RECENZE
HudebnĂ recenze: Oakenfold - A Lively Mind
V minulĂ˝ch letech neĂşnavnĂ˝ propagátor stylu trance, hrajĂcĂ na desĂtkách aĹľ stovkách akcĂch roÄŤnÄ› po celĂ©m svÄ›tÄ›. V souÄŤasnosti uĹľ vĂce klidnÄ›jšà pán, kterĂ˝ namĂsto tranceu dává pĹ™ednost pop-rockovĂ˝m skladbám s prvky breakbeatu, hip-hopu a houseu. AlespoĹ co se tedy jeho vlastnĂ produkce týče. SkvÄ›lĂ˝ hudebnĂ obrat o 180° pĹ™edvedl na desce Bunkka a v podobnĂ©m duchu se má nĂ©st i jeho nejnovÄ›jšà album A Lively Mind. SkuteÄŤnÄ› v podobnĂ©m?
Legenda aĹľ na pĹŻdu
Co se Oakenfoldovi nedá upĹ™Ăt, je jeho vliv na scĂ©nu. MoĹľná to uĹľ v souÄŤasnosti tolik nevypadá, ale ještÄ› donedávna urÄŤoval z velkĂ© části trendy na tranceovĂ© scĂ©nÄ›. Všechno to zaÄŤalo zaloĹľenĂm labelu Perfecto na pĹ™elomu 80. a 90. let V tĂ© dobÄ› bylo Oakenfoldovo jmĂ©no uĹľ pomÄ›rnÄ› slušnÄ› známĂ© a tĂmto krokem se do povÄ›domĂ tancechtivĂ©ho clubbera zapsalo ještÄ› razantnÄ›ji. DĂky Perfectu se zviditelnila dalšà řada DJĹŻ a producentĹŻ a dá se Ĺ™Ăct, Ĺľe bez Oakenfolda by moĹľná neexistoval Timo Maas nebo Hernan Cattaneo. Kdo by si ale o Paulu Oakenfoldovi myslel, Ĺľe je jen nÄ›jakĂ˝ tranceovĂ˝ floutek, moc by se mĂ˝lil.
JeštÄ› pĹ™edtĂm, neĹľ se k tranceu vĹŻbec pořádnÄ› dostal, produkoval hip-hopovĂ© desky anebo napomohl k vydánĂ rockovĂ©ho alba Pills N´ Thrills and Bellyaches skupinÄ› Happy Mondays. Ĺ˝e mu nenĂ ani mimo-taneÄŤnĂ scĂ©na cizĂ, dokazoval spoluprácemi napĹ™Ăklad s U2 anebo skládánĂm soundtrackĹŻ k filmĹŻm Operace hacker ÄŤi Planeta opic. Bylo jen otázkou ÄŤasu, kdy se jednotlivĂ© stĹ™Ăpky z jeho ne-tranceovĂ©ho Ĺľivotopisu dajĂ dohromady a sejdou se na celistvĂ© desce. K tomu došlo v roce 2002 na albu Bunkka. A musĂm podotknout, Ĺľe nejlepšĂm albu z pera a mašinek tohoto DJe. SkvÄ›lĂ©, nalomenĂ© tracky ovlivnÄ›nĂ© mnoha styly od hip-hopu aĹľ po rock s mnoha úžasnĂ˝mi vokály od Tricky, Nelly Furtado ÄŤi Shifty Shellshocka. Na prvnĂ poslech to byl pro fanoušky OakenfoldovĂ˝ch setĹŻ nejspĂš šok, ale mnoho z nich si tuhle desku potĂ© zamilovalo. Ten samĂ˝ rok a o dalšà tĹ™i lĂ©ta pozdÄ›ji vycházejĂ tomuto všeumÄ›lcovi dalšà dvÄ› alba ve stylech jemu pĹ™eci jen bližšĂch, tedy pĹ™evážnÄ› v rytmech sladkĂ©ho tranceu, ale ĂşspÄ›chy se chlubit uĹľ rozhodnÄ› nemohou.
Kde je začátek, je i konec Po albu Bunkka Oakei chvĂli ještÄ› těžil z jeho dobrĂ© povÄ›sti, jenĹľe potĂ© pĹ™išly hluchĂ© roky. O jeho dalšĂch albech se vĂce mĂ©nÄ› nehovoĹ™ilo, Pefecto vystĹ™Ădaly mnohem prĹŻbojnÄ›jšà labely podobnĂ©ho raĹľenĂ a tak Paul zĹŻstal hlavnÄ› u DJskĂ©ho Ĺ™emesla. Zvrátit moĹľnĂ© spekulace o nastávajĂcĂm konci jednĂ© legendy se snažà novĂ˝m albem A Lively Mind vycházejĂcĂm právÄ› v tÄ›chto dnech. Byl by to asi pĹ™Ăliš naivnĂ optimismus oÄŤekávat z tĂ©to desky nÄ›jakĂ˝ hudebnĂ zázrak, rozhodnÄ› jsem ale neÄŤekal aĹľ takovĂ˝ propad smÄ›rem do prázdna. MinimálnÄ› tĹ™i hlavnĂ dĹŻvody svÄ›dÄŤĂ o tvĹŻrÄŤĂ vyÄŤerpanosti Paula Oakenfolda.
DĹŻvod ÄŤĂslo jedna: Vykrádá kde kdo a kohokoli, ale sám sebe? Je jasnĂ©, Ĺľe základnĂ hudebnĂ stupnice má osm tĂłnĹŻ a s pĹŻltĂłny se dostaneme na ÄŤĂslo tĹ™ináct. Je vlastnÄ› nemoĹľnĂ© stále vymýšlet novĂ© a novĂ© melodie, aniĹľ by se vzdálenÄ› nepodobaly stovkám jinĂ˝m. Ovšem jde to dÄ›lat s citem tak, aby nebylo tĂ©měř nic poznat. Nejenom, Ĺľe na tento cit Paul Oakenfold ve svĂ©m novĂ©m albu zcela rezignoval, ale zcela otevĹ™enÄ› a bez zábran kradl i ze svĂ©ho vlastnĂho materiálu a to natolik ÄŤerstvĂ©ho, jakĂ˝m je jeho album Bunkka. Těžko Ĺ™Ăct, zda to bylo nevÄ›domky anebo si Paul myslel, Ĺľe mu to projde. PozornĂ˝ posluchaÄŤ nenĂ hloupĂ˝ a snadno najde celĂ© části ukradenĂ˝ch melodiĂ z výše jmenovanĂ©ho alba, kterĂ© jsou naroubovány do novĂ˝ch skladeb na tĂ©to desce. Dva pĹ™Ăklady za všechny: skladby No Compromise a Switch On.
DĹŻvod ÄŤĂslo dvÄ›: VĂ˝jimeÄŤnĂ© album málokdy zvládne jeden producent celĂ© sám a zajĂmavĂ hostĂ© nejsou nikdy na škodu. V pĹ™ĂpadÄ› alba Bunnka mÄ›l Paul tu ÄŤest pracovat s excelentnĂmi vokalisty velmi zvuÄŤnĂ˝ch jmen a hlavnÄ› hlasivek. Mnoha, jinak prĹŻmÄ›rnĂ˝m, skladbám to vĂ˝raznÄ› pomohlo. Kde by byla skladba Starry Eyed Surprise bez zpÄ›váka z Crazy Town? Kde by byl track The Harder They Come bez vokálĹŻ Nelly Furtado? A nebo dokážete si pĹ™edstavit skladbu Southern Sun, s prĹŻmÄ›rnou melodiĂ, bez vokálu Carly Werner? Na desce A Lively Mind se to takĂ© hemžà rĹŻznĂ˝mi vokalisty, ale zatĂmco na Buncce jich bylo jedenáct, na novĂ©m albu je jich jen šest a z toho část patřà neznámĂ˝m jmĂ©nĹŻm s kolikrát tuctovĂ˝m hlasovĂ˝m potenciálem. Pozitivem je jistÄ› angaĹľovánĂ hereÄŤky do role zpÄ›vaÄŤky v pĹ™ĂpadÄ› sliÄŤnĂ© Brittany Murphy. Moc dobĹ™e si jĂ pamatuji z filmu Sin City a jejĂ hlas se v ĂşvodnĂm singlu Faster Kill Pussycat vĂ˝bornÄ› vyjĂmá. Dobrou volbou bylo i angaĹľovánĂ vokalisty Pharella Williamse z projektu N*E*R*D ÄŤi The Neptunes, dále Grandmastera Flashe, kterĂ˝ dodal vokály do disko-breakbeatovĂ© skladby Set It Off a v neposlednĂ Ĺ™adÄ› Ryana Teddera, kterĂ˝ nazpĂval hned tĹ™i skladby. BohuĹľel ani skvÄ›lĂ˝ vokál obÄŤas nepomĹŻĹľe špatnĂ© muzice.
DĹŻvod ÄŤĂslo tĹ™i: Bez hlavy a paty to nejde. K ÄŤemu je vám docela pÄ›knĂ© tÄ›lo, kdyĹľ nemĹŻĹľete chodit ani myslet. TĂm tÄ›lem mám na mysli nÄ›kolik ucházejĂcĂch, ba dokonce skvÄ›lĂ˝ch skladeb. TÄ›mi patami pár zbyteÄŤnÄ› vykradenĂ˝ch trackĹŻ a tou hlavou naprosto zmatenĂ© vkládánĂ nic neĹ™ĂkajĂcĂch tucek mezi ty docela slušnĂ© pĂsniÄŤky. NÄ›kolik dobrĂ˝ch trackĹŻ tu vážnÄ› je a to vÄ›tšinou hlavnÄ› dĂky dobĹ™e vybranĂ˝m vokálĹŻm. TakĹľe se mĹŻĹľete těšit na jiĹľ zmĂnÄ›nĂ˝ singl Faster Kill Pussycat anebo na skladbu Set It Off ÄŤi rockovÄ›-baladickou The Way I Feel. O nÄ›kolika vykrádaÄŤkách jsem se jiĹľ zmĂnil. Pár dalšĂch naleznete takĂ© ve skladbách, kterĂ© sice nekradou rovnou z urÄŤitĂ©ho zdroje, ale nepĹ™Ămo parazitujĂ na momentálnÄ› snad uĹľ ani ne tak oblĂbenĂ˝ch, jako nechutnĂ˝ch electro-basovĂ˝ch motivech á la Benny Benassi. NapĹ™Ăklad skladba Sex 'N' Money je toho krásnĂ˝m pĹ™Ăkladem. Track Praise The Lord zase vyuĹľĂvá typickĂ© basovĂ© kytary z hudebnĂho motivu Jamese Bonda a navĂc celá skladba pĹŻsobĂ jako kĹ™ĂĹľenec The Prodigy s jakousi euro-disko patlaninou. Zcela mimo moje chápánĂ je zaĹ™azenĂ ryze tuckoidnĂch, rádoby tranceovĂ˝ch záleĹľitostĂ Save The Last Trance For Me, Amsterdam a Not Over. PrvnĂ jmenovaná souÄŤasnĂ˝ tranceovĂ˝ trend ani nijak nenapodobuje, coĹľ je jejĂ jedinĂ©, pĹ™esto malĂ© a bezvĂ˝znamnĂ© plus. Ovšem ani tak nic zvláštnĂho v tĂ©to skladbÄ› nenajdete.
Co vĂc dodat. Paul Oakenfold byl legendou, je a asi navĹľdy bude, protoĹľe se do dÄ›jin taneÄŤnĂ hudby zapsal zlatĂ˝m pĂsmem. Jeho kvality mu nejde a ani nechci upĹ™Ăt. Kdo si ho ovšem chce pamatovat takovĂ©ho, jakĂ˝m byl v dobÄ› alba Bunkka a pĹ™ed nĂm, nechĹĄ si jeho novou desku A Lively Mind snad radÄ›ji ani nepouštĂ.
HodnocenĂ: 40%
Oakenfold - A Lively Mind
formát: CD
ÄŤas: 56:32
label: Maverick / Perfecto
kat.ÄŤ.: 49900-2 / PERCD003
info: www.pauloakenfold.com, www.perfectorecords.com, www.maverick.com
tracklist:
01 Faster Kill Pussycat
02 No Compromise
03 Sex ´N´ Money
04 Switch On
05 Amsterdam
06 Switch On
07 The Way I Feel
08 Praise The Lord
09 Save The Last Trance For Me
10 Not Over
11 Vulnerable
12 Feed Your Mind