ROZHOVOR
Johnny Fiasco: "Zažiješ takové věci, které ti laptop nikdy neumožní..."
Johnny Fiasco je bezesporu jednou z nejdéle působících ikon v house music, který se prosadil i komerčně děláním hudby pro známé brandy jako Budweiser, Marlboro a další... Díky jeho rozmanité produkci má jeho track v repertoáru skoro každý DJ. V našem rozhovoru se dozvíte, co ho baví a pobaví, jak k hudbě přistupuje a taky poodhalí, zda se konečně dočkáme jeho připravovaného alba...
Johnny, do Prahy přijedeš zhruba po roce, takže se Ti u nás asi líbí...
Ano! Máte tak skvělou zemi, minulý rok jsem si to u vás moc užil, poznal nové kamarády a i to cestování bylo parádní... Jsem šťastný, že se k vám mohu vrátit.
Hrál jsi někdy house na lodi?
Ano, už jsem hrál na pár akcích na lodi a je to vždycky tak zábavné! A když si představím plavbu zrovna po Praze, už teď se nemohu dočkat!
Pocházíš z Chicaga, takže jsi v kontaktu s lidmi jako Derrick Carter, Mark Farina nebo DJ Sneak... Stýkáte se i nadále?
Známe se mnoho let. Já jsem se přestěhoval do Seattlu, Mark žije v Californii a myslím, že Derrick je pořád v Chicagu se svými alespoň 20ti psy, takže on bude ten pravý "TOP Dog". Jednou za čas spolu chatujeme, ale když se vidíme tváří v tvář, je to jako za starých časů. :)
Hodně cestuješ... Jaká jsou Tvoje nejoblíbenější místa po světě?
Tokio, kvůli neskutečnému jídlu a kultuře. Když tam jdeš do klubu, je to jako jít do kostela. A nedělám si legraci! Taky mám moc rád Bangkok kvůli jídlu a počasí. Pokaždé, když cestuju a hraju, je to ale dobrodružství. To, že mě dělání hudby umožnilo dostat se na všechna tato místa, neberu na lehkou váhu - jsem za to všechno vděčný!
Na svých stránkách máš motto: "Hudba pro seriózní zábavu". Co tím myslíš?
Ano, je to moje motto. Je to velmi jednoduché - hraju muziku přímo od srdce. Neřeším tedy hraní "trendy" hudby. House sám je velmi rozmanitý žánr, a proto ho tolik miluji. Dávám si hodně záležet, abych předal poselství, které v té hudbě je...
Masteroval jsi hodně známé umělce... Máš nějakou věc hodně oblíbenou?
Jednou z mých oblíbených je skladba "Head Trick" od Santiago & Bushido na labelu Potty Mouth Music. Tomu labelu jsem ostatně dělal všechny mastery. Taky jsem pracoval na posledním albu Philla Weekse, a myslím, že jeho věci jsou opravdu úžasné! Jeden track byl taky míchaný v mém studiu. Nicméně je tu pořád tolik dalších a dalších talentovaných umělců...
Jsi jedním z mála DJů a producentů, kteří začali nejdříve dělat na své tvorbě a pak se dostali k DJingu. Začínal jsi v osmdesátých letech v kapele a potom jsi přešel k vlastní tvorbě. Byla to pro Tebe výhoda?
Rozhodně! Hrát v kapele bylo pro mě i o "lidském" faktoru v hudbě, ne pouze o wi-fi propojení. Na jamování s přáteli jsem se toho hodně naučil. Zažiješ takové věci, které ti laptop nikdy neumožní...
Tvůj první track, nebo spíše remix, "Zig Zag" vyšel v roce 1991, takže už máš vlastně za sebou 25 let zkušeností...
To je fakt. Vtipné je, že tu desku jsme nahrávali na Digidesignu - jednom z prvních systémů tohoto typu v Chicagu. Bylo skvělé míchat tehdy digitálně. Ten setup viděli Roy Davis, Felix Housecat a další a všichni mi řekli, že nikdy nepřestanou používat kazety. Že to používání počítačů jim přijde příliš umělé... :)
Tohle mě na tvých stránkách vážně pobavilo! Když děláš finální verze tracků (mastering), máš příklad dobrých a "no-no“ tracků, kde už vlastně nemůžeš nic udělat. Beru to tak, že ti lidi posílají fakt špatné věci na mastering s tím, že díky počítačům je dnes jednodušší produkovat zcela bez základních znalostí?
Jednou za čas dostanu nějaké tracky, které jsou přesaturované, ale není to naštěstí tak často. Někteří chtějí, aby byly finální verze neskutečně hlasité, bez ohledu na to, co tím obětuješ. Producenti, co jsou v začátcích, tuto chybu dělají častěji, ale nakonec to pochopí. Naštěstí je to poslední dobou mnohem lepší, ale pořád ještě musíš lidi v tomhle vzdělávat...
Když tě loni Myclick zpovídal, řekl jsi mu, že pracuješ na novém albu. Jak jsi pokročil?
Nedávno jsem přestěhoval většinu mého vybavení do Seattlu. Už jsem zabydlený a brzy budu pokračovat v další práci. Nejtěžší je vymyslet, v jakém to bude stylu. Mohl bych asi udělat super acid a jazzy album, co myslíš?
To nezní vůbec špatně. Máš tolik tracků, které jdou od acidových basových linek 303ky až k uhlazené soulful house music a to mě baví! Myslíš, že tohle je cesta k house music z Chicaga, která tolik zastřešuje muzikálnost taneční hudby?
V to doufám - tohle je moje mise od začátku!
Kde všude budeš letos hrát?
Těším se znovu na hraní v Amsterdamu, v Paříži, v Belgii a samozřejmě teď u vás v Praze a v Brně. Myslím, že tohle léto se místo festivalům budu více věnovat práci na albu.
Dneska máme k dispozici spoustu vybavení, které můžeš použít pro produkci nebo DJing. Samozřejmě toho uděláš strašně moc i se setupem starým 10 let, ale stejně se zeptám – existuje něco, co teď považuješ za naprosto nepostradetelné, ať už v klubu, nebo ve studiu?
Technologie přináší spoustu hraček do našich životů. Celou dobu mám vášeň pro syntetizátory a samplery. Ale když přijde na hraní v klubu, moc se nezajímám o novou technologii. Nikdy nekupuju nové věci, používám tak čtvrtou generaci přístrojů - to už jsou dobře zajeté. :) A také spoléhám na svou patronku Tequilu - ta mě provede.
Díky moc za Tvůj čas a těšíme se na Tebe!
Ptal se PIF v květnu 2015.
foto: archiv a Lukáš Klusák
Johnny Fiasco, legendární DJ a producent z Chicaga, se znovu představí v České republice a to v pátek 22. května na akci Pekelnej Parník a v klubu Pekelnej Bar a v sobotu 23. května v brněnské kavárně Vyhlídka!