REPORT
Technický report ze Svojšic
Ke SvojšicĂm se vracĂme asi uĹľ ĂşplnÄ› naposledy. Vzhledem k nezvykle vystavÄ›nĂ©mu line-upu jsme usoudili, Ĺľe by mohlo bĂ˝t zajĂmavĂ© popsat jakĂ˝m zpĹŻsobem mÄ›li aktĂ©Ĺ™i svĂ© live-acty pochystány. O report jsme proto tentokrát poprosili opravdovĂ©ho odbornĂka. Jirka Paška se (coby Ecson Waldes) produkovánĂm hudby ĹľivĂ a jeho ÄŤlánek se hemžà odbornĂ˝mi vĂ˝razy, ale my pĹ™esto věřĂme, Ĺľe bude zajĂmavĂ˝ i pro laiky.
Techno.cz mne požádalo o technickej report ze Svojšic, kde se hlavnĂ techno stage mÄ›la hemĹľit live-acty. Docela jsem se těšil. ..mno, ale na mĂstÄ› jsem pak rozpaÄŤitÄ› pĹ™ešlapoval - technickej report, od slova technika, ve SvojšicĂc tvrdÄ› narazil - v podstatÄ› žádná hudebnĂ technika se neobjevila, jen pár "kancealářskejch" notebookĹŻ se softem Ableton, kterej byly srdcem kaĹľdĂ˝ho z live-actĹŻ.
O ÄŤem psát? VĹľdyĹĄ to bude nuda, zoufal jsem a tiše jsem si vzpomĂnál na mĹŻj report z Underworld, kterej byl plnej skvÄ›lĂ˝ hudebnĂ techniky a pro mne jako muzikanta a zvukaĹ™e plnej technicky propracovanejch vzrušujĂcĂch zajĂmavostĂ.
(podrobnej report z Underworld je na mém webu: www.ecsonwaldes.com )
Na pĂłdiu se za celou dobu objevilo celkem 6 notebookĹŻ! Psát kdo má jakou myš a nebo jak velkej display bylo tĂ©měř vše co mne v ten okamĹľik napadlo a to beze srandy. K tomu musĂm ještÄ› dodat, Ĺľe nepatĹ™Ăm mezi nadšence kteřà neustále tuningujĂ svĹŻj milovanej kompjĹŻtr novejma video kartama nebo sbĂránĂm nejnovÄ›jšĂch verzĂ beztak nepotĹ™ebnĂ˝ho (navĂc kreknutĂ˝ho) softwĂ©ru. ..nemĹŻĹľu se v tomhle textu tvářit Ĺľe mne dvakrát vzrušoval pohled na tyhle notebooky, já rád pořádnej harware : )
TakĹľe: postavit hlavnĂ ÄŤas line-upu z live-actĹŻ se mi pĹ™ed pĹ™Ăjezdem jevilo jako naprosto revoluÄŤnĂ nápad, ovšem ve vĂ˝sledku prostÄ› nebylo šťastnĂ˝ dát za sebe jen samĂ˝ live-acty. Bylo to tak trochu, no jak to Ĺ™Ăct kulantnÄ› - fádnĂ a mĂsty fakt zoufale nudnĂ˝. Koukat na statickĂ˝ postavy kterĂ˝ nahrbenĂ˝ nÄ›co ĹĄukaj do notebooku a jejichĹľ set ve vÄ›tšinÄ› pĹ™ĂpadĹŻ vĹŻbec nekomunikuje s lidma, bylo skuteÄŤnÄ› nuda.
Ale na druhou stranu tyhle Dje cenĂm, protoĹľe kaĹľdej si live-act nelajzne, nenĂ dvakrát sranda pĹ™ipravit kvalitnĂ set jen z vlastnĂho materiálu. A je mi jasnĂ˝ Ĺľe Agent+DĹľejár chtÄ›li pĹ™ipravit nÄ›co novĂ˝ho, idea to byla skvÄ›lá.
1) Matrix aka Fishguard
Dobrej zvuk. propracovanĂ˝ bicĂ, spousta detailĹŻ. Matrix má talent a je znát Ĺľe má nÄ›co za sebou. Ale mĂnus má ve statiÄŤnosti, na mĹŻj vkus pĹ™Ăliš uzavĹ™enej náboj jeho skladeb. MÄ›l dispozice tancechtivej dav mnohem vĂce vyĹľdĂmat.
Matrix pouštěl svůj set z PC notebooku a programu Ableton (Tuhle kombinaci měli ve výsledku všichni aktéři).
VĂ˝stup z notebooku šel do TC Finaliser (pĹŻjÄŤen od Agenta) a odtud uĹľ do procesorovĂ˝ho racku zvukaĹ™e. Ableton Ĺ™Ădil kontrolem Evolution. (hlasitosti, filtry atd.)
Equipment:
- Notebook + Ableton & plug-in Lexicon Delay (SW verze z HW oldschoolových PCM-42)
- Evolution X-session UC17
2) Echoplex
Echoplex byl kvalitativnÄ› o nÄ›kolik tĹ™Ăd nad ostatnĂmi live-acty. Bavil mne, zĹŻstal jsem po celou dobu jeho setu nahoĹ™e na pĂłdiu a poslouchal jsem. Jeho tracky skvÄ›le pumpovaly, pevnĂ˝ bicĂ, plnĂ˝ vejšky. Hrál našlápnutÄ› se spoustou Ĺľivejch fĂłrkĹŻ. HodnÄ› experimentoval a improvizoval, spousta ostrejch breakĹŻ a gradacĂ. Na druhou stranu tam tÄ›ch fĂłrku a zmÄ›n nasekal tolik Ĺľe tĂm rozbil tok svĂ˝ho setu. Ale i pĹ™esto byl tenhle Polák jako jedinej live-act zábavnej.
VĂ˝stup z notebooku šel do Dj mix pultu Pioneer DJM-600, ve kterĂ˝m provádÄ›l vÄ›tšinu zvukovejch akrobacĂ - equalisery, filtrace, flanger, delay, apod. V Abletonu, ze kterĂ˝ho svĹŻj materiál poustÄ›l, mÄ›l pĹ™ipraven internĂ LPF filtr, kterĂ˝m klasicky zavĂral vejšky aĹľ k basĹŻm a pĹ™ipravoval si tak dav na ostrĂ˝ vĂ˝jezdy jedovatejch hajtek, na kterej masa vĹľdy vděčnÄ› reaguje. Na mĂchánĂ signálĹŻ mÄ›l od zvukařů pĹŻjÄŤenej malej 24 kanálovej starej pult firmy Soundcraft - K2, ve kterĂ˝m si upravoval pomÄ›ry 4 stop z Abletonu. Echoplex udrĹľoval Soundcraft v permanentnĂm pĹ™ebuzenĂ, indikátory do ÄŤervenĂ˝ a ruÄŤiÄŤky budĂkĹŻ zatlaÄŤeny do leva, šĂlenec.
Mistr sliboval že přiveze celý studio.. haha : ) buď je to kecka, nebo nás má za joudy. Aaaa nebo pochopil jako já, že lidi nedoceněj tuny drahý techniky která mimo to na koncertech neuvěřitelně trpà a asi proto svůj live setup totálně zjednodušil.
Equipment:
- Apple notebook + Ableton.
- DJ mix - Pioneer DJM-600
- Mix pult - Soundcraft K2 (starej pekáč,"odlehčenej od bočnic" + půjčenej od Svojšickejch zvukařů).
3) Agent
AgentĹŻv set byl v duchu minimal techna, velmi statickĂ˝ho pojetĂ. Ĺ koda byla, Ĺľe mÄ›l Bass Drumy nazvuÄŤeny jen v subbasech, takĹľe jeho set pevnÄ› nekopal jako EchoplexĹŻv. A mimoto tĂm, Ĺľe nejvĂce energie bylo v subbasech, jeho set byl podstatnÄ› potišej neĹľ zvuk ostatnĂch DJs. VĂce basĹŻ neĹľ má obecnÄ› ve vyváženosti tracku bejt totiĹľ zpĹŻsobĂ to, Ĺľe za pĹ™edpokladu aby signál nebyl zkreslenej, je celkovej zvuk kvĹŻli logicky vÄ›tšà basovĂ˝ amplitudÄ› mĂ©nÄ› hlasitej. A jak jsem pozoroval, ve snaze docĂlit vÄ›tšà hlasitosti, byly vĂ˝stupnĂ limitery aparátu i tak v klipu a indikace olizovala ÄŤervenou.
Audio vĂ˝stup z PC notebooku šel do TC Electronic Finalizer (Dánskej digitálnĂ másteringovej procesor, kombinace: multiband kompresor/limiter/equaliser). Agent Ableton Ĺ™Ădil externĂm kontrolerem Kenton Freek a ten byl s poÄŤĂtaÄŤem propojen pĹ™es midi Emagic amt4.
Equipment:
- PC notebook + Ableton.
- Kenton Freek midi controler + Emagic amt4 midi rozhranĂ pro Kenton.
- TC Finaliser
4) Fanon Flowers
Jedinej si pĹ™ivez hardvĂ©rovou mašinu, teda spĂš mašinku, vlastnÄ› mašineÄŤku a to: Akai MPC-1000. Je to jeden z nejmenšĂch sampler-sequencerĹŻ na trhu (za cca 1000,- euro). PĹŻvodnÄ› jsem si myslel Ĺľe si Fanton dÄ›lá srandu, kdyĹľ si stoup jen pĹ™ed tenhle malilinkej stroj a ukazoval na Agenta, Ĺľe zaÄŤĂná. Stále jsem ÄŤekal Ĺľe ještÄ› musĂ vytáhnout dalšà krámy - a on ne. Dal to fakt celĂ˝ z tohodle prcka. Asi se mu nechtÄ›lo s niÄŤĂm tahat, nebo viz. echoplex : )MPC-1000 je taková malá sranda do vlaku na cesty. NicmĂ©nÄ› je to velmi chytrej stroj a internÄ› je totoĹľnej s vÄ›tšĂm Akai MPC-2000XL. VelkĂ˝ samplery Akai MPC serie jsou ve svÄ›tÄ› uctĂvanĂ˝m kultem v hiphop scĂ©nÄ›. PĹ™evážnÄ› starĂ˝ modely Akai MPC-60 a MPC-3000. Na nich tvořà vÄ›tšina hiphoperĹŻ ĂşplnÄ› vše. AKAI MPC-je kombinace Sampler+Sequencer+Drummachine. Má paměť na samply a noty (sequence) +16 dynamickejch padĹŻ. NÄ›kterĂ˝ modely majĂ moĹľnost rozšiĹ™enĂ o efektovou kartu a vĂ˝stupy.
Fanon hrál i svĂ˝ znamĂ˝ tracky - pochvaloval si nejen Dj Monotype. MÄ› pĹ™išel moc pomalej a oproti Echoplexovi naprosto beze zmÄ›n, ÄŤasto jsem vĂ˝znamnÄ› zĂval.. : ) NavĂc mÄ›l takovej ten model, Ĺľe kdyĹľ se dlouho nic nedÄ›lo pĹ™idal hajtku na druhou dobu a "zmÄ›na" byla na svÄ›tÄ›. To bylo trochu nedospÄ›lĂ˝.
V nÄ›kterejch pasážĂch mu v kopácĂch houkalo nepĹ™Ăjemnejch 300 a 140 Hz, ale jinak mÄ›l slušnej zvuk a to i pĹ™esto, Ĺľe vše hrál pĹ™Ămo z MPC-1000, to znamená surovej nesmĂchanej signál. Je logickĂ˝ Ĺľe samply mÄ›l pĹ™ipraveny tak aby nebylo zapotĹ™ebĂ komprese ekvalizace apod. protoĹľe to co lezlo linkovĂ˝m vĂ˝stupem ven, bylo v pořádku.
Equipment:
Akai MPC-1000
Zvuk aparátu byl na technu slušnej. Ono taky málokdy se venku zvuk nepovede. ProblĂ©m se zvukem nastává aĹľ v klubech a uzavĹ™enejch halách, kde se zvuk odrážĂ, vracĂ zpÄ›t a zvukařům pĹ™ipravuje pořádnej ranec nesnázĂ od nepĹ™Ăjemnejch frekvenÄŤnĂch rezonancĂ aĹľ po nežádoucĂ dozvuk. Venku se zvuk nekonfliktnÄ› vyzářà do prostoru, takĹľe pokud nenĂ zvukaĹ™ Ăşplná lopata, nebo nemá-li nÄ›jakej problĂ©movej aparát, zvuk by se mÄ›l s velkou pravdÄ›podobnostĂ podaĹ™it. Na SvojšicĂch byl dobrej zvuk i v DnB a House stanech, coĹľ hodnÄ› cenĂm.
JeštÄ› zmĂnĂm jednu perliÄŤku - ve 2:00 ráno vypadla na ÄŤas elektĹ™ina v ĂşplnÄ› celĂ˝m areálu Svojšic, na coĹľ mi Ĺ™ek tamnĂ zvukaĹ™, Ĺľe bylo z agregátu jen jedno jištÄ›nĂ pro 5 rozvodnejch okruhĹŻ!!! To byl asi školáckej fĂłrek. SaÄŤilo totiĹľ aby vypadla tĹ™eba jedna lednice s IceT ÄŤajem a všude byla tma a ticho.
Ve výpadku na technu pravě hrál svou druhou polovinu setu Fanton Flowers a byl docela pohotovej. Znovu "naloudoval" samply a hrál dál, až na nemalej detail - že svůj připravenej set pustil znovu pěkně od začátku.. to sem nespolk.
Moc jsem ta "lajfka" teda nepochválil. To je pak pro mne trochu nevděčná práce, mno ale chci bejt objektivnĂ a nepĹ™ehlĂĹľet ÄŤi nechválit pochlebovaÄŤsky to, na co se má ukázat prstem.
Ovšem co mne velmi pĹ™ekvapilo, bylo to, Ĺľe všichni účinkujĂcĂ do anket odpovĂdali: Super Super Super - moĹľná se báli aby dostali zaplacĂno, nebo jsou uplnÄ› hlušà : )
Znám skvÄ›lej starej aforizmus od DobrovskĂ˝ho- "Kdo si nechce hubu spálit, musĂ mlÄŤet, nebo chválit ... " To sedĂ, co : ))
Jinak na fĂłrech, na kterejch teÄŹ navštÄ›vnĂci Svojšic docela ostĹ™e negativnÄ› hodnotÄ›j techno live-acty, jsem ÄŤet ÄŤastokrát dotaz, proÄŤ Live-acty nefungujĂ tak jako DJ...
Dj má svou roli nepoměřitelnÄ› jednoduššĂ, mĹŻĹľe totiĹľ vmĹľiku pohotovÄ› mÄ›nit svĹŻj set tĂm, Ĺľe jen sáhne do kufru pro jeden z mnoha vinylĹŻ kterĂ˝ má sebou. Live-act je naopak odkázán jen na to, co si autor doma nebo ve studiu pĹ™ipravĂ za materiál (coĹľ je stěžejnĂ bod) a pak uĹľ je na nÄ›m, ÄŤĂm to obohatĂ pĹ™Ămo bÄ›hem hranĂ. To je jako ve škole, pĹ™ipravĂš se = mluvĂš k vÄ›ci. NepĹ™ipravĂš se a nebo na to nemáš = vařÚ z vody .. : ))
U live actĹŻ nejde o to, aby sebou ÄŤlovÄ›k na pĂłdiu vĂ˝stĹ™ednÄ› házel jako v poryvech vÄ›tru, ale jde o to, aby jeho hudba (zvlástÄ› pak v pĹ™ĂpadÄ› techna) byla rozmanitá a aby poslouchajĂcĂ klubery nutila k tanci a bavila je. Poslouchat hodinovĂ˝ statickĂ˝ stÄ›ny jako ve SvojšicĂch pak ÄŤlovÄ›ka zákonitÄ› pĹ™inutĂ jĂt prozkoumat jinou stage. Proto taky house stan praskal ve švech.
Live-acty bejvaj rĹŻznĂ˝, nÄ›kterĂ˝ (coĹľ je tĹ™eba mĹŻj live-act v Ecson Waldes) prezentujĂ ucelenou hudebnĂ kompozici s pĹ™edem nacviÄŤenĂ˝m vĂ˝vojem (zvláštÄ› u skladeb s tradiÄŤnÄ›jšà formou kompozice). NÄ›kdo má live-acty naopak postaveny pĹ™evážnÄ› na Ĺľivejch improvizacĂch a experimentech (napĹ™Ăklad Echoplex). V pĹ™ĂpadÄ› techna se neuplatĹuje tradiÄŤnĂ hudebnĂ struktura a harmonie kterou alespoĹ zčásti dodrĹľuje napĹ™. Breakbeat ÄŤi House. Techno stojĂ pĹ™evážnÄ› na rytmice a pravidelnosti groovu a souÄŤasnÄ› na vĂ˝raznejch dynamickejch zmÄ›nách a pokud tohle techno postráda, návštÄ›vnĂk je tĂm odrazen a jde pryÄŤ.
Co Ĺ™Ăct závÄ›rem. PĹ™ednÄ› Ĺľe live-act nesmĂte pĹ™ĂsnÄ› srovnávat s DJ setem, jsou to dvÄ› odlišnĂ˝ vÄ›ci. Berte je jako jinej pohled na stejnou vÄ›c. VaĹľte si jich, je to opravdu pracnĂ˝. Live-acty pĹ™irozenÄ› hrájĂ jen ti DJs kteřà jsou souÄŤsnÄ› i muzikanti a umĂ vĂc neĹľ jen pustit desku. NavĂc právÄ› oni jsou ti, kdo skládajĂ techno kterĂ˝, pak ostatni pouštĂ a nechoÄŹme daleko - právÄ› Echoplex nebo Fanon Flowers jsou ve svÄ›tÄ› za producentskou špiÄŤku. Věřte, Ĺľe se s live-acty znovu setkáte - a v tom pĹ™ĂpadÄ› všem pĹ™eji aby to byl kvalitnĂ zážitek kterĂ˝ si ÄŤlovÄ›k vychutná.
TÄ›m kteřà se zajĂmajĂ o tvorbu hudby doporuÄŤuju navštĂvit E-Zone - ÄŤeskej server o hudebnĂ technice a nahrávánĂ, pod hlaviÄŤkou Techno.cz - zĂskáte zde spoustu informacĂ o tvorbÄ› hudby všech stylĹŻ. ÄŚlánky a diskuznĂ fĂłra tam pĹ™ekypujĂ informacemi!
U přÚtĂho reportu ÄŤau!
Ecson Waldes / Jiřà Paška
www.ecsonwaldes.com