PARTYINFO

 

THE DHOL FOUNDATION

Datum konání:
16.04.2009 - čtvrtek
Místo konání:
Praha - Roxy
Live:
The Dhol Foundation (uk)
Popis:
start 19:00, vstup 590 czk
 
 
Johnny Kalsi z The Dhol Foundation: rozhovor ke koncertu v Roxy
Britská kapela The Dhol Foundation, průkopník tradičního indického nástroje, bubnu dhol, vystoupí 16. dubna 2009 v klubu Roxy. Jejich koncerty jsou proslulé především velkou energií, vždyť dhol patří mezi nejhlasitější nástroje světa. Prý se jimi kdysi zaháněli tygři či cizí armády nebo svolávali obyvatelé na náměstí. U The Dhol Foundation však nezůstává pouze u soustředěného zvuku několika těchto velkých nástrojů, hudebníci k němu míchají i elektronické rytmy a kytary.
 
Kapela patří k předním představitelům londýnského asijského undergroundu, do Roxy přijede včele s frontmanem Johnnym Kalsim, legendárním dholistou, který hrál například s Asian Dub Foundation, Transglobal Underground, Fun-Da-Mental, Afro Celt Sound System, Robertem Plantem či založil formaci The Bollywood Brass Band. The Dhol Foundation během své kariéry vystoupili snad na všech předních světových festivalech včetně prestižního WOMADU. Zajímavostí je, že Kalsi je zároveň zakladatelem školy hry na dhol (pojmenované stejně jako kapela), která má nyní po Velké Británii desítky poboček. V Roxy půjde o první klubový koncert u nás, do této chvíle formace vystupovala v České republice pouze na festivalech, nejčastěji v Trutnově.

Objevitelem bubnu dhol se pro západní kulturu stal v 90. let 20. století právě Johnny Kalsi, Pákistánec narozený v Londýně. Bývá přezdívaný Mr. Dhol a svým debutem „Big Drum: Small World“ z roku 2001 přehodnotil na věky názor na tento tradiční nástroj a jeho uplatnění v současné hudbě. Zde je krátký rozhovor s „Mr Dhol“.

The Dhol Foundation With The Kaiser Chiefs



Jste šéfem The Dhol Foundation i stejnojmenné školy. Co vás vedlo k jejímu založení?


Všechno vzniklo jako nezávislý institut bez jakýchkoliv dozorčích a školních rad, tedy i bez nároků na veřejné fondy, jako záležitost zcela čistě asijských komunit. Rodiče ke mně vodili děti, aby se jim netoulaly po ulicích. A jak přibývalo žáků, zakládaly se nové a nové třídy, později už i rozlišené podle rozdílné úrovně hry. Ozvaly se i normální školy a proto jsem začal chodit učit i sem. Ale protože nejsem vystudovaný pedagog, bylo nutné napsat osnovy a skládat zkoušky.

A je to jen otázka hudební výuky nebo i něčeho navíc?

Ke hře na dhol se musíte naučit mluvit jeho „řečí“. A proto učíme oboje. Víte, hrát na dhol je velmi těžké. Kvůli jeho hlasitosti. Já například nemůžu hrát doma, s anglickými sousedy to prostě nejde. Mám s nimi skrz to problémy a tak jdu raději do své školy, která sídlí v jednom kostele. Vikář mi dá klíče a můžu hrát v klidu celé hodiny a nikdo mi nic neřekne. Podobnou možnost vlastně poskytuji i dětem, a navíc nic nepodmiňuji, nezáleží mi na tom, jestli jde o indické nebo anglické děti.

Myslíte si, že spojení rocku s jinými hudebními kulturami má svou budoucnost?

Určitě, opravdu si to myslím. Ty fúze, ty nové směsi mají opět své vzrušující jádro. Vždyť například většina členů The Dhol Foundation pochází z Afriky a přitom jsme Indové. Mísit městský rock s tradiční hudbou a historií to je jako když vezmete shaker a přidáváte do něho ovoce s různými příchutěmi. Vše se kolem nás rozvíjí. Přicházejí nové technologie, mění se lidé i hudba.


Vstupenky jsou k dostání v síti Ticketpro a Ticketstream. Koncert uvádí agentura Charm Music. Více info na www.charm-music.cz a www.roxy.cz.


"Buben dhol se používal k zastrašování nepřítele a tygrů": malá historie tohoto velkého nástroje

Buben dhol patří bez debat mezi nejhlasitější nástroje naší planety. Je neodmyslitelně spjatý s bhangrou, dožínkovou hudbou s Pandžábu, historického území, od roku 1947 rozděleného mezi Pákistán a Indii.

Jedná se o zhruba šedesát centimentru vysoký a třicet široký, oboustranný, bohatě zdobený buben, který má hráč zavěšený okolo krku. Je vyroben z tvrdého dřeva – nejčastěji z manga nebo mahagonu. Do jedné strany se buší silnější, na konci zahnutou paličkou dagga a vychází z toho rámusivý basový zvuk, do druhé slabou rákosovou thili, kontrující naopak vysokým zvukem. Hlasitost dholu se mění napínáním obou povrchů, původně vyráběných z kozí kůže, dnes z umělých materiálů.Původ dholu sahá do 15. století a za jeho předchůdce je považován perský, rovněž oboustranný, ovšem daleko nižší buben dohol.

Dhol je sice symbolem bhangry, ale v minulosti se používal během dalších pandžábských slavností, doprovázel tanečnice, náboženské ceremoniály, výcvik bojového umění Gatka, vybubnovávali se s ním důležité zprávy, na vesnicích s dholem zaháněli tygry a jeho děsivý zvuk využívaly armády pandžábských Sikhů. „Dhol se používal během válek k zastrašování nepřítele. Představte si bitevní pole, na něm kopec a pochodující Angličany. Za kopec neviděli, za to moc dobře slyšeli bubnování. V tom rachotu vůbec netušili, jak velké vojsko stojí na druhé straně, lekli se a uprchli ještě před bitvou,“ říká Johnny Kalsi.

S asijskými přistěhovalci se dhol dostával od 50. let minulého století do Evropy. Zatímco bollywoodské filmy, v jejichž hudbě má dhol výrazné zastoupení, spojují asijskou komunitu napříč celým světem, pro Asiaty usídlené v Anglii se důležitou součástí jejich identity stala výhradně bhangra s dholem. Ve spojení s elektronikou vytvořily v 80. letech základ pro nástup skupin Alaap, Achanak nebo Heera a později asijského londýnského undergroundu.

Zprvu skromně využívaný dhol se s příchodem Johnny Kalsiho proměnil v ústřední rytmický nástroj skupin Asian Dub Foundation, Fun Da Mental, Transglobal Underground, Afro Celt Sound System a když Kalsi založil vlastní ansábl The Dhol Foundation, rozletěl se nepřeslechnutelný zvuk dholu po celém světě.
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016