcí s novými a snažím se dobře přečíst publikum. To jediné ovlivňuje moji selekci.
Rovné beaty děláš jako Endian... Plánuješ novinky i zde?
Právě dělám na různých techno projektech, ať už jako Endian nebo pod dalšími jmény. Objevováním techna, dalších elektronických stylů a jejich produkcí teď vlastně trávím většinu času. Snažím se nějak spojit drumandbassové dědictví a novější produkci ovlivněnou technem.
Ptal se nitrous v srpnu 2016.
foto: archiv
Britský DJ a producent George Levings alias Commix se opět představí v České republice a to 9. září v tříhodinovém setu na akci Shotgun Festival 2016.