ROZHOVOR
David Beránek: "VJovat jde i s notebookem"
Před čtvrteční Bulvou Fabulou jsme si vzali ke zpovědí strůjce a organizátora tohoto pravidelného audiovisuálního projektu v klubu Roxy, Davida Beránka, aby nám vysvětlil, jak je to s tím VJingem vlastně je.
Davide, jak bys vůbec charakterizoval prvotní VJovo poslání. Předpokládám, že by bylo dosti omezené spojovat VJe jen s parties.
VJovo poslání je tvořit atmosféru. Leckdo si myslí, že ji tvoří jen hudebníci a DJs, ale jsou to také dekoratéři, produkční, barmani, ochranka, bedňáci, zvukaři, osvětlovači a také VJs. Tak je tomu na většině akcí. Pak jsou ale ještě akce speciální, kde má VJ funkci minimálně stejně důležitou a klíčovou jako hudebníci a je na něj soustředěna pozornost většiny návštěvníku.
To mi připomíná např. Hextatic z labelu Ninja Tune a podobné projekty, kde je vizuální složka velmi důležitá. Je to podstatou stále VJing, nebo už je to technicky a umělecky někde mnohem dál?
Hexstatic, Coldcut, Eclectic Method, VJamm Allstars či Addictive TV jsou pregnantním příkladem toho zajímavějšího v této oblasti. Zde je VJing již pouze součástí širší množiny dovedností, technologií a přístupů. Vedle VJingu zda pak mluvíme o DVJingu, tedy kombinaci DJingu a VJingu či audiovisuálních live performancích, které potřebují velké množství techniky pro odbavování včetně např. scratchovacího DVD atd. atd.
Dá se tedy nějak odstupňovat obtížnost VJingu dle použitých technik? Čím vším vizuální fragmenty projdou, než je vidíme na plátně?
Pokud se zase vrátíme k tradičnímu VJingu, můžeme odstupňovat přípravnou část třeba následovně od toho nejjednoduššího ke složitějšímu: 1. využití na internetu volně dostupných vj smyček (to bych ale moc nedoporučoval) 2. vytváření vlastních smyček z filmů a jiných relativně veřejně přístupných zdrojů 3. natáčení vlastních videí náhodného či dokumentárního charakteru 4. natáčení videí připraveného a hraného charakteru 5. vytváření vlastních animací, generování 3D objektů apod. 6. kombinace výše uvedených technik a aplikace dalších možných. To byla přípravná část. Teď něco k vlastnímu odbavení. Technik a druhu odbavení je mnoho, tak jen některé: základní je použití pouze notebooku a v něm nainstalovaného software a připravených smyček. Dále je možno k notebooku přidávat různá rozhraní jako midi ovladače, různé efektovací hardware mašinky, další zdroje signálu jako DVD, kamery, různé analogové zdroje, notebooky dalších VJů atd. Existují ale i alternativní formy odbavováni VJingu jako např. analogový odbavovací stroj Pure A skupiny Ztohoven. Ale spíše než obtížnost VJingu a technik k němu použitých je důležitá technika mixování, styl, praxe, kreativita, výtvarné cítění, schopnost adekvátní reakce na zvukovou či jinou složku, vcítěni se do atmosféry akce a lidí na nich přítomných.
Existují u nás školy VJingu nebo nějaké kurzy?
Myslím, že existují jednorázové kurzy a pak samozřejmě možnost studovat na různých ateliérech multimédií či nových médií na uměleckých školách a univerzitách, případně pokud vás více zajímá ta technická složka věci, pak na školách technického zaměření.
DJs a vůbec kde kdo má nějaké žebříčky a jiné ratingy, mají toto i VJs? Přijde mi, že hodnocení jejich umu je asi dosti subjektivní záležitostí.
Já myslím, ze hodnocení VJs do žebříčků je zcela zavádějící záležitost, která zde existuje naštěstí minimálně. Podobné ratingy si vymýšlejí PR manageři, média a novináři z nedostatku vlastních skutečných témat.
Jak si stojí český VJing? Stále se tu opakuje pár jmen. Je to jen mé zdání, nebo je tak těžké se prosadit? Brání tomu třeba vysoké náklady na vybavení VJe? Když člověk vidí, čím vším je VJ obklopen, tak to rozhodně nevypadá jako levný koníček.
Já se domnívám, že to, co především brání lidem, stát se VJi, je jejich mylné zdání, že je to něco pro ně absolutně nedostupného a to jen proto, že o tom mnoho neví. Samozřejmě že potřebujete nějaké minimální vybavení, ale již pouze s jedním dostatečným notebookem lze VJovat! Ale jinak je to především o naší vůli být tím, čím chceme. Co potřebujeme dále, je pak jen příslušné výtvarné či technické nadání. Ano, nějaká jména se tu trošičku opakují, ale neviděl bych to jako problém. Určitě tu nejsou ale žádní top VJs, jsou tu jen různí VJs, kdy každému více sedí jiný charakter akce.
Funguje u VJs klubová rezidentura?
Na některých parties se vyprofilovali někteří VJs tak, že jak jim, tak té konkrétní akci toto spojení svědčí. Jejich styl VJingu koresponduje s hudebním stylem a vytvářejí charakter dané akce, mají připravené speciální smyčky na danou akci atd. Takže ano, mluvíme tu o "resident VJs".
Vezmeme-li jednu takovou osmihodinovou klubovou noc, jak dlouho trvá taková příprava VJe a kolik se jich tak průměrně střídá?
Vzhledem k tomu, že jsou VJs placeni bez diskuze méně než by jim příslušelo, tak o pravidelné přípravě bohužel mluvit nemůžeme. Dopředu se tedy připravují jen někteří, kteří to jinak neumí (a díky za ně). Pokud ale má VJ dostatek smyček, tzn. řádově ve stovkách, tak většinou dokáže VJovat ze svého archivu na většině akcí. V každém případě ale aspoň několik smyček na danou akci připravit je záhodno. Na party se vystřídá obvykle jeden až tři VJs, na složitějších festivalech či audiovizuálních eventech se toto číslo pak může blížit až k desítce.
Zmiňuješ festivaly a velké akce. Vozí si tam zahraniční hvězdy i své vlastní VJs?
Ano, toto je ideální situace, pokud jsou DJs (live acty či kapely) a VJs dopředu sehraní a spolupracují. Mohli jsme něco takového v poslední době vidět např. u Modeselektor (audio) a Pfadfinderei (video).
Jsou i takové požadavky v českých luzích a hájích, kdy bychom mohli říct, že se vytváří již sehraná dua (VJ + DJ)?
Ano ale spíše české kapely a různé projekty tuto spolupráci podporují, čeští DJs již méně, většinou se totiž, mám ten pocit, DJs a promotéři domnívají, že DJ je nějaká superstar (a někdy mají bohužel pravdu) a VJ pro ně hraje roli jen PR pomocníka na propagaci buď DJů, akce samotné nebo sponzorů a partnerů. Ale VJing je samostatná umělecká disciplína, která je pouze takto znásilňována. Tak jako celá kultura některými jejími labely, kluby a promotéry.
Ale naštěstí jsou i výjimky, např. pod hlavičkou projektu Cyberia Divinorum se spojili DJane Nika 77, Elektrabel s Dílna Vjem – zde můžeme mluvit o rovnoprávném spojení. Nebo Natur Produkt je čistokrevný DVJ (audiovisuální) projekt. A další jako Guma Guar, Macula, Opuka, Dva, Mythematica, Passage, 1a2v1, Matka a ID:Mora či Moire. Nebo např. velmi zajímavá předpřipravená Phase Show, kterou můžete vidět tento čtvrtek 27.3. od 20h na akci Bulva Fabula [ phase two edition ] v klubu Roxy. A vstup bude zdarma, ještě jsme stále mimo zájem mainstreamu. (smích)
Klub Roxy má obecně velmi úzkou spolupráci s určitými VJi - je toto pravidlem i v jiných klubech? A jak vnímají VJing na parties v zahraničí?
Spolupráce s určitými VJs je přirozená pro většinu klubů, ale myslím, že v Roxy je to trošku dál než jinde v ČR. Zcela jiná situace je ale v zahraničí, kde si na rozdíl od našich luhů a hájů jejich práce opravdu váží a dokáží ji také náležitě ocenit.