ROZHOVOR

 

Carl Craig: "Pokud je ta hudba dobrá, měla by se co nejdříve dostat mezi lidi..."

Carl Craig. Jeden z těch, který na americký Detroit už přes dvacet let strhává pozornost všech fanoušků elektronické muziky, muž s obrovským charismatem, autor nesmrtelných a nekonečných skladeb a v neposlední řadě člověk se zajímavými názory, jak se ostatně můžete přesvědčit v našem exkluzivním rozhovoru... Dneska už víme, proč se jeho legendární label jmenuje Planet E, jak vznikne nezapomenutelná párty, kdo se teď může pyšnit jeho remixem, jak vlastně jeho skladby vznikají a připojil i radu pro začínající producenty. Hezké čtení před jeho tříhodinovým pátečním setem!

 

Jak je to vlastně dlouho, co jsi spustil dnes už legendární label Planet E a co tě k tomu tehdy vedlo?

Planet E Communications funguje od roku 1991, a ten důvod byl tehdy poměrně jasný... Už jsem byl opravdu unavený ze všech těch lidí kolem mě na pozicích A & R manažerů, kteří měli bohužel vždycky to poslední slovo v tom, co určitě vydat a co určitě nevydat. Chtěl jsem být jednoduše nezávislý a tak jsem prostě vzal býka za rohy a ono to vyšlo...

Carl Craig

Jaká byla ta úplně první deska, která se v katalogu Tvého vydavatelství objevila?

EP "4 Jazz Funk Classics", které jsem vydal pod pseudonymem 69. Jsem opravdu velkým fanouškem party Throbbing Gristle...

Co přesně pro Tebe Planet E dneska znamená?

Absolutní nezávislost na nikom a na ničem... Stále se řídím heslem, že pokud je ta hudba dobrá, měla by se co nejdříve dostat mezi lidi. A Planet E je především o této hudbě!

Carl Craig
A proč zrovna Planet E? Proč jsi se rozhodl právě pro tento název vydavatelství?

Tehdy mě naprosto uchvátil a inspiroval dokument o cestách do vesmíru, k němuž Brian Eno vytvořil soundtrack Apollo. Hlavou se mi neustále honí spousta nápadů, takže bych se měl zabývat asi spíše reklamou, nebo něčím podobným... Planet E je samozřejmě Země a ona "komunikace" má dvojí význam. Jednak je to hlasová komunikace mezi všemi těmi cestovateli do vesmíru a velínem NASA a pak také otevřené dveře pro ty, kteří by chtěli s Planet E v budoucnu spolupracovat...

Přibliž nám alespoň trochu Tvé rodné město Detroit...

Detroit je po hudební stránce opravdu magickým městem. Vzniklo tu tolik nádherné hudby od lidí, kteří se zde narodili a kteří měli tak velký vliv, že ji dokázali rozšířit po celém světě. Zatímco cizincům se zdá tohle město opuštěné, možná až zlověstné, pro mě je pořád tolik elektrizující a stále přicházím na to, že se mi v něm tvoří nejlépe...



Odkud vlastně pochází Tvá obrovská láska k hudbě? Co předcházelo spolupráci s Derrickem Mayem?

Má láska k hudbě vychází z něčeho hluboko uvnitř mě. Před Derrickem měl na mě velký vliv bratr, který je starší než já a vždycky poslouchal muziku na plný koule!

Tvá kariéra odstartovala před více než dvaceti lety... Jak se dnes ohlížíš za svou minulostí a jaké máš plány do budoucna?

Má minulost by klidně mohla připomínat zaníceného bojovníka v guerille, který se zabývá nejrůznějšími remixy a zároveň se snaží, aby jeho vlastní firma stále fungovala. A budoucnost? Neustále musím pracovat na tom, aby mé další skladby byly ještě lepší a ještě lepší...

Carl Craig

Rýsují se v nejbližších měsících nové projekty, spolupráce nebo je konečně na spadnutí Tvé nové album?

Opět jsem hodně pracoval na remixech, takže sledujte to, co aktuálně vydávají Guti, La Fleur a Damian Lazarus...

Obvykle platí, že když někdo skládá muziku, inspiruje ho nějaká skutečnost, která se udála v jeho okolí, sen nebo nápad... Jak tomu bývá u Tebe a co přesně je cílem každé nové skladby?


Inspiruje mě experimentování s neobvyklými zvuky, když si jen tak hraju s frekvenční modulací mých oblíbených syntezátorů a pak se jednoduše snažím o to, aby měly tyto zvuky v nové skladbě hlavní slovo...

Carl Craig

Všechno to začalo v Detroitu, který má stále ve světě hudby obrovský vliv... Co vlastně dělá Detroit tak zvláštním a jedinečným a co přesně je potřeba k tomu, aby autor vytvořil typické “detroit techno“?

To je to samé, jako ptát se někoho, co je zapotřebí k tomu, aby byl jazz, jazzem... Na tohle prostě neumím odpovědět. Jednoduše musíš vědět jak na to.

A jak se daří tomuto městu dnes, v době, kdy se množí zprávy o bankrotu USA... Odráží se to nějak na hudební scéně?

Technicky by zde měla hudba vznikat lepší a lepší, protože v historii vždycky platilo, že něco nového vzešlo z různých svárů a utlačovaní lidí. Mám pocit, že hudba z Detroitu teď zažívá obrovský boom a moc se těším na setkání s další vlnou těch, kteří se na tom podílí...

Carl Craig
USA nám daly chicago house, detroit techno, elektro (od lidí jako Drexciya, DJ Stingray, Dopplereffekt), a ten seznam by mohl pokračovat dál a dál... Ale pak je tu také EDM. Jaký je Tvůj názor na EDM - je to dobře, nebo špatně?

Myslím si, že je třeba si uvědomit, co to EDM vlastně je. Je to totiž opravdu jen další etapa hudby. A stejně jako u všeho ostatního platí, že v tom najdeš něco pozitivního, ale také spoustu negativních věcí, které s tím souvisejí. Přiznám se, že jsem nikdy nepřemýšlel nad tím, zda je EDM špatná, nebo špatná jen čistě z obchodního hlediska...

Hrál jsi po celém světě, ale na některá místa určitě vzpomínáš o něco více... Jak vlastně vznikne taková ta zcela nezapomenutelná akce?

Když mě lidé inspirují k tomu, abych hrál ještě lépe. A není to jen o očním kontaktu, tleskání a hecování. Úplně postačí, když je vidím, jak si ten tanec na mou hudbu spokojeně užívají...



A na závěr, prosím, připoj nějakou radu pro začínající DJe a producenty...

Buď sám sebou, hodně nad věcmi přemýšlej, snaž se dostat do pohody, ale také se neustále vzdělávej!

Ptal se Daniel Bacho v srpnu 2014.

foto: archiv

Carl Craig se znovu představí v České republice a to v pátek 12. září v klubu Roxy.

 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016