ROZHOVOR
Laydee Jane: DJ by měl vypadat neotřele
NenĂ to dlouho, co nás naši pravidelnĂ ÄŤtenáři nÄ›kolikrát oslovili s tĂm, Ĺľe by nebylo špatnĂ© dávat vĂce prostoru dĂvkám a vĹŻbec tĂ©matĹŻm, která se kolem nich toÄŤĂ. Rozhodl jsem se tedy, Ĺľe v budoucnosti s nÄ›kolika nejvĂ˝raznÄ›jšĂmi Ĺľenami na našà taneÄŤnĂ scĂ©nÄ› strávĂm pár hodin u spoleÄŤnĂ©ho povĂdánĂ a po MartinÄ› KafkovĂ© jsem si tak vzal na mušku relativnÄ› mladou, ale zato pomÄ›rnÄ› Ăşspěšnou DJku Laydeejane. HlavnĂ dĹŻvod byl prostĂ˝. Lucie Králová Ĺľila nÄ›kolik let ve Ĺ vĂ˝carsku a má tak moĹľnost porovnánĂ. O ÄŤem tedy byla Ĺ™eÄŤ? O ĹľivotÄ› a dÄ›tstvĂ v TeplicĂch, alpskĂ© zkušenosti, hudbÄ›, mĂłdÄ›, umÄ›nĂ, diskriminaci, muĹľskĂ©m myšlenĂ, ĹľenskĂ© duši a podivnÄ› napjatĂ˝ch vztazĂch. ProstÄ› o holkách. HezkĂ© ÄŤtenĂ!
VlastnĂm jmĂ©nem se jmenuji Lucie Králová a je mi dvacet osm let. PocházĂm z Teplic a dlouho mÄ› nenapadlo, Ĺľe bych mohla ĹľĂt nÄ›kde jinde. Mám o ÄŤtyĹ™i roky staršà sestru, maminku, která je Ĺ™editelkou v mateĹ™skĂ© školce a tátu, kterĂ˝ byl povahovÄ› ĂşplnÄ› opaÄŤnĂ˝ neĹľ ona. RozhodnÄ› ne rodinnĂ˝ typ a tak to doma nevypadalo nÄ›kdy moc harmonicky. SnaĹľila jsem se bĂ˝t po škole co nejmĂ©nÄ› doma. MoĹľná i proto jsem mÄ›la tolik zájmovĂ˝ch ÄŤinnostĂ, kterĂ© se odrazily na tom, co dÄ›lám teÄŹ a v kterĂ˝ch mÄ› podporovala pouze mamka. Tanec, zpÄ›v a hromada dalšĂch vÄ›cĂ. Vztahy u nás byly vĹľdycky dost komplikovanĂ©. Svoji hyperaktivitu jsem musela vybĂjet nÄ›kde jinde.

PĹ™ed ÄŤasem ses zmiĹovala, Ĺľe to všechno zaÄŤalo v lidovĂ© škole umÄ›nĂ. MĹŻĹľeš mi tedy povyprávÄ›t, jak šel ten vĂ˝voj chronologicky za sebou?
KdyĹľ mi byly tĹ™i roky, tak dÄ›lali u nás ve školce nábor do lidovky a vybrali si dvÄ› dÄ›ti. JednĂm jsem byla já, prĂ˝ dĂky citu pro rytmus a dĂky zpÄ›vu. Lidová škola zaÄŤĂná pĹ™Ăpravkou, pozdÄ›ji po pĹ™Ăpravce ve studiu následuje nÄ›jakĂ˝ hudebnĂ nástroj, já jsem chtÄ›la klavĂr! BohuĹľel panĂ uÄŤitelka rozhodla, Ĺľe mám pĹ™Ăliš krátkĂ© prsty a tak jsem musela zaÄŤĂt hrát na flĂ©tnu. Ty hodiny jsem probreÄŤela, protoĹľe klavĂr byl mĹŻj sen a já jsem se s jeho ztrátou neumÄ›la vyrovnat. PĹ™estala jsem tedy do lidovky chodit ĂşplnÄ›. Na základnà škole to ale pokraÄŤovalo a máma mÄ› na nátlak pedagogĹŻ pĹ™esvÄ›dÄŤila, abych pokraÄŤovala. Asi v pátĂ© tĹ™ĂdÄ› jsem se tak pĹ™ihlásila na sĂłlovĂ˝ zpÄ›v a pozdÄ›ji jsem pĹ™ešla do sboru. Doplnil to nakonec scĂ©nicko-vĂ˝razovĂ˝ tanec, kterĂ©mu jsem se nakonec vÄ›novala devÄ›t let a sama jsem se zaÄŤala uÄŤit hrát na kytaru.
VrátĂm se ještÄ› k rodiÄŤĹŻm. HodnÄ› mĂ˝ch hostĹŻ má muzikanty v rodinÄ›, dá se s klidnĂ˝m svÄ›domĂm Ĺ™Ăct, Ĺľe drtivá vÄ›tšina. Hrál u vás nÄ›kdo na nÄ›co?
PradÄ›deÄŤek mÄ›l kapelu v rodinnĂ© hospodÄ›, babiÄŤka aktivnÄ› zpĂvala. Co se tĂ˝ká mĂ˝ch rodiÄŤĹŻ, tak takĂ© moje mamka hrála na klavĂr a zpĂvala. Táta na nic nehrál, mÄ›l jako konĂÄŤka myslivost a do toho dÄ›lal normálnĂ zamÄ›stnánĂ. Ale moc ho to nebavilo, protoĹľe kvĹŻli komunistĹŻm to, co chtÄ›l, dÄ›lat nemohl.
Vzpomenula jsi zpÄ›v, já vĂm, Ĺľe v sedmĂ© tĹ™ĂdÄ› jsi brala hodiny opernĂho zpÄ›vu dokonce na konzervatoĹ™i, nepletu se?
Tam mÄ› dokopala uÄŤitelka ze sboru. Brala jsem hodiny opernĂho zpÄ›vu, i kdyĹľ pĹŻvodnÄ› jsem mÄ›la v plánu dÄ›lat zpÄ›v populárnĂ. PanĂ profesorka totiĹľ byla pĹ™esvÄ›dÄŤená, Ĺľe mám materiál a hlasovĂ˝ fond. JenomĹľe po nÄ›jakĂ©m ÄŤase jsme pĹ™išli na to, Ĺľe já a opera nejde dohromady a domluvili jsme se na kompromisu, zpÄ›vu cĂrkevnĂ a chrámovĂ© hudby. S tĂm jsem se ztotoĹľnila a zpĂvánĂ mšà mi pĹ™išlo docela sympatickĂ©. Rok a pĹŻl jsem se uÄŤila jenom techniku zpÄ›vu a reálnÄ› zaÄŤala zpĂvat aĹľ asi po dvou letech. Nakonec jsem to vyĹ™ešila tak, Ĺľe jsem si sehnala lektorku z brnÄ›nskĂ© JAMU, u kterĂ© jsem brala hodiny zpÄ›vu a herectvĂ a potĂ© mÄ› zaÄŤala pĹ™ipravovat na studium na akademii. To byl takĂ© dĹŻvod, proÄŤ jsem pokraÄŤovala do devátĂ© tĹ™Ădy, kam se v tĂ© dobÄ› povinnÄ› nemuselo. PokraÄŤovala jsem na stĹ™ednĂ rodinnĂ© škole. MÄ›lo to jedinĂ˝ vĂ˝znam, tedy, mĂt ÄŤas na pĹ™Ăpravu na hudebnĂ akademii. A pak to pĹ™išlo. TalentovĂ© pĹ™ijĂmacĂ zkoušky jsem sloĹľila ĂşspěšnÄ› a vlastnÄ› zbĂ˝valo jenom nastoupit…

JenomĹľe, nÄ›co se stalo. K tomu se brzy dostaneme. Mluvili jsme o hudbÄ›, kterĂ© ses aktivnÄ› vÄ›novala, teÄŹ mÄ› zajĂmá jakou muziku jsi poslouchala, kdyĹľ jsi zaÄŤĂnala na stĹ™ednà škole. MyslĂm jako fanoušek. KlidnÄ› se rovnou pĹ™enes do obdobĂ sametovĂ© revoluce…
Vzhledem k tomu, Ĺľe hned na pĹ™elomu listopadu a prosince osmdesát devÄ›t otec strÄŤil nÄ›jakou tu tisĂcovku do ponoĹľky a odjel do NÄ›mecka koupit televiznĂ satelit, mÄ›la jsem pĹ™Ăstup ke starĂ©mu dobrĂ©mu anglickĂ©mu MTV. Tam jsem s poslechem modernĂ hudby de facto teprve zaÄŤala. Do tĂ© doby to byly ÄŤeskoslovenskĂ© vÄ›ci a zahraniÄŤnĂ nahrávky od staršà sestry, která to nÄ›kde vĹľdycky nÄ›jak sehnala. Depešáci, Madonna, Tears for Fears, Human Legue, Abba a podobnÄ›. Taková smÄ›ska všeho. MyslĂm, Ĺľe v tĂ©hle dobÄ› se mi postupnÄ› zaÄŤal vytvářet vkus a nauÄŤila jsem se rozdÄ›lovat, co mÄ› bavĂ a co ne. Za ten satelit jsem tátovi dodnes nesmĂrnÄ› vděčná ;-) TakĂ© proto, Ĺľe jsem se dĂky sledovánĂ zaÄŤala uÄŤit anglicky.
Teplice jsou sice velkĂ© mÄ›sto, ale i pĹ™esto je tam patrnĂ˝ urÄŤitĂ˝ problĂ©m s mĂsty, kam se dá chodit kvalitnÄ› pobavit. Asi to tak nebylo vĹľdycky, ale stejnÄ› se zeptám. Kam jsi v tĂ© dobÄ› chodila ty?
No já uĹľ chodila na dÄ›tskĂ© diskotĂ©ky, kdy jsem musela bĂ˝t do desĂti doma. KdyĹľ na to tak myslĂm, zaÄŤala jsem uĹľ na školách v pĹ™ĂrodÄ›, kde jsem mÄ›la jako jediná nahranĂ© kazety právÄ› z MTV. VĹľdycky jsem brala kazeťák a uĹľ vlastnÄ› tehdy pomyslnÄ› DJovala. Brala jsem to jako zábavu a naprosto mi nepĹ™išlo, Ĺľe bych se tomu mohla v budoucnu nÄ›kdy vÄ›novat. Takhle to pak šlo furt aĹľ do konce základky. Ale abychom se vrátili k tĂ©matu. Chodila jsem na dÄ›tskĂ© diskotĂ©ky a prostÄ› kam se dalo. Máš pravdu, nikdy bohuĹľel nebylo moc mĂst, kde by to stálo za to. NejvĂce se chodilo asi do Palm Beach, coĹľ byl velkĂ˝ podnik, diskotĂ©ka na mĂstÄ› starĂ©ho kina. PozdÄ›ji to nÄ›kolikrát pĹ™edÄ›lávali na klub a naopak. Nakonec to zavĹ™eli ĂşplnÄ›.
Vzpomeneš si na nÄ›jaká mĂsta, kde se hrála vyslovenÄ› taneÄŤnĂ hudba, tĹ™eba techno?
V tĂ© dobÄ› nevĂm, Ĺľe by byl v TeplicĂch nÄ›jakĂ˝ klub s taneÄŤnĂ hudbou. Já jsem to coby návštÄ›vnĂk diskotĂ©k nemÄ›la aĹľ zas tak o tĂ© hudbÄ›, ale pĹ™edevšĂm o lidech a kamarádech. NicmĂ©nÄ› ani to mi nezabránilo, abych protancovala celou noc aĹľ ze mÄ› lilo. Nijak jsem tuhle modernĂ hudbu nerozlišovala a tanÄŤenĂ mÄ› bavilo. A to hodnÄ›. ZmÄ›na nastala aĹľ kdyĹľ mi bylo nÄ›jakĂ˝ch osmnáct, devatenáct. Ve mÄ›stÄ› zaÄŤal fungovat klub (bĂ˝valĂ˝ Palm Beach), kde dva DJovĂ© rozjeli klasickĂ© house párty z gramcĹŻ a vinylĹŻ. Ta muzika byla naprosto ohromujĂcĂ. Byla ÄŤerstvá, jiná a nesmĂrnÄ› zajĂmavá. PrávÄ› tam jsem takĂ© poznala, o ÄŤem je regulĂ©rnĂ DJská práce. Z jednĂm z tÄ›ch DJs jsem se sblĂĹľila, vyprávÄ›li jsme si o muzice, DJingu a ráno po párty jsem na nÄ›m vĹľdycky vypozorovala, jak je po celĂ©m veÄŤeru hranĂ unavenĂ˝. VĹŻbec mi ještÄ› nedocházelo, jak je to nároÄŤná práce. Dal mi moĹľnost si vyzkoušet jakĂ© to je.
A tak jsem se dostala ke svĂ©mu prvnĂmu mixu. SamozĹ™ejmÄ›, Ĺľe jsem to pokazila, tedy podle mÄ›, ale jemu se ta technika pĹ™i prvnĂm mixu docela lĂbila. Navrhnul mi, Ĺľe jestli chci, tak mÄ› bude uÄŤit. ZaÄŤala jsem zkoušet a on po mÄ›sĂci vidÄ›l, Ĺľe mi to fakt jde, a proto mÄ› do toho zaÄŤal tlaÄŤit. JenĹľe, mÄ› kdyĹľ nÄ›kdo do něčeho tlaÄŤĂ, tak se stáhnu a jsem tvrdohlavá. Jak jsem rychle zaÄŤala, tak jsem i skonÄŤila. V ten moment jsem se na to totiĹľ vykašlala.

MÄ›la jsi pĹ™ed nástupem na Janáčkovu akademii, na kterou jsi ale nakonec nešla. NÄ›co se stalo, jak jsme jiĹľ vzpomenuli na začátku našeho povĂdánĂ. NÄ›co dĹŻleĹľitĂ©ho, viÄŹ?
Ano. ZaÄŤali jsme spolu ĹľĂt a on pak dostal nabĂdku na hranĂ ve Ĺ vĂ˝carsku. Rozhodla jsem se tedy, Ĺľe tam pojedeme spolu. Strávili jsme tam prvnĂch ÄŤtrnáct dnĹŻ a vrátili se zpátky. Frekvence vĂ˝jezdĹŻ, ale byla stále ÄŤastÄ›jšà a nakonec jsme se pĹ™estÄ›hovali na nÄ›kolik mÄ›sĂcĹŻ a dĂ©le. To byl rok devadesát devÄ›t. KdyĹľ tam zaÄŤal hrát, tak za nĂm pĹ™icházeli lidĂ© s tĂm, Ĺľe hraje skvÄ›le, ale Ĺľe by mÄ›l hrát trance a ne stále jen house. To uĹľ byl totiĹľ trance ve Ĺ vĂ˝carsku velice oblĂbenĂ˝. My jsme ale vĹŻbec netušili, co ti lidĂ© majĂ na mysli. Vzali nás tedy do DJ shopu, kde nakoupil desky a zaÄŤal to hrát. Bylo to pro mÄ› hroznÄ› oĹľivujĂcĂ. Tvrdost spojená s melodiĂ byla koneÄŤnÄ› nÄ›co pro mÄ›. Najednou mi došlo, Ĺľe tento styl muziky uĹľ mÄ› nebude bavit jen poslouchat a tanÄŤit na nÄ›j, ale Ĺľe to chci zaÄŤĂt hrát! Dal mi tedy poslednà šanci a já jsem listopad a prosinec kaĹľdĂ˝ den dĹ™ela a uÄŤila se. Na NovĂ˝ rok jsem poprvĂ© vylezla pĹ™ed lidi. Klepala jsem se a byla jsem strašnÄ› nervĂłznĂ, jak to dopadne.
Zastavme se teÄŹ na chvĂli ve Ĺ vĂ˝carsku. CĂtila si hned v prvnĂ moment rozdĂl mezi klubery tady a tam?
SamozĹ™ejmÄ›, ale zase musĂš rozlišovat, Ĺľe Ĺ vĂ˝carsko je rozdÄ›lenĂ© na tĹ™i hlavnà části: nÄ›meckou, francouzskou a italskou. Jsou to tĹ™i naprosto odlišnĂ© kultury ĹľijĂcĂ spoleÄŤnÄ› v jednom státÄ›. Co se ale tĂ˝ká kluberĹŻ a muziky, tak nejlĂ©pe je na tom francouzská část, následuje italská a nÄ›kde v dálce pokulhává i ta nÄ›mecká :) I kdyĹľ zrovna právÄ› v tĂ© jsem takovou dobu Ĺľila. V nÄ›meckĂ© části moc lidĂ neĹ™ešà mĂłdu a postavu. Byla a je tam jistá neestetiÄŤnost lidĂ. NavĂc vÄ›tšina z nich nemá pĹ™ehled o muzice, jako by ani nemÄ›li povÄ›domĂ o historii hudby. ProstÄ› ta kultura je tam pro našince jistĂ˝m zpĹŻsobem omezená, a kdyĹľ uĹľ tak spĂš si uĹľĂvajĂ regionálnĂ protagonisty, na rozdĂl od tÄ›ch ostatnĂch částĂ. UzavĹ™enost je jejich dost podstatnĂ˝ rys a chvĂli trvá neĹľ si na takovou mentalitu zvykneš. Ale i tak se tam moc ráda vracĂm a dodnes hraji v jednom z mĂ˝ch nejoblĂbenÄ›jšĂch klubĹŻ, MAD, i kdyĹľ ten je ve francouzskĂ© části Ĺ vĂ˝carska v Lausanne.
Máme tedy za sebou tvĂ© prvnĂ vystoupenĂ. Napadlo tÄ› uĹľ, Ĺľe by ses mohla DJingem Ĺľivit?
Postupem ÄŤasu ano. MÄ›lo to hlavnÄ› blĂzko k tomu, ÄŤemu jsem se vĹľdycky vÄ›novala a vÄ›novat chtÄ›la. Muzika, tanec a zpÄ›v. NavĂc jsem koneÄŤnÄ› dÄ›lala, co mám ráda a co jsem chtÄ›la. TakĹľe super a moĹľnosti hrát se nÄ›jakĂ© takĂ© nabĂzely. Po pĹŻl roce hranĂ jsem dostala nabĂdku a odjela na mÄ›sĂc na Mallorcu, kde jsem nasbĂrala drahocennĂ© zkušenosti. Spadla jsem tam rovnĂ˝ma nohama rovnou do tÄ›ch nejlepšĂch podnikĹŻ. Ani si neumĂš pĹ™edstavit co se ve mnÄ› odehrávalo. Ale vÄ›dÄ›la jsem, Ĺľe to prostÄ› musĂm zvládnout! Zvládla a pak jsem tam hrála kaĹľdĂ˝ rok celĂ˝ch 5 sezĂłn. Jinak ve Ĺ vĂ˝carsku jsme všehovšudy zĹŻstali necelĂ˝ch osm let. TeÄŹ v Ăşnoru to budou dva roky, co jsem se vrátila zpÄ›t do ÄŚeskĂ© republiky. To, ale neznamená, Ĺľe jsem s domovem ztratila kontakt, jezdĂvala jsem domĹŻ hrát pomÄ›rnÄ› ÄŤasto a na rĹŻznĂ© akce … Nakonec tedy návrat zpátky nebyl tak nároÄŤnĂ˝. Ale povĂm ti jednu vÄ›c, Juki. Teprve, kdyĹľ ÄŤlovÄ›k Ĺľije jinde a vrátĂ se, uvÄ›domĂ si, jak velká je tu koncentrace nepĹ™ejĂcnosti a nÄ›jakĂ© podivnĂ© zloby. NavĂc jsem Ĺľena a na základÄ› takovĂ˝ch vÄ›cĂ se zaÄŤaly mnoĹľit komplikace. NaštÄ›stĂ mám dobrĂ© přátele a ti mi moc pomohli se aklimatizovat tak, Ĺľe teÄŹ uĹľ mĹŻĹľu Ĺ™Ăct, Ĺľe je to celkem v pohodÄ›.

To je zajĂmavĂ© tĂ©ma, kdybychom ten rozdĂl mentalit mÄ›li pĹ™eroubovat na prostĹ™edĂ promotĂ©rĹŻ a provozovatelĹŻ klubĹŻ, jakĂ© by byly elementárnĂ rozdĂly mezi tÄ›mi ve Ĺ vĂ˝carsku a tady?
Co se týče podstatnĂ˝ch vÄ›cĂ jako DJská technika, je tam všechno naprosto na špiÄŤce. StejnÄ› tak zázemĂ a servis, platby pĹ™edem a žádnĂ© handrkovánĂ. Tady se ti ÄŤasto stane, Ĺľe máš špatnĂ˝ zvuk a ĂşplnÄ› jinĂ© vybavenĂ, neĹľ je domluveno. NemluvĂm teÄŹ o velkĂ˝ch akcĂch, spĂše všeobecnÄ›. Zarazila mÄ› tam, ale jiná vÄ›c. HodnÄ› tÄ›ch promotĂ©rĹŻ studuje ÄŤi studovalo ekonomickĂ© smÄ›ry, hlavnÄ› management. A pro školu udÄ›lali mejdan, kterĂ˝ pak prezentovali jako diplomovou práci. ProstÄ› udÄ›lali kvalitnĂ party a tu pak pouĹľili na obhajobÄ›. No nenĂ to geniálnĂ? Pobavilo mÄ› to.
To celkem ujde. Lucko, lĂbilo se mi, jak jsi pĹ™ed chvĂlĂ prohlásila: "Jsem Ĺľena." Já kdyĹľ si povĂdám s holkama o DJingu a vĹŻbec celĂ© tĂ© našà subkultuĹ™e v nĂĹľ Ĺľijeme, docela dost z nich mi vyÄŤĂtá, Ĺľe se naprosto minimálnÄ› vÄ›nuji tĂ©matĹŻm, která jsou jim blĂzká. Ĺ˝e to pĹ™ece nenĂ celĂ© jen o technice a deskách a Ĺľe zrovna já, jak mÄ› znajĂ bych se mÄ›l polepšit a mĂt pro baby pochopenĂ. Tak se teda lepšĂm a po rozhovoru s Martinou ZahradnĂÄŤkovou to otevĂrám znovu: Ĺľeny a taneÄŤnĂ scĂ©na. Pomohlo ti to, Ĺľe jsi holka v kariĂ©Ĺ™e?
Haha! Naopak. Zrovna tady v ÄŚR mi to hodnÄ› uškodilo. Ĺeknu ti to takhle, bejt tady holka a tĹ™eba i celkem Ăşspěšná DJka je pÄ›knÄ›j prĹŻser. A nejen proto, Ĺľe tu má hodnÄ› lidĂ stále zafixováno, Ĺľe DJing je vyloĹľenÄ› muĹľská záleĹľitost a holka nikdy nemĹŻĹľe zahrát lĂp. TudĂĹľ to znamená jenom jedno. Holka, pokud je DJka, musĂ umÄ›t dvakrát tolik, co chlap. To je bohuĹľel tak, jak to funguje. JeštÄ› horšà je, kdyĹľ vypadáš dobĹ™e a nedej boĹľe jsi blondĂ˝na. KdyĹľ jsem hrála rok a pĹŻl, tak jsme se vrátili na ÄŤtyĹ™i mÄ›sĂce do ÄŚR a v jednĂ© kanceláři jednoho klubu v Praze mi bylo Ĺ™eÄŤeno, jak Ĺľe to chodĂm na párty obleÄŤená, a co si to o sobÄ› vlastnÄ› myslĂm, Ĺľe si jen tak pĹ™ijdu a chci hrát v Praze. VĹŻbec jsem to nepochopila. ProstÄ› jsem byla odsouzená jenom na základÄ› toho, Ĺľe jsem Ĺľenská a nÄ›jak obleÄŤená. VĂc je nezajĂmalo, jak nebo co hraju, prostÄ› nic. V tu chvĂli jsem si Ĺ™ekla, Ĺľe v Praze hrát nebudu, protoĹľe nemám zapotĹ™ebĂ se nechat poniĹľovat od lidĂ, kteřà ti nedajĂ ani šanci! Bylo mi hroznÄ›, protoĹľe takovĂ˝ pĹ™Ăstup jsem nikdy neÄŤekala. Byla jsem v tĂ© dobÄ› vlastnÄ› naivnĂ a dlouho mnÄ› trvalo, neĹľ jsem to pĹ™ekousla. A takĂ© trvalo hroznÄ› dlouho, neĹľ jsem nabĂdku na hranĂ v Praze pĹ™ijala. Já mám svoje zásady a stojĂm si tvrdÄ› za nimi. Faktem však zĹŻstává, Ĺľe u mnoha holek to vÄ›tšinou zaÄŤĂná na tom, koho a kdy potkala a s kĂ˝m skonÄŤila v posteli...
Takže to je důvod, proč vlastně tvoje kariéra v ČR začala právě na Moravě? Konkrétně v Brně, kde máš obrovskou fanouškovskou základnu?
PĹ™esnÄ›! To je pĹ™esnÄ› ten dĹŻvod, protoĹľe lidi tam byli na párty vĹľdycky ĂşplnÄ› úžasnĂ. Hrávala jsem na ZákladnÄ› a aÄŤkoliv tu hudbu lidi ještÄ› neumÄ›li zaĹ™adit, bylo jich stále vĂc. PozdÄ›ji pĹ™išly mega akce v Boby centru - Citadely.

DJky znám tady v zemi aĹľ na vĂ˝jimky skoro všechny a nauÄŤil jsem se je rozdÄ›lovat do dvou typovĂ˝ch skupin. V jednĂ© jsi ty, Ladida, Lucca a podobnĂ© a v tĂ© dalšà tĹ™eba Babe LN ÄŤi IM Cyber. VnĂmáš rivalitu mezi holkama na scĂ©nÄ›?
Já jsem celkem otevĹ™enĂ˝ ÄŤlovÄ›k a ÄŤasto spĂš vyÄŤkávám a pozoruji. Holky znám skoro všechny a urÄŤitá rivalita tam panuje. Je to hodnÄ› o pĹ™Ăstupu a s nÄ›kterĂ˝mi to dopadlo fakt divnÄ›, s nÄ›kterĂ˝mi zase super. NemĹŻĹľu Ĺ™Ăct, Ĺľe by jsme byli ĂşplnÄ› nÄ›jakĂ© kamarádky, protoĹľe ÄŤasu moc nemáme a pořád nÄ›kde lĂ©táme, ale obÄŤas si zavoláme a pokecáme. Jestli to mĹŻĹľu shrnout, tak aÄŤ je mi to skuteÄŤnÄ› moc lĂto, komunikace mezi DJkami je bohuĹľel ĂşplnÄ› mizivá.
TeÄŹ trošku zavádÄ›jĂcĂ otázka. Jsi pomÄ›rnÄ› Ăşspěšná DJka a dá se pĹ™edpokládat, Ĺľe je tu hodnÄ› začáteÄŤnic, co se snažà prorazit. MÄ›la bys pro nÄ› nÄ›jakĂ© doporuÄŤenĂ jako Ĺľena? Dá se to vĹŻbec?
To je strašnÄ› těžkĂ˝. Manuál na takovou vÄ›c prostÄ› neexistuje. TĹ™eba já osobnÄ› jsem si myslela, Ĺľe s otevĹ™enĂ˝m lidskĂ˝m pĹ™Ăstupem to bude vĂc v pohodÄ›. Na nic si nehrát usnadnĂ komunikaci s lidmi. JenĹľe byla to dost studená sprcha, protoĹľe se ukázalo, Ĺľe tak je to taky špatnÄ›. KdyĹľ se stáhneš do sebe, tak tÄ› lidi pak majĂ zase za naivnĂ blbku, která si nechá všechno lĂbit. SpustĂ se fámy a v tu ránu jsi zase za blbce… OsobnÄ› si myslĂm, Ĺľe je to hodnÄ› o tom jĂt si tvrdÄ› za svĂ˝m a mĹŻĹľe to bĂ˝t poloviÄŤka ĂşspÄ›chu. KaĹľdá ti asi Ĺ™ekne nÄ›co jinĂ©ho, ale ve finále jde jen o jedno. NevnĂmat drby, ale ukázat, co v tobÄ› opravdu je. Je to těžkĂ˝, ale jednotlivec si cestu musĂ udÄ›lat sám.
Na tom nÄ›co bude. Tak dál. PĹ™ed ÄŤasem jsem si s jednou modelkou, nynĂ celkem Ăşspěšnou DJkou, na baru povĂdal o nátlaku odÄ›vnĂch a kosmetickĂ˝ch firem. MyslĂm tĂm reprezentaci znaÄŤek pod svĂ˝m jmĂ©nem. Máš v tomto ohledu nÄ›jakĂ© zkušenosti?
DĂky bohu, tak o nátlaku to nemám. Jak uĹľ jsem se zmĂnila, nemám ráda, kdyĹľ mÄ› nÄ›kdo do něčeho tlaÄŤĂ. Ale samozĹ™ejmÄ› s nÄ›kĂ˝m spolupracuji, to ano. Je to napĹ™Ăklad obchod s obleÄŤenĂm ve Ĺ vĂ˝carsku. Majitelka je skvÄ›lá Ĺľenská, se kterou se dobĹ™e známe, protoĹľe jsem jim pomáhala na nÄ›jakĂ˝ch promotion akcĂch. Nebo jsem takĂ© spolupracovala s jednou odÄ›vnĂ holandskou firmou. MÄ›li velice zajĂmavĂ© a nevšednĂ obleÄŤenĂ. TÄ›ch firem je nÄ›kolik, se kterĂ˝mi spolupracuji hlavnÄ› na přátelskĂ© a profesionálnĂ dohodÄ›, ale dĹŻleĹľitĂ© vĹľdycky je, aby jsme si vzájemnÄ› vyhovovali a já nebyla niÄŤĂm omezená. PĹ™ijde mi taky, Ĺľe konkrĂ©tnÄ› v ÄŚechách ještÄ› pořád nenĂ dost vstĹ™ĂcnĂ˝ch firem, kterĂ© by se vÄ›novaly taneÄŤnĂ scĂ©nÄ› a DJĹŻm oproti jinĂ˝m zemĂm. NavĂc, DJ je umÄ›lec a mÄ›l by vypadat neotĹ™ele. Asi by se nemÄ›lo stát, Ĺľe na komerÄŤnĂ akci bude mĂt stejnĂ© triÄŤko jako nÄ›kteřà návštÄ›vnĂci...

LĂbĂ se ti mĂłda v BrnÄ›? MyslĂm teÄŹ halovky na Boby napĹ™Ăklad, kdy jsou klubeĹ™i odÄ›ni do zvonáčů, obojkĹŻ, kožÚku, dudlĂkĹŻ a podobnĂ˝ch doplĹků…
Já myslĂm, Ĺľe kaĹľdĂ˝ má to svoje. Neodsuzuji to a ani mi to nevadĂ. OsobnÄ› bych si to na sebe nevzala, mám trochu jinĂ˝ styl a lĂbĂ se mi prostÄ› nÄ›co jinĂ©ho. NemusĂm moc komplety, kterĂ© nÄ›kteřà nosĂ, ale k párty to asi patĹ™Ă. VesmÄ›s je mi jedno, kdo má, co na sobÄ›. Pokud se usmĂvá a je to v pohodÄ› ÄŤlovÄ›k.
Jednou mÄ› napadlo, Ĺľe aÄŤkoliv je mĂłda na párty v BrnÄ› bláznivá, lĂbĂ se nám, Ĺľe jsou lidĂ© ochotni se na akci pĹ™ipravovat, vymýšlet novĂ© barevnĂ© vÄ›ci a z mejdanu tak udÄ›lat svĂ˝m zpĹŻsobem maškarnĂ bál. Ĺ˝e v principu je to mnohem lepšà a pĹ™ĂnosnÄ›jšà neĹľ unifikovaná a neskuteÄŤnÄ› nudná mĂłda v Praze.
Praha – Brno. To bude otázka vĹľdycky. Nic proti hlavnĂmu mÄ›stu, ale v BrnÄ› jsou párty lidi prostÄ› otevĹ™enÄ›jšĂ. V BrnÄ› vidĂš, Ĺľe tomu lidĂ© vÄ›nujĂ hodiny pĹ™Ăpravy, protoĹľe se jdou hlavnÄ› a pĹ™edevšĂm pobavit. BrĹáka prostÄ› vĹľdycky zaruÄŤenÄ› poznáš. Tam se lidi na akci hroznÄ› těšà a to je pĹ™esnÄ› to, co kaĹľdĂ˝ DJ potĹ™ebuje. Tady v Praze jsou lidĂ© o nÄ›co chladnÄ›jšà a jakoby odměřenĂ. Nechci samozĹ™ejmÄ› odsuzovat všechny lidi v Praze, ale obecenstvo tady mi prostÄ› pĹ™ijde trochu studenÄ›jšĂ. MyslĂm, Ĺľe je to obecnÄ› rozšĂĹ™enĂ˝ názor.
BlĂĹľĂme se do kýženĂ©ho závÄ›ru a k cestovánĂ. Kam jezdĂváš nejÄŤastÄ›ji?
HodnÄ› ÄŤasto bĂ˝vám v Turecku, kam jezdĂvám ÄŤtyĹ™i uĹľ roky. Pak je to ÄŤasto Ĺ vĂ˝carsko, Polsko, Slovensko. Letos jsem byla i na UkrajinÄ›, AzorskĂ˝ch ostrovech, v Singapuru, na tour po ÄŚĂnÄ›, hodnÄ› po zemĂch západnĂ Evropy a takĂ© jsem navštĂvila tĹ™eba Egypt.
Egypt je islámská země, jaké to bylo tam?
To Turecko je vlastnÄ› taky. Ale je pravda, Ĺľe Egypt je ještÄ› o dost jinĂ˝. Na letišti okamĹľitÄ› do auta a nikdy mÄ› nepustili z oÄŤĂ. Bylo to v KáhiĹ™e v hotelovĂ©m klubu pro bohatĂ© lidi. Jejich reakce byla dost zvláštnĂ a z jejich pohledĹŻ šel prvnĂch dvacet minut strach, oni prostÄ› majĂ takovĂ© oÄŤi. SnaĹľila jsem hrát hudbu, kde bych vylouÄŤila nÄ›jakĂ˝ nevhodnĂ˝ text. ZĹ™ejmÄ› ÄŤekali, co ze mÄ› vyleze, nicmĂ©nÄ› po pĹŻl hodinÄ› zaÄŤali tanÄŤit a pĹ™ijali mÄ›. HroznÄ› jsem si oddychla, nÄ›kdy je to docela mazec.

Mluvili jsme o škatulkovánà a hudbě. Přiznám se, že jsem tě dlouho neslyšel ani neviděl a proto naprosto nemám přehled. Co tedy hraješ po klubech a párty nyn� Je to ještě trance?
UĹľ je to dlouho, co jsem pĹ™estala škatulkovat, protoĹľe je těžkĂ© Ĺ™Ăct, co je co pĹ™esnÄ› za styl.
Jako všechno i muzika se neustále vyvĂjĂ a ubĂrá se kaĹľdou chvĂli jinĂ˝m smÄ›rem. DĹ™Ăve to bylo jasnÄ› danĂ©, ale dnes uĹľ je v tom takovĂ˝ zmatek, Ĺľe nikdo pořádnÄ› nevĂ, kam a co zaĹ™adit. Proto je zcela nemoĹľnĂ© se drĹľet jen jednoho stylu, pokud nechceš pĹ™ešlapovat stále na jednom mĂstÄ›. UĹľ dlouho nehraju ÄŤistĂ˝ trance, hraju to, co mÄ› oslovuje, co se mi lĂbĂ a to o ÄŤem jsem pĹ™esvÄ›dÄŤená, Ĺľe bude dobrĂ© pro lidi. Ale pravda, ten tranceovĂ˝ základ tam stále je, ve spojenĂ groove a melodie. PĹ™i tomto spojenĂ zaĹľĂvajĂ lidĂ© euforii a vznikne tak super atmosfĂ©ra. Já pak s nimi mohu komunikovat skrze muziku, a to je pro mÄ› jedna z nejdĹŻleĹľitÄ›jšĂch vÄ›cĂ na akci - pobavit se s lidmi skrze hudbu. Dále pak musĂm mĂt svĂ© sety obohaceny i o jinĂ© styly a zajĂmavĂ© zvuky, kterĂ© tomu dodávajĂ pestrost a barevnost.
HodnÄ› ÄŤasto se ptám na zpĹŻsob nakupovánĂ desek. Jak to dÄ›láš ty a co si myslĂš o nástupu CDJ playerĹŻ a pomalĂ©m Ăşpadku klasickĂ˝ch garmofonĹŻ?
Desky nakupuju hlavnÄ› na netu. Mám svĂ© ozkoušenĂ© weby, kterĂ© mi nejvĂce vyhovujĂ. NejlĂ©pe se mi nakupuje v noci, kdyĹľ všechno spĂ a já se pĹ™i poslouchánĂ dĂvám tĹ™eba z okna ven a zapojĂm svojĂ pĹ™edstavivost, to je pohoda... Do obchodu nÄ›kdy zajdu taky, ale tam majĂ v noci pĹ™evážnÄ› zavĹ™eno :) NÄ›kterĂ© skladby mám i na CD, ale stále jich nemám tolik co vinylĹŻ. VĂm, Ĺľe se o Ăşpadku gramofonĹŻ a vinylĹŻ stále mluvĂ, ale mnÄ› to tak vyhovuje a Ĺ™ešit to zaÄŤnu, aĹľ ten Ăşpadek podle mÄ› skuteÄŤnÄ› nastane...
Tak jo, ĂşplnĂ© finále. JakĂ˝ máš dennĂ rytmus a jak vypadá klasickĂ˝ vĂkend ĂşspěšnĂ© DJky?
Docela rozhozenĂ˝, ale kdyĹľ je to v rámci moĹľnostĂ, tak hned v nedÄ›li se snaĹľĂm dostat z vĂkendovĂ©ho rytmu do toho tĂ˝dennĂho. Je to pro tÄ›lo docela záhul, ale já musĂm v tĂ˝dnu fungovat jako v kaĹľdĂ© jinĂ© práci, protoĹľe kolik práce udÄ›lám v tĂ˝dnu, tolik sklidĂm o vĂkendu.
Fajn. Nějaký vzkaz čtenářům, kteřàs námi těch patnáct minut stráv�
DÄ›kuju, Ĺľe mi dali tu moĹľnost a vydrĹľeli aĹľ do konce. A samozĹ™ejmÄ› dĂky i tobÄ› Juki, protoĹľe bez tebe by to naše veledĂlo ani nevzniklo, mÄ›jte se rádi :)