ROZHOVOR
Arthur Keen: "Musíš kout železo, dokud je žhavé!"
Arthur Keen, polský producent a live performer žijící 13 let v Londýně, začal skládat muziku v roce 2008, kdy definitivně praštil s promotérskou činností. Proč svého rozhodnutí nikdy nelitoval a další zajímavosti o něm se můžete dočíst v následujícím rozhovoru...
Vydáváš od roku 2009 a většina tvé muziky spadá do žánru techno a tech house. Pamatuješ si, jak jsi napsal první track a jaký software nebo nástroje jsi použil?
Moment... Když vydáš první track, je to něco, na co jsi opravdu hrdý, alespoň já ano... Pak ještě přijde moment, kdy hraješ vlastní produkci v klubu, a pak se z tebe stane závislák a chceš víc. (smích) Víc nástrojů do studia, mašinek a víc dokončených tracků. S odstupem času a s roky strávenými ve studiu musím říct, že prvotní tvorba potřebovala dotáhnout, a to zvláště po zvukové stránce. Když si to poslechnu teď, tak jsem rád, že lidi zůstali na tanečním parketu. (smích) Když nemáš vycvičené ucho, může se stát, že mix není čistý a vyvážený. Zvláště začínajícím producentům bych doporučil poslat projekt někomu zkušenému, kdo udělá takzvaný mixdown a následně mastering. V počátcích jsem používal Logic, pár VST nástrojů a levné odposlechy...
Jsi pod tlakem, když děláš na novém projektu?
Dřív jsem se pod tlakem opravdu cítil, ale s přibývajícím věkem si čas strávený ve studiu spíš užívám, než abych se stresoval.
Preferuješ vydávat muziku na klasických formátech, jako jsou CD a vinyl, nebo digitálně? A záleží na tom vůbec?
Mám pořád svoje gramce a když jsem začínal hrát, tak jsem točil jen vinyly. Když nehraju live vystoupení, tak si vždycky pár desek vezmu - přiznám se, že je to hlavně z nostalgie a určité romantiky, kterou k tomu nosiči chovám. Není to moc často, jednou, dvakrát za rok... Na druhé straně jde technologie kupředu a já rád zkouším nové věci, které plně využívám při hraní naživo. Osobně mi je jedno, na jakém formátu je muzika distribuována. Digitální nosič se dostane ke každému, kdo má připojení. Jenom bych byl radši, kdyby existovala nějaká kontrola kvality u digitálně vydávané hudby. Každý teď může založit label a začít vydávat. Nic proti tomu, ale v záplavě nové muziky se stává, že kvalita splyne s celou přívalovou vlnou. Vinyl v podstatě už tu selekci udělá sám o sobě. Vydat desku znamená investovat, a to si pak rozmyslíte, co vydáte. Tady je pro zajímavost můj hodinový set, namíchaný pouze z vinylů.
Mění se tvůj studiový arzenál vzhledem k typu hudby, kterou zrovna produkuješ, nebo stále používáš stejné nástroje a techniky?
Když už jsem měl pár vydaných projektů, začal jsem s nákupem mnoha virtuálních i analogových nástrojů. S odstupem času musím říci, že 95% těchto nástrojů leží ve studiu v zapomnění, nebo už jsem je prodal či daroval. Poslední dva roky používám dva synťáky, dva bicí automaty a tři virtuální pluginy. Pracuji s nimi neustále, takže vím přesně, jak mám co nastavit, abych dostal zvuk, který potřebuju. Zabralo mi mnoho let, než jsem našel svůj ideální studio setup. Zvláště software DAW typu Logic nebo Ableton už je na takové úrovni, že v podstatě nic dalšího k tvorbě nepotřebuješ.
Produkuješ i jinou hudbu, než je techno?
Většina produkce, když ji zařadím do jednotlivých žánrů, se pohybuje na pomezí stylů techno, tech house a minimal.
Jak ses vlastně dostal k produkci? Preferuješ DJing, hraní live, nebo produkci?
Vždycky jsem chtěl být producent. Hrát tracky jiných lidí je zábava, ale hrát vlastní věci je lepší.
Dá se o nějakém tvém tracku říct, že byl mezníkem ve tvé kariéře? Na jaké tracky jsi nejvíce pyšný? Jaké bys posluchačům a kolegům DJs doporučil?
Absolutním favoritem je "Space Transfer Function" od Digital Mike & Autobots (Arthur Keen Hypnotic Mix). Mezníkem byl určitě můj první release a sice v tom smyslu, že jsem začal pomýšlet na budování live setů.
Kdybys mohl využít zkušeností, které jsi získal během své kariéry, co bys poradil Arthurovi Keenovi v roce 2009, kdy jsi začal s produkcí?
To vím přesně. Dotáhnout započatý projekt dřív, než začneš další. Mám uložených kolem 100 projektů, které jsem nikdy nedokončil. Musíš kout železo, dokud je žhavé, a máš v sobě to vzrušení a adrenalin. Ten samý track už v sobě nemá nic z počáteční energie, když si ho otevřeš po půl roce. Momentálně nezačínám další projekt, dokud nedodělám ten, na kterém pracuju. Ne tedy úplně vždycky. (smích).
Je nějaké místo, klub nebo festival, kde bys rád hrál?
Rád bych si někdy zahrál v londýnském Fabricu, konkrétně v Room 1.
Na jakém labelu bys rád vydával?
Už řadu let neposílám dema velkým labelům. Rád vydávám na labelech mých kámošů a lidí, co znám. Mít jméno na zvučném labelu je fajn, ale tím to končí. Tím se moje live vystoupení a produkce neposune, ani nevylepší.
Co tě čeká v nejbližších týdnech a měsících? Chystáš nějaký nový release?
Dokončil jsem už druhé EP pro Republic Artists Records, které vyjde zhruba za 2 měsíce. Začátkem září také vyjde můj remix "Mind Meld 2", jehož originál napsal Nikola Gala, a který je součástí šestitrackového EP. Poslechněte si celé to EP, stojí za to!
Máš kromě muziky i nějaké jiné pracovní a nepracovní plány?
Mezi roky 2003 a 2008 jsem organizoval vlastní akce, ale rozhodl jsem se toho nechat a soustředit se na práci ve studiu. Nikdy jsem toho nelitoval. Kromě hudby mám skvělou práci, takže už mi moc času na další aktivity nezbývá. V Polsku je jedna krásná pláž, blízko které jsem vyrůstal. Moje tajné přání je uspořádat letní festival v této krásné lokalitě. Zatím zůstává jenom u snu.
V sobotu 5. září vystoupíš v třípatrovém klubu Chapeau Rouge na Underground stage v rámci akce Republic Artists. Bude to již potřetí během posledních dvou let. Co na nás chystáš? Co si s sebou přivezeš z Londýna za arzenál?
S sebou přivezu Korg Electribe, pár efektorů, kontrolerů a laptop.
Co si myslíš o tomto místu? Jak na tebe Underground působí?
Mám Underground rád, je tam vždycky skvělá atmosféra, proto se na vystoupení pečlivě připravuju, abych vám ten skvělý kotel vrátil nějakou formou zpět. Vážně, je to vždy nezapomenutelný. Protože už jsem v Praze hrál, vím přesně, co u vás funguje a už teď se těším!
Hardware vybavení Arthurova studia:
Mixing desk Allen & Heath Gsr24
Monitors 2x Adam s3a + Sub 12
Analog rack:
Zener compresor / limiter tg12413
Culture Vulture distortion unit
Interface Apogee Rostetta 800
Manley Master Eq
Avalon Vacum tube pre amp
Tascam Master Recorder
Ptal se Da Moon v srpnu 2015.
foto: archiv
Polský DJ a producent Arthur Keen se znovu představí v České republice a to 5. září na akci Republic Artists v Chapeau Rouge.