ROZHOVOR
Jay Rome: "Jsem rád, že jsem zažil dobu, kdy byly dobré prodeje vinylů..."
Jay Rome, sám velký šéf rakouského labelu Blu Saphir, který se orientuje na drum´n´bass, už si pomalu balí fidlátka do Prahy, ale na rozhovor pro nás si ještě čas udělal... Dozvěděli jsme se, co přesně připravuje pro oslavu úspěšné dekády vydavatelství, kde nejdále si zahrál, koho popostrčil k dalšímu úspěchu, zavzpomínal na minulost a zadíval se i do budoucna... Hezké čtení a pokud se v pátek chystáte, pak zkuste své štěstí v naší soutěži!
Jayi, prozraď nám, co ti v tomto čase hraje do uší za muziku nejčastěji? A co vlastně posloucháš jen tak v klídku, doma na gauči?
Můj kámoš ze Santiaga v Chile mi nedávno pustil jednu brazilskou reggae kapelu, jmenuje se Natiruts a ta mě teda momentálně hodně baví. Jinak doma hodně jedu jazz, hip-hop, funk, sambu, bossanovu nebo staré R´n´B. Drumandbass doma moc neposlouchám, to už si raději pustím taková jména jako Jamiroquai nebo Tim Maia.
Už jsi to krapet nakousl, ale jaké jsou tvé hudební kořeny?
Všechno to začalo v osmdesátkách poslechem sbírky muziky mojí ségry a rodičů plný rock and rollu, jazzu, popu, funky nebo reggae. V osmi jsem dostal k narozkám klávesy Yamaha, na který jsem vydržel hrát hodiny. V okolí nebyl nikdo, kdo by mě něco naučil, takže jsem to musel zkoušet sám. Časem mě nejvíc oslovil drumandbassový break, jako kdybych ho měl odjakživa v krvi. V roce 1991 jsem si koupil svoje první hip-hop album. Bylo od Pharcyde a na dlouhou dobu mě chytlo - byly to začátky mý velký lásky pro rap a hip-hop. S DJingem jako takovým jsem začal v půlce devadesátek a to jsem pořád nic nevěděl o drumandbass scéně.
O té doby ale uplynula řada let a ty jsi dokonce založil vlastní drumandbassový label, který v těchto dnech slaví své desáté narozeniny. To už je pořádná zkušenost se scénou. Co se povedlo a na co jsi pyšný a co se naopak nepovedlo?
Jsem rád, že jsem zažil dobu, kdy byly dobré prodeje vinylů. Jednu dobu se nám fakt dařilo a dobré prodeje byl důkaz, že to neděláme špatně. To byla samozřejmě skvělá motivace. S počátkem revoluce v digitálním businessu se toho ale celkem dost změnilo, hlavně v distribuci. A teď se dostávám k tomu, co se nepovedlo. Měl jsem nápad nechat Blu Saphir labelem čistě na vydávání vinylů a od roku 2007 fungující label Digital Blus na druhou stranu pouze pro digitální releasy. To ale nešlo udržet, prodeje desek klesly víc než jsem čekal a mne to donutilo oba labely sloučit pod Blu Saphir. Jsem ale rád, že se nám povedlo popostrčit výš zajímavé mladé talenty jako Sinistarr, Paul SG, Simplification, Dave Owen, Grimm, Technicolour, Roy Green & Protone a mnohé další. A mám radost, že se letos vracíme s labelem taky na gramofon – právě jsme vydali EP "Switch" od kanadského producenta Schematic, které už je k mání v obchodech.
Je něco, co bys chtěl změnit nebo udělat jinak?
Když se ohlídnu, asi bych teď dával víc peněz do reklamy a do merchandisingu, což napravuju právě letos. :) Každopádně jsem ale hrdý na každý release u nás na labelu.
V době založení labelu Blu Saphir jsi tu byl i na návštěvě, pamatuješ?
Jo jasně, pamatuju, nebylo to v Plzni? Skvělý přijetí, reakce a kluci tam tehdy nachystali boží dekorace ve tvaru modrých mraků, který byly všude po klubu. To byla paráda!
Budeš v souvislosti s oslavou deseti let vydávat nějaký speciální release?
Jasně! Bude to kompilace "10 Years Of Blu Saphir", budou na ní zremasterované největší hitovky labelu plus míchaný set od Schematica. Tohle album vyjde v květnu. Pokud by někoho zajímaly novinky, může se přihlásit do newsletteru na www.blusaphir.com.
Stejně jako Blu Saphir začaly fungovat i takové labely jako Shogun Audio nebo Spearhead... Co nám k té době můžeš říct?
Pamatuju si, že v letech 1998 až 2000 mě víc bavil 2step/UK garage, drumandbass byl v té době poměrně nudný, hodně o techstepu. Prolomila to, alespoň pro mne, věc od Markuse Intalexe s názvem "How You Make Me Feel", která mě okamžitě vrátila k drumandbassu. V té době jsem žil ve Frankfurtu, kde fungovala malá, ale zdravá scéna nadšenců kolem vznikajícícho liquid funku. Vzpomínám si, jak jsme se každý týden potkávali v record shopu s novými nápady a taky jak jsme bojovali o každej novej release. :) Když jsi ho nestihl, měl jsi často smůlu. Dneska to fůra lidí vůbec neřeší, jde na ruské piratebay stránky a stáhne si track zadara. Je to smutný. Ta správná, ryzí vášeň pro vinyly se podle mne ztratila...
Zpátky k oslavám. Jak se povedla ta ve Vídni minulý měsíc a bude kromě Prahy následovat ještě nejaká?
Ve Vídni se to povedlo, udělali jsme to ve známým klubu Grelle Forelle, kde je především super zvuk na obou dvou pódiích a atmosféra byla skvělá. Doufám, že taková bude i v Praze tento pátek. Mám Prahu moc rád, vždycky je tam na mejdanech dobrá atmosféra. Krom toho bude tour oslav pokračovat v Braunschweigu a Kasselu a co se týče zahraničí, vyjednáváme termíny v Itálii a Maďarsku a taky Jižní Americe.
Pane jo, to zní skvěle. Ostatně, jaké místo, kde jsi hrál, bylo to nejdál od domova? A jaký to tam bylo?
Nejspíš Lima v Peru, naposledy jsem tam letěl v roce 2013. Scéna tam je strašně mladá, takže si tam lidi muziku fakt užívají a jsou strašně otevření. Je vlastně fuk, co zahraješ, jestli neuro, jump-up, liquid. Parta, co tam de facto všechno pořádá, se jmenuje Bassline Peru a teď jsem někde viděl, že zvou tenhle měsíc Random Movement.
Jak to vidíš s labelem do budoucna?
Rozhodně se vracíme na vinyl - na něm se v nejbližší době objeví věci třeba od Bassface Sascha & Franksen, The Ego nebo Alexus. Chceme se ale krotit a lisovat jen opravdový pecky. Na sesterském labelu Blu Saphir Limited plánujeme album od DJ Chap a pro Digital Blus chystáme věci od Rizla, Krot & LaMeduza. Počkejte si, bude to stát za to!
Ptala se Inner City crew v březnu 2015.
foto: archiv
Rakouský DJ a producent Jay Rome se znovu představí v Ćeské republice a to v pátek 10. dubna v Café Nona na akci Inner City 02 spolu s Paulem SG.