ROZHOVOR

 

Rozhovor s Agentem a jeho set

Agent je jedním z nejzasloužilejších techno DJů na naší scéně (jak sám říká, mastodont:) Zeptal jsem se ho na pár docela důležitých věcí a odpovědi myslím stojí za přečtění. A za poslech pak stojí Agentův živý set z Christmas Party III, ve kterém se objeví i 3 jeho aktuální tracky...

 
Rozhovor - DJ Agent pro Techno.cz

 DJ Agent Martine, dlouho se na internetu neobjevil žádný tvůj DJský set... Má to nějaký speciální důvod?

Nemá. Jen jsem teď v Kutné Hoře zažil zase jednou po dlouhé době bezchybnou party, na které se mi hrálo úžasně. Když jsem pak zjistil, že to všechno Džejár nahrává, nebylo nic snažšího, než set stáhnout a dát ti ho. Akce byla výborná a myslím, že to je na mém setu znát. Všichni jsme se měli dobře.

Jsi jak DJ, tak i producent... Jak se stavíš z pohledu jak DJe, tak i producenta taneční hudby k problematice DJských setů dostupných zadarmo na internetu?

Jsem pro. Nevidím v tom nic špatnýho. Navíc se proti tomu stejně nedá nic dělat, takže je tato otázka spíše akademická. I kdybych to mohl já sám zakázat, neudělal bych to. Je to podle mě dobré pro všechny. Autory, jenž se staví proti nelegálnímu zveřejnování svých produktů na netu nechápu. Mají na to jistě právo, jde o jejich vlastní práci, ale ja to vidím jinak. Dávají jen pár zvuků dokupy. Opačný názor ale respektuji.

Mé vlastní skladby může kdykoli kdokoli použít či nahrát a dát je i k dispozici dál. Může je i veřejně reprodukovat a běda tomu, kdo příjde a bude od něj chtít vybrat poplatky za ochranu autorských práv. Fuck off OSA a podobný zlodějský organizace!

Co nového připravuješ na svém labelu Fylo? Pokud vím, tak jste zatím udělali 3 desky (Fylo 01 – tvůj track pod projektem Biot a track Davida Kopeckého a Koogiho pod projektem Oikamid, Fylo 02 – tvůj track pod Jura Uran a Matrix pod Diez a na Fylo 03 byly 2 tracky od tebe jako Contact/Distance a Matrix jako Bubikopf)...

Další deska je už hotová, ale ještě není vylisovaná. Jak jsem již nekolikrát řekl, čekám na energii, která mě zvedne a posadí do auta směr Loděnice. Všechna ta práce okolo vydání desky mě nebaví.

 DJ Agent Co dál kuchtíš ve své hudební laboratoři?

Dělám teď remix pro jednu ujetou partu, která vlastně neexistuje. Ten remix spolu s jinejma remixama bude k mání jen na internetu. Vlastně to nebude ani remix. Víc nemohu říct, ale ten projekt se mi moc líbil a jen pro to sem souhlasil a připojil se.

Připravuju taky nějakej materiál na to lajvko, ale už teď jsem z toho nervózní. Chemie, kterou jsem dlouho neměl. Hodně spekuluju nad tím, aby výsledek byl opravdu živá produkce s tím, že kdykoli budu moci použít cokoli z připraveného materiálu a do jisté míry i vytvářet nové, právě vymyšlené věci v reálu. Je to dost složitý, ale snad to dopadne dobře.

Jakou hudbu vlastně posloucháš doma, když jsi v klidu?

Je to dost různé a záleží na období, které žiju. Vypomínám, když jsme finišovali poslední týden před loňskýma Svojšicema a já nervozitou skoro nespal. Vždy, když jsem tam jel a pak zpět domů, poslouchal jsem Madonnu, Ray of Light. Celej tejden sem na tom fungoval a úplně mi to vyhovovalo. Mám taková období. Jinak moje domácí sbírka CD je dost pestrá. Z klasiky mám nejraději Stravinského a jeho Rite of Spring. Je to hudba k baletu, kterou "Igor" napsal ve svých 26 letech, po tom, co prvně zkusil psychadelický houbičky. Ta hudba je hodně nadčasová a velký orchestr, aby jí mohl zahrát, musí mít na to celkem čtyři hráče na timpány. Igor prostě bubnama nešetřil. Mám rád od všeho něco, ale vždy si s chutí dám nějakej hodně ujetej experiment. Třeba "Zwinetuj Doll".

 DJ Agent Profesionálně hraješ jako DJ od roku 1996... To je už docela dlouho. Baví tě pořád Djing a hraní na parties?

Tato otázka je stále více aktuální. Baví mě hraní. Baví mě hudba. Stále častěji mě nebaví většina věcí, která je s tím spojena. Mnohahodinové cestování, špatné technické podmínky, někteří přiblblí promotéři, nekteří přiblblí DJové...

Co pro tebe znamená "dobrá party"? Jsou nějaké atributy, které běžnou akci udělají "super party"?

Dobrý soundsystem a dobré technické podmínky. Když hraju s DJi, které mám rád. To úplně stačí. Někdy se to zdá nedosažitelné...

Jsi nejenom DJ, producent, ale i promotér. Jak jsi se k tomu vlastně dostal?

Dostal jsem nabídku na spolupráci na festivalu Svojšice. Vzal jsem jí a nelituju. Byla a je to pro mě velká zkušenost a radost zároveň.

Co jsi zatím zrealizoval?

Dělal jsem dvoje poslední Svojšice.

Co chystáš na letošní rok jako promotér?

Kromě Svojšic ještě jednu akci. Nemůžu zatím říci víc, ale slibuju, že se všichni včas všechno dozví.

Necítíš rozpory v hraní těchto více rolí? Jako že DJ uvažuje jinak než promotér? A pokud nějaké rozpory jsou, jak je řešíš?

Žádný rozpory necítím. Spíš si myslím, že je to pro dobro všech těchto jednotlivých věcí. Jako DJ vím, co DJ potřebuje, aby mohl zahrát dobře. I proto si žádnej DJ nemohl stěžovat na podmínky. Hardcell po svém setu řekl, že se mu ještě nikdy nehrálo technicky lépe. Právě proto ukázal, co ze sebe dokáže dostat. Není to jako když jsi rád, že se ti nerozjely desky. Máš možnost se dostat do stavu, kdy nevnímáš nic kolem sebe ani čas. Jseš v tom ponořenej a na jedinej nádech prožiješ svuj set. Tento výsledek pak s dokonalou reprodukcí dokáže lidi dostat.

Jako promotér si plním jen své sny v pohledu na dokonalou akci.

Ale jsou samozřejmě i věci, které ovlivnit nemůžeš. Ve své jednoduchosti jsou k smíchu, ale dokážou nadělat pěknou paseku. Třeba opilý fotograf, který neustále strká DJovi do gramofonů a není schopen to ve své opilosti postřehnout. Viď Dane? (Tady musím dát za pravdu Martinovi - Svojšice jsou pro mě akcí, která se vždy zvrhne v megakalbu. A kdybych byl jenom opilej, tak by to bylo fajn... Před čtyřmi roky jsem spadnul ve Svojšicích i foťákem z hlavního pódia:)))

 DJ Agent Poslední dobou se pořád řeší úpadek české taneční scény... Jak to cítíš ty? Co myslíš, že nám budoucnost přinese?

Co znamená úpadek české taneční scény? Lidí chodí na akce stále dost. Navíc akcí přibývá.
Komercionalizace nutně neznamená ztrátu kvality. Ta bohužel nastala. Dnes stále více promotérů je schopna utvořit lineup, jako když vařil pejsek s kočičkou dort. Dnes hrajou nekteří DJové a často v nejlepších časech jen proto, že někoho znaj, nebo si vyměnujou hraní jako známky. Za většinou těchto lidí nic není. Žádná práce. A zatím co lidem, kteří to cítej, stačí hrát sám pro sebe nebo svejch pár kámošů, jiní se cítí nejvíce na vrcholu, když nastoupí před pokud možná co nejvíce lidmi na co možná největší akci. Odpoledne si zajdou k holiči, aby dobře vypadali a nekonečný hodiny řešej, co si vemou na sebe, tihle manekýni. Je nutné pochopit, že je to logický vývoj a bude to tu, ať někdo chce nebo ne. Mě je z toho ale špatně. Místo aby seděl třeba u kompu a snažil se něco složit, jde si radši do tetovacího studia udělat tu úžasnou kérku. Proč ale ne? Každej ať si dělá co ho napadne a co chce, ale to je přesně ten důvod, proč tu nic nemáme. Kde jsou kluby, který maj nejakou tvář? Nějaký desky? Nějakej promotér, kterej by sám sobě byl alespoň trochu věrnej. Kde jsou lidi, co dokážou říct, že si zahrál na piču nebo skvěle a nic tím nesledujou. Nikdo se v tom neorientuje, jen pár těch co v tom žijou. Ten, koho to opravdu baví, si rád zahraje jen tak sám pro sebe a ten koho to opravdu zajímá, si toho druhýho najde. A nepotřebuje k tomu dalších deset tisíc lidi a média. Jsou tu názory, že jde hlavně o zábavu. Jasně. Někomu ale jde i o hlavu a patu a někdo nad tím víc přemýšlí. Pravda je ale, že to 99% navštěvníků parties ani zbla nezajímá. Ti se jdou pobavit, vodfrknout, zfetovat, ukázat nebo tam jdou jen proto, že nemají třeba nic na práci a jdou tam i jejich kámoši.

Jakou myslíš, že mají současní "neznámí DJs" šanci, aby se v branži prosadili? Co jim k tomu může podle tebe pomoci?

Když opomineme štěstí, tak musejí být buď extra dobrý, nebo dělat hudbu, kterou budou jiní DJs hrát. Pak samozřejmě jsou tu i jiné cesty, které nemají s hudbou nic společného - viz minulá otázka. Diky mastodontům, jako jsem třeba já, mají někteří jiní třeba velmi talentovaní DJs hodně ztíženou pozici. Musí víc makat. My jsme zase hráli ještě v dobách, kdy to skoro nikoho netankovalo, a já vím že budu hrát ješte tehdy, až to zase nikoho tankovat nebude...

Myslíš, že nové DJské technologie typu Final Scratch posunou taneční scénu někam jinam? Jak ty se k podobným věcem stavíš? Zaujalo tě něco poslední dobou?

Final Scratch je podle mě velmi dobrá věc a svými možnostmi jistě posunuje práci DJe dál. Může posunout. Každý má možnost něco vymyslet a zkusit to. Možností je moc. Nekdo to zkouší se zpěvačkou někdo s doprovodnými hudebníky. Někomu stačí jen dva gramce a mixpult. Jsou i jiné technologie.

 DJ Agent A teď pár osobních otázek:
  • nejoblíbenější drink: teď voda
  • nejlepší špek: radši fajka
  • kluci nebo holky: viz následující otázka
  • blondýny/brunety/zrzky/nerozlišuju: holohlavý

    Aktuální TOP 5
  • Fumyju Tanaka na Toremi
  • Wols 1
  • Sitcom 1
  • TSU 4 a 5
  • new Electracom


    Ptal se: Dan Kafka - dan@techno.cz
    Agentův aktuální set (živý záznam z Christmas Party II) je ke stažení na mp3.techno.cz - 37 MB, formát OGG.

    Máte nápady, s kým udělat další rozhovor? Na co ho zeptat? Chcete nám něco říct? Pište na mujnapad@techno.cz.

     
  •  
     
     

    ČLÁNKY AUTORA

     
     
     
     
     
     
     
     

    Partnerské linky: festivaly 2016