ROZHOVOR
Jay Lumen: “Nepochybuji o kvalitě vašich party people a kráse vašich žen!”
Hvězda apokalyptické Radost FX stage pohybující se na vlně house, tech-house i techna.
Nejúspěšnější maďarský DJ, jehož kalendář je nabitý až do konce roku nám poskytl exkluzivní rozhovor, ve kterém popisuje své hudební začátky, maďarskou festivalovou scénu i vztah k labelu Drumcode, na kterém loni společně s Garym Beckem vydal famózní desku.
Ahoj, které album nebo skladba v poslední době upoutalo tvou pozornost?
Huh, teď popravdě nevím. Sleduji rozmanité spektrum hudebníků a to jak z dob dřívějších, tak současných. Líbí se mi všechno od klasického orchestru, přes pop, rock, chill out, breakbeat, až po současnou elektroniku samozřejmě. Všechny tyto vlivy jsou pro mě inspirativní.
Jak by ses sám charakterizoval ve třech větách?
Člověk s pozitivním nadhledem.
Opravdový “music lover”, který udělá cokoli proto, aby se jeho sny staly skutečností.
Vyrovnaná osoba.
Slyšel jsem, že jsi dřív hrával na violu. Zahraješ si občas i v dnešní době na tento klasický nástroj? Do jaké míry jsou pro tebe užitečné znalosti hudební nauky při komponování elektronické hudby?
Máš pravdu, hrával jsem na violu na speciální základní hudební škole. Dnes už ale bohužel necvičím, což je škoda, protože veškerou techniku jsem již zapomněl. Hudební škola mi však dala dobré základy, které se mi v následné kariéře samozřejmě hodily.
Zmínil jsi tvou zálibu v klasické hudbě. Která epocha se ti líbí nejvíc?
Do jisté míry jsem ovlivněn filmovou hudbou, zejména pak od autorů jako jsou John Williams, Alan Silvestri, Hans Zimmer, Howard Shore, James Horner a mnoho dalších. Jsou to pokračovatelé Mozarta, Beethovena, či Bacha. Pro mě jsou tito pánové nejlepšími skladateli klasické hudby dneška. Dávají filmům život.
Maďarsko, ze kterého pocházíš, je poslední dobou velmi oblíbenou destinací pro všechny milovníky nejen elektronické hudby. Festivaly jako Balaton sound a Bonusz lámou rekordy návštěvnosti. Co, podle tebe, vězí za jejich úspěchem? Jak vidíš jejich budoucnost?
Ano, tyhle open-airy jsou skvělé, stejně jako SZIGET, který je hlavní událostí roku již posledních několik let.
Proč jsou tak úspěšné? Důvodem je, dle mého názoru, to že lidé dostanou šanci poslechnout si spousty velkých jmen na jednom místě a v krásném prostředí. Například Balaton sound se koná přímo na kouzelném břehu jezera. Navíc tento rok se poblíž bude konat zbrusu nový festival s názvem Be My Lake, který bude zaměřen pouze na underground EDM. Právě tento příklad je odpovědí na to, jak vidím budoucnost zdejších festivalů. Mimochodem jsem nesmírně rád, že na všech těchto akcích hrávám rok co rok a mohu tak sledovat jejich evoluci.
Před pár lety se napříč Evropou mluvilo o “krizi taneční scény”, která podle některých stále trvá, podle jiných už skončila a další tvrdí, že ani nikdy nebyla. Jak to vnímáš ty, jakožto DJ z “východního bloku”, který cestuje po celém světě?
Záleží na tom, co nazýváme termínem “elektronická taneční hudba”. Jakmile začalo plno (dříve) nezúčastněných producentů a sponzorů investovat do mainstreamové EDM, tak se problém prohloubil. Já tento žánr ale neberu jako opravdovou EDM... pro mě je to jen umělý pop, ze kterého křičí: “Pojďme zarobit!”.
Nevnímám to jako skutečnou hudbu.
Pokud se však bavíme o undergroundové nebo alespoň kvalitní EDM, tak musím přiznat, že situace nebyla v posledních letech slavná. Začínám však cítit, že tato sféra stále sílí a čím dál tím méně lidí vyhledává onen “festival sound”, který se na ně dennodenně valí z rádií. Co se tak dívám, tak čím dál tím více lidí začíná vyhledávat kvalitní hudbu, takže z tohoto pohledu si troufám tvrdit, že EDM scéna je den ode dne silnější.
Abych byl upřímný, sám jsem žádnou krizi v posledních letech nepocítil. Neměl jsem takřka šanci vydechnout a můj kalendář je popsaný odshora dolů, takže takhle to cítím já. Doufám, že tím nikoho neurazím.
Možná majitelé klubu a organizátoři mají jiný názor, ale věřím, že nijak diametrálně odlišný.
Minulý rok jsi společně s Garym Beckem vydal na legendárním techno labelu Drumcode společnou desku. Do jaké míry se stal tento počin důležitým mezníkem v tvé kariéře?
Musím říct, že naprosto uznávám historii labelu Drumcode a samozřejmě tato deska byla velmi důležitou událostí mé kariéry.
A co se změnilo? Jsem nesmírně rád, že všechny moje releasy se v posledních třech letech umístily v první desítce prodejnosti a to jak na Beatportu, tak ve vinyl shopech. Takže deska na Drumcodu (která se dostala do Top 10 techno / tech-house na Beatportu) se pro mě stala dalším elánem pro to co dělám a jakou cestou jsem se vydal. Pokud vím, tak tato deska je stále druhým nejprodávanějším počinem, který na Drumcode v posledních letech vyšel, takže jsem skutečně šťastný, že jsem se stal součástí Drumcode rodiny.
Na druhou stranu bylo zároveň úžasné spolupracovat s Garym Beckem a plno lidí se mě ptá, jestli z naší spolupráce něco vzejde i v budoucnu.
Mockrát všem děkuji za skvělé ohlasy na tuto desku a to jak za sebe, tak za Garyho!
Jak se ti vůbec líbí současný sound labelu Drumcode?
Někdy mi sedí, někdy ne. Samozřejmě záleží na konkrétním umělci a desce. Nicméně hraji spousty věcí z Drumcodu, takže musím přiznat, že se mi líbí.
Jak si zaznamenáváš hudební nápady, které tě zastihnou jinde než ve studiu?
Snažím se je pamatovat (smích). Nebo si nazpívám nějakou melodii do mp3 přehrávače. Naštěstí mám celkem dobrou muzikální paměť, takže pokud si nějakou inspirativní melodii zazpívám, většinou se mi do paměti vryje.
V České republice jsi již několikrát hrál. Jaký dojem v tobě naše země zanechala?
Hrál jsem u vás několikrát - především v Praze a byly to vždy povedené mejdany, takže nepochybuji o kvalitě vašich party people a kráse vašich žen!
Co je tvým oblíbeným drinkem před a po vystoupení?
Neperlivá voda.
Rozhovor připravil v červnu 2013 Nois