ROZHOVOR
Roman Rai: "Momentální model jednou za čas jako host mi úplně vyhovuje..."
Pokud máte také pocit, že se Roman Rai v poslední době nevyskytuje za mixážním pultem tak často jako dříve, nejste zase tak daleko od pravdy... Zeptali jsme se ho kromě jiného na důvod tohoto omezení, ale také na čem aktuálně pracuje, poprosili jsme ho, aby zapátral i ve své šedé kůře mozkové a zavzpomínal na úplné začátky a zároveň nám trochu rozkryl zázemí svého studia. Nakonec z toho byl fajn rozhovor s člověkem, který má opravdu nezaměnitelný rukopis a velký talent pro emotivní skladby... Hezké čtení!
Romane, je pátek odpoledne a tak mi nedá se nezeptat, jestli se někam o víkendu chystáš hrát, nebo máš jiné plány?
Celý tento víkend mám naplánováno být ve studiu. Hraní nemám a projektů ve studiu je rozděláno dost. Program na příští dva dny je tedy jasný.
Za několik posledních let ses začal věnovat více produkci hudby a také novým projektům. Představ čtenářům, na čem momentálně pracuješ a s kým.
Produkci se věnuji aktivně cca 15 let. Každopádně před dvěma lety jsem cítil potřebu se trochu posunout a zkusit něco nového. Vždycky jsem poslouchal tuny různé hudby a klasická house škatulka mi začala být asi těsná. Vznikl band The Soul Science, kde se snažíme o různé fúze elektroniky a akustiky. Máme po všech různých eskapádách momentálně 5 stálých členů. Zkoušíme, tvoříme a začínáme občas hrát i koncerty naživo. Mimo toto ještě občas produkuju či míchám věci pro kamarády a známé. Jo a taky zpěvačce Agu teď ještě produkuju a míchám celé album, což je taky super zkušenost.
15 let je opravdu dlouhá doba. Muselo Ti projít pod rukama spousta mašinek či softwaru. Vzpomínáš si na tento vývoj?
Samozřejmě vzpomínám. Zažil jsem především ten obrovský boom interních pluginů, který začal někdy kolem roku 2002. Najednou byla možnost vše dělat čistě v počítači bez použití externího hardwaru. Spousta lidí tenkrát rozprodávala svá studia a myslím, že dnes nějakých odprodejů třeba litují. Osobně jsem měl ale k hardwaru vždy pozitivní vztah. Celou dobu kombinuju oba dva světy a různých synťáků mi studiem prošlo dost. Některé se ohřály jen na chvilku a některé se mnou byly dlouhou dobu. Nikdy jsem nevlastnil klasický sampler, tuto úlohu zastával vždy počítač.
Co kromě počítače dělá tak typický zvuk Romana Raie?
Myslím, že to nedělají mašiny, ale to, co mám rád. Melodie, hypnotika, psychedelie. Co se týče studia, momentálně mám jedinou mašinu a to Kurzweill 2500. Pak ještě Kawai k5000, ale ten používám jen jako masterkeyboard. Donedávna jsem vlastnil ještě Microkorg, ale ten už mi teď neříká pane. Není to ale o tom, jaké máš nástroje, snažím se více vymýšlet nové zvuky různými postupy. Hodně sampluju, stříhám, transponuju různě zvuky, ničím a přetvářím. Je to zábava.
Obraťme list a přejděme k DJingu. Předpokládám, že je to více než 15 let, co ses poprvé postavil za gramofony. Jaké byly Tvé začátky a jak ses k DJingu dostal?
Bylo to úplně jiné nežli dnes. Klubů bylo jen pár a získat v nich hraní nebylo jen tak. Já jsem začínal v kladenském Klubu 19, kam jsem poslal své demo a oni to se mnou jako první zkusili. Pak jsem hrál asi tři roky tam a v Praze po všech možných privátních akcích u kámošů doma, než se mi podařilo získat pořádné hraní mimo Kladno. Dnes je bar s gramci nebo CD playery na každém rohu. Je fakt, že je dnes taky každý DJ.
V době, kdy jsi začínal být více vidět, probíhaly po Praze velké akce v ČKD a dalších místech. Pokud si dobře pamatuji, hrával jsi na druhých pódiích. Velký zlom přišel s hraním v Roxy na Mixech DJe Trávy?
Pokud si dobře pamatuji, tak jsem hrál jednou v nějaké hale ČKD. Párty dělal jeden týpek z Kladna, který mě znal z Klubu 19. Pak jsem hrál taky na snad první velké halovce v Praze s Mr. C, Joost Van Bellenem, Liquid Harmony a dalšími, která byla první a poslední velkou akcí uskupení House Brothers, což byli právě ti kámoši, pro které jsem pravidelně hrával na různých soukromých akcích. Roxy přišla až pak. Měl jsem tehdy podporu Davida Urbana a Dana Waltersteina, ale zahrál jsem si nejdříve na Climaxu na pozvání Chrise Sadlera. Pak jsem tam poslal demo a ozval se mi tehdejší produkční Tomáš Znamenáček a bookl mě rovnou na Silvestra. Trávovy Mixy přišly nedlouho potom. Pak už následovala nabídka od druhé produkční Lenky Senové na párty Reason.
Na koho nejradši vzpomínáš z dob Reason? Pro mě to byla hudebně nadčasová akce, jen je škoda, že neměla tak dlouhého trvání.
Reason byla především hodně prodělečná párty. Dva zahraniční headlineři, vytuněná Roxy a lidí přitom nechodilo tolik. Byli zvyklí na své rezidentní noci. Těžko říct, co všechno bylo příčinou neúspěchu Reasonu. Skončilo to tak, že jsem byl přesunut na ZEN, kam se začali zvát DJs tématicky právě z Reasonu. DJs, na které vzpomínám, byla spousta, těžko jmenovat jednoho. Ale velká sranda a velký pohodář té doby byl například Anthony Pappa či Desyn Masiello. Hudebně mi byl vždycky hodně blízký Jimmy Van M, kterého občas poslouchám dodnes.
ZEN byl další velkou kapitolou v historii Roxy a vzpomínám na něj v nejlepším, ať jako pravidelný návštěvník, tak i jako DJ, který měl tu čest na něm hrát...
ZEN byl dlouholetou pravidelnou akcí v Roxy, která začala jako psytrance párty. Nakonec se díky změnám rezidentů postupně úplně proměnila. Ty změny byly pomalé a postupné, takže ZEN nepřišel o většinu svých fanoušků a pravidelných návštěvníků, ale spíš si je tak trochu vychoval. A od ZENu byl pak krok k Flow.
Flow tiše následovala a jako druhý rezident zde byl Fatty M...
S Fattym jsem se seznámil před lety na venkovních narozeninách jednoho mého kamaráda. Začali jsme hrát back to back, bylo už ráno, a my skončili někdy pozdě odpoledne. :) Od té doby jsme spolu hodně hráli. Pak od něj přišla nabídka na spolubydlení a jelikož jsem se chtěl vrátit do Prahy, tak jsem ji využil. Na Hradební si vzpomene nejeden návštěvník Roxy či Bukanýra. :)
A jak je to s Flow dnes?
Flow už nefunguje skoro rok a půl. Poslední povedená byla v září 2013 s Ellen Alien, ale pak jsme se nedohodli na pokračování a já víceméně v Roxy přestal hrát. Trochu sranda je, že spoustu jmen, která byla zabookována v posledních měsících, jsme chtěli na Flow před dvěma lety.
Co nějaké nové rezidence?
Momentálně mám jednu jedinou a to Loop ve 2. patře s Pavlem Bidlem. 2. patro je skvělý prostor a baví nás tam hrát. Pravidelně jsem hrával ještě kromě Roxy na House boatu U Bukanýra, ale to se po těch letech taky už nedalo každý měsíc, takže momentální model jednou za čas jako host mi úplně vyhovuje. :)
Co plánuješ dále, Romane, a na co se mohou posluchači těšit v roce 2015?
Momentálně opět makám na svých vlastních věcech a samozřejmě na věcech pro The Soul Science. Vystupuji teď často live, kde z 80% hraji své nové skladby, které ještě nikde nevyšly a ve zbylé pětině použiji i něco ze starších, již vydaných, tracků. Snažím se, aby ta livka byla pestrá. Skvělé je, že live hraní mi též umožnilo najít nové způsoby, jak rozpracovaný track dokončit a vnést do něj trochu té lidské nedokonalosti a živého feelingu. Taky jsem teď dostal hodně zajímavou nabídku a možná budu dělat hudbu k filmu. Uvidíme, jestli se vše zrealizuje. To by mě bavilo hodně...
Ptal se Da Moon v březnu 2015.
foto: David Karas a archiv