REPORT
Report z festivalu Story 2017 od ahZ
Festival Story je jinde. Nejenom, Ĺľe je na dálnĂ© MoravÄ›, on je v HranicĂch na MoravÄ›. ÄŚili žádnĂ© Brno, Olomouc nebo tĹ™eba Ostrava, kam se běžnĂ˝ Pražák, mezi něž se ahonz poÄŤĂtá, obÄŤas pĹ™eci jen dostane. NĂ˝brĹľ ve mÄ›stÄ›, kterĂ© bylo na mapÄ› doposud zaneseno jako to s vojenskou posádkou. Po pĹ™edminulĂ©m vĂkendu, dle našich skromnĂ˝ch odhadĹŻ, aspiruje na mÄ›sto hostĂcĂ festival roku.
TĂ˝den po poslechu vzpomĂnkovĂ©ho rozhovoru na Radiu 1 se vracĂm nedÄ›lnĂm vlakem z Hranic na MoravÄ›. VĹŻz je silnÄ› klimatizován, displej hodin ukazuje poledne. Za okny peÄŤe ÄŤervnovĂ© slunce, v Ĺ™adÄ› za mnou trávĂ nudu dvÄ› dÄ›cka pravidelnĂ˝mi Ăşdery a kopy do mĂ© sedaÄŤky, pán naproti má nohy v dĂ©lce Pomejeho lajny a záhyby dámy vpravo bohuĹľel dlouho nepoznaly ani to fáčko, kterĂ˝ho byla tehdá v devadesátkách všude kvanta. Komfort vypadá ponÄ›kud jinak. PĹ™esto mi nic z toho nebránĂ se usmĂvat.
Záznam rozhovoru Jany KománkovĂ© s Michalem Nanoru a Danem Kafkou, dĹŻleĹľitĂ˝mi mediálnĂmi postavami ÄŤeskĂ© taneÄŤnĂ scĂ©ny, jsem vyslechl zhruba pĹ™ed mÄ›sĂcem. Diskuze byla hodnotĂcĂ i hodnotná a z pozice ekonomicky zajištÄ›nĂ˝ch mozkĹŻ vpravdÄ› zábavná. A zároveĹ nekonfliktnĂ. ZajĂmavĂ˝ moment však nastal, kdyĹľ Michal N. s lehkĂ˝m, avšak i bez obrazu znatelnĂ˝m úšklebkem vznesl Ĺ™eÄŤnickou na tĂ©ma "pĂše/ÄŤte ještÄ› dneska nÄ›kdo reporty z akcĂ?". NaÄŤeĹľ se toho Jana K., známá taktĂ©Ĺľ svĂ˝m dlouholetĂ˝m psanĂ˝m projevem do Ĺ™ady plátkĹŻ, poctivÄ› chytla a plodná diskuze byla na svÄ›tÄ› (poslechnÄ›te si zde). TĂm ovšem zasadila semĂnko pochybnosti i do mĂ© hlavy...
SedĂm ve vlaku, civĂm z okna zcela obklopen diskomfortem a je mi to ĂşplnÄ› šumák. ProÄŤ vlastnÄ› pĂšu reporty? Abych zabil ÄŤas? Abych se dostal na mejdan zadara? "JĂ©, ptáček!" Abych absentujĂcĂm zprostĹ™edkoval track IDs? MÄ›l mezi clubberama jmĂ©no? A mezi reportĂ©ry respekt? "JĹŻ, božà muka!" Si vydÄ›lal na nedÄ›lnĂ obÄ›d? Se procviÄŤil v ÄŤeštinÄ›? Abych pĹ™edal pocit?
Můj domácà server Techno.cz už dobré dva roky shánà nové zapálené členy do svých řad. Určitě jste na ten článeček narazili. Troufám si tvrdit, že už jste ho zase z hlav vytěsnili, jak často se v zorném poli čtenáře našeho webu objevoval. Nenà divu. Já skoro taky. Možná už lidi opravdu reporty nečtou a ani je nechtějà psát, možná že jim stačà série fotek.
"S globálnĂm nástupem angaĹľovanĂ©ho rocku v polovinÄ› šedesátĂ˝ch let vznikl takĂ© hudebnĂ Ĺľurnalismus, kterĂ˝ byl dĹŻleĹľitĂ˝m nástrojem pĹ™i vytvářenĂ identity tĂ©to subkultury. Teprve kdyĹľ se o rocku zaÄŤalo seriĂłznÄ› pĹ™emýšlet a psát, mohlo se z opovrhovanĂ©ho bastardĂho dĂtÄ›te "vzbouĹ™enĂ˝ch hormonĹŻ" stát nÄ›co dĹŻleĹľitÄ›jšĂho." (Karel VeselĂ˝, Hudba OhnÄ›, 2010)
A proÄŤ by clubbeĹ™i reporty vlastnÄ› ÄŤetli? ProtoĹľe chtÄ›jĂ track IDs? "JĹŻ, slušnÄ› opravenej hadrák!" ProtoĹľe se na párty chtÄ›jĂ objevit alespoĹ pomocĂ imaginace? PotĹ™ebujĂ zabĂt ÄŤas? PotĹ™ebujĂ zmÄ›nit smÄ›r myšlenek v hlavÄ›? ChtÄ›jĂ diskutovat? Fotit? ChtÄ›jĂ se prostÄ› bavit? BĂ˝t na fotkách? ProtoĹľe chtÄ›jĂ lajkovat? "NĂ© dĂky, jenom vodu prosĂm..." Nebo protoĹľe prahnou po všudypĹ™Ătomnosti?
Tady a teÄŹ, ve chvĂli, kdy ĹĄukám tato pĂsmena, nevĂm... Trocha pravdy bude ve všem. NicmĂ©nÄ›, co stoprocentnÄ› vĂm, je, Ĺľe report z mejdanu, o kterĂ˝m jste se doteÄŹ stále nedozvÄ›dÄ›li zhola nic, pĂšu, protoĹľe musĂm. ProtoĹľe to ze mÄ› leze samo. MusĂm sdĂlet ten jedineÄŤnĂ˝ pocit, jenĹľ mi umoĹľnil pĹ™eĹľĂt diskomfortnĂ cestu vlakem z Hranic a jako bĂlĂ˝ stĂn mne doprovázĂ ještÄ› hluboko do tĂ˝dne následujĂcĂho.
ZjitĹ™i smysly, otevĹ™i svou mysl, vnĂmej a pĹ™Ăliš nesrovnávej.
AĹľ pojedeš na přÚtĂ Story.
Radim se blĂžà s drinkem ve vratnĂ©m kelĂmku a zářà spokojenostĂ. "DobrĂ˝, co?" zubĂ se, a i kdyĹľ je skoro tma, záblesk v jeho oku podobnĂ˝ tomu u padoucha vlka ze seriálu Willy Fog a Cesta kolem svÄ›ta za 80 dnĹŻ, nelze pĹ™ehlĂ©dnout. Oba vĂme, Ĺľe to dobrĂ˝ je. A Radim uĹľ pÄ›knÄ› dlouho. JednodennĂ elektronickĂ˝ festival Story pořádá v HranicĂch uĹľ poÄŤtvrtĂ© a sám patřà mezi produkÄŤnĂ perfekcionisty. Ono nenĂ divu, kdyĹľ vezmeme v Ăşvahu jeho pravidelnĂ© návštÄ›vy nejen na polskĂ˝ch festivalech Unsound ÄŤi Tauron, u nás stále tolik nedocenÄ›nĂ˝ch dostavenĂÄŤek tĂ© nejaktuálnÄ›jšà elektroniky v prezentaci vÄ›ru nadpozemskĂ©. VzpomĂnám na loĹskĂ© spoleÄŤnÄ› strávenĂ© dny na chorvatskĂ©m Dimensions, kde o odsvÄ›cenĂ©m kostele Sv. Barbory v areálu vojenskĂ©ho prostoru mÄ›sta, kde chtÄ›l tuhle parádu (po dvou pĹ™edchozĂch v nedalekĂ©m kravĂnÄ›, pozn. aut.) uskuteÄŤnit, neĂşnavnÄ› básnil po celou dobu pobytu. Tehdy nám to uĹľ chvilkama lezlo krkem - "jasnÄ› Radime, uĹľ jsi nám to Ĺ™Ăkal asi tisĂckrát..." Jeho epikurejskĂ˝ zápal byl však na mĂstÄ› a teÄŹ po vlastnĂm zážitku se tak trochu stydĂm.
Ambientnà plocha zeslabuje, obecenstvo zasněně poslouchá.
Hlas č.1, z levé zadnà části publika, silně, ale s ohledem: "Hledám svoji ženu... Péťo?"
Hlas č.2, z pravé přednà části publika, ženským hlasem: "Tady!"
Obecenstvo se uchichtne, ambientnĂ plocha zesiluje.
KazetovĂ˝ strop, kterĂ˝ je asi deset metrĹŻ pĹ™Ămo v nadhlavnĂku, je jedineÄŤnĂ˝. O nÄ›co dál vpĹ™edu kostela uĹľ oblou klenbu zdobĂ fresky. Oltář zmizel nahrazen obdĂ©lnĂkovĂ˝m plátnem na výšku a schodištÄ› k nÄ›mu vedoucĂ, rozpĹŻlenĂ© podestou vedvĂ, je šalamounsky vyuĹľito jako dvojĂ pĂłdium pro umÄ›lce. Jedno výš neĹľ druhĂ©.
PrávÄ› hraje FIS, druhĂ˝ muzikant v Ĺ™adÄ› (vystoupenĂ ÄŤeskĂ©ho objevu dnĂ© jsme prošvihli), a jedineÄŤnost se ze stropu rozlĂ©vá po celĂ©m kostele. ZapomeĹ na to, co jsi kdy v ÄŚesku slyšel a vidÄ›l, zapomeĹ na sobotnĂ klubovĂ˝ ÄŤi festivalovĂ˝ obyÄŤej ve smyslu, Ĺľe dunĂ pravidelnĂ˝ beat, kterĂ˝ kopĂruje kyv všech hlav. HlukovĂ© a zvukovĂ© koláže testujĂ aparaturu Meyer Sound aĹľ do nejzazšĂch frekvenÄŤnĂch zákoutĂ. PrávÄ› se rochĹáme v nepravidelnosti a pĹ™ekvapenĂch. Rudá a bĂlá svÄ›tla trhanÄ› sekajĂ prostor v hodnÄ› ostrĂ˝ch Ăşhlech. Je to industrial, ale dává smysl. PoÄŤkej, zdá se mi to, nebo? Je to smĂch, co leze z reprákĹŻ? HodnÄ› zprasenĂ˝ rĹŻznĂ˝mi modulacemi, ale fakt, Ĺľe jo. KlaunĹŻv odpornĂ˝ smĂch z hororu, hnanĂ˝ z nejhlubšĂch basovĂ˝ch frekvencĂ do tÄ›ch nejvyššĂch, pÄ›knÄ› pomalu, pomalounku, ale hned zas rychleji a rychleji.
Mám rád lidi, jako je Radim. CĂtĂš z nich, Ĺľe jsou na tvĂ© vlnÄ›, vnĂmajĂ tÄ›, zatĂmco část pozornosti je neustále v jejich hlavÄ›, kde jim lĂtá to svoje. Koncept veÄŤera poÄŤĂtal se zhruba patnáctiminutovĂ˝mi pauzami mezi vystupujĂcĂmi a nikomu to nepĹ™išlo divnĂ©. Naopak. Ĺ lo o osvěženĂ, na kterĂ© jsme kvĹŻli (nebo dĂky, pozn. aut.) vĂkendĹŻm strávenĂ˝ch v Ăştrobách klubĹŻ pod taktovkou kontinuálnÄ› navazujĂcĂch DJs uĹľ zcela zapomnÄ›li. TÄ›ch patnáct minut jsme jednoduše vyplnili druĹľnĂ˝mi a nadšenĂ˝mi hovory, nákupy piv a jinĂ©ho pitĂ, smĂchem, pusinkama a odpoÄŤinkem. V duchu titulu akce šlo de facto o sĂ©rii koncertĹŻ s DJem na závÄ›r, dramaturgicky poskládanĂ˝ch z nuly na sto, tady ovšem ne na osmi vteĹ™inách, nĂ˝brĹľ osmi hodinách.
Aisha Devi je divoĹľenka se silnĂ˝m hlasem a smyslem pro drama a melancholii. Za doprovodu hodnÄ› "houboidnĂ projekce" od Lunchmeat crew spustila regulĂ©rnĂ zpĂvanou mši, hodnÄ› smutnou mši. Synťáky plnily prostor, kámen se ustrnul a my jsme ÄŤumÄ›li. NÄ›kdo to nevydĂ˝chal, ale v následnĂ˝ch diskuzĂch se "nehejtovalo", spĂš se Ĺ™ikaly vÄ›ci tak, jak jsou. StejnÄ› tak leckomu nemuselo sednout vystoupenĂ jamajskĂ© trojky Equinoxx, jeĹľ dle mnohĂ˝ch povyšuje dancehall na novou ĂşroveĹ. V kaĹľdĂ©m pĹ™ĂpadÄ› dodali kostelu energii a do minimalu a glitche hozenĂ˝m dubovĂ˝m feelingem rozhoupali věřĂcĂ. NefalšovanĂ© taneÄŤnĂ dusánĂ se rozjelo aĹľ s vystoupenĂm Xosar o pĹŻl tĹ™etĂ ráno. A opÄ›t, jako s patnáctiminutovkama mezi vystoupenĂmi, to nikomu nepĹ™išlo divnĂ©.
No ještÄ› aby, kdyĹľ jsme to koneÄŤnÄ› mohli rozbalit jak šachovnici na B.Boy battle. Ten zvuk! Ku*va, ten zvuk je tak moc boĹľĂ, Ĺľe to snad nenĂ moĹľnĂ˝! Svatá Barbora v tom jede s náma, aĹľ se jĂ okna tĹ™epou. Ale naštÄ›stĂ ne tak, aby to rušilo. KinosedaÄŤky, šikovnÄ› rozmĂstÄ›nĂ© podĂ©l stÄ›n, bÄ›hem prvnĂ pĹŻlky veÄŤera s povdÄ›kem vyuĹľĂvanĂ©, nynĂ zejĂ prázdnotou. ZábavnĂ˝ acid a sem tam electro od Xosar vystĹ™Ădá Atom a hypnotickĂ© dunÄ›nĂ, tentokrát ÄŤistokrevnĂ©ho techna, nás chytá za paÄŤesy. UĹľ si ani nepamatuju v jakĂ© fázi všeobecnĂ©ho nadšenĂ a radosti Atoma vystĹ™Ădala Dash, a lehkĂ˝m klišé bude, kdyĹľ si zopakujeme, Ĺľe byla prostÄ› skvÄ›lá. Je pĹ™ĂjemnĂ© vidÄ›t, jak si obecenstvo po celĂ˝ veÄŤer plnÄ› uĹľĂvá hudbu. ŽádnĂ˝ les rukou s mobily, coby kamerami, spĂš zasnÄ›nÄ› se kymácejĂcĂ postavy se zavĹ™enĂ˝ma oÄŤima.
Vlak nám domĹŻ jel aĹľ kolem osmĂ˝, takĹľe jsme ve stejnĂ© partÄ›, jako jsme se zkraje veÄŤera potkali, strávili tĂ©měř tĹ™i hodiny na hradbách starĂ© části mÄ›sta ve spoleÄŤnosti dlouhĂ˝ch mÄ›kkĂ˝ch stĂnĹŻ rannĂho slunka a zlaťákĹŻ v plastu. AtmosfĂ©ra byla pyramidálnĂ, od smĂchu nás bolela bĹ™icha, a jenom se potvrdilo, Ĺľe jsme se stali svÄ›dky něčeho unikátnĂho. Jestli ještÄ› nÄ›kdo ÄŤte reporty, nevĂm, ale pokud se u nás budou konat akce, jako je Story, je tĹ™eba o nich informovat, uĹľ jenom proto, aby bylo jasnĂ˝, Ĺľe jsme "VotvĂrákovej národ" jen do urÄŤitĂ© mĂry...
foto: Lenka