REPORT

 

Report z koncertu Brendana Perryho od Myclicka

Hlas jako zvon – hlavní deviza Brendana Perryho. Občas mu dopřál hlt vody, občas vzal do ruky konvici, z níž se kouřilo a zas a znovu s ním populární Ir přikoval své fanoušky ne na kostelní lavice, ale na úzké židličky Divadla Archa. Pravda, některým se z nich pod silnou tíhou jeho hypnotické muziky podařilo ještě vyprostit a utéci na čerstvý vzduch... Ti ostatní mu však viseli oddaně na rtech a víc než hudbu z jeho sólových alb přijímali tvorbu Dead Can Dance. Sice už bez Lisy Gerrard, ale zato s dalšími čtyřmi hráči... Může se vůbec tahle nádherná muzika někdy vydat do zaslouženého důchodu?! Zatím ne, díky!

 
Může mrtvý tancovat? Ale jak se na tohle vlastně tancuje?!

Možná Baraka. Tam poprvé jsem tu náročnou muziku zaregistroval a ačkoliv jsem tehdy tak užasle sledoval na plátně megamix těch krátkých a přesto na sebe navazujících záběrů z celého světa, tehdy jsem musel na chvilku oči zavřít. Dokonalý soundtrack, ale co je to za lidi, kteří tak vehementně upozorňují na fakt, že mrtvý může tancovat? A dá se vlastně na tohle tancovat? Proboha, jak?! Vždyť pod tou tíhou člověk ani nemůže pozvednout ruku a taky nohy vypovídají službu – úplně paralyzované tělo neschopné pohybu. Klíč? Jen jeden, žádný duplikát a ta další alba pouze napověděla, jak moc to ti dva myslí vážně! Ona si ta jejich tvorba o zařazení do nějakého dramatického či dokonce katastrofického snímku tak snadno říkala... Kdo viděl závěrečnou scénu jednoho hned z několika filmových zpracování povídky Stephena Kinga s názvem Mlha, musí mi dát za pravdu. Ta beznaděj tam, kterou znovu podbarvuje ona slavná The Host Of Seraphim, vás musí i v tom důvěrně známém obýváku srazit na kolena. A vůbec není nutné, abyste byli od přírody přecitlivělí... Stejně podlehnete!

"Jen se u nás posaďte, budete to potřebovat!"

Ano, dobrovolně přiznávám, že celou tu středu jsem měl strach - patrně nejemotivnější vystoupení, jež jsem kdy absolvoval a právě zvědavost mě do Divadla Archa, které mám stále více v oblibě, přitáhla. A zase pozdě! :( Imogen Heap tu před necelým měsícem začala po hned dvou předskokanech "až" po čtvrt na deset, pusto prázdno v pasáži i ve foyeur bylo však varující. Pouhých dvacet minut po osmé, teď už si jen v rychlosti odložit u sympatických šatnářek a otevřít dveře do sálu... Parádní účast, přičemž z divadla se stalo skutečné divadlo! Jeden vedle druhého teď způsobně seděl na úzkých šedých židličkách a ty se opravdu hodily – tohle bude těžké. Velmi těžké! Jen pár byste jich našli volných, takový byl o ně zájem a opozdilci či hrdinové taktně postávali podél sálu a bez hnutí, naprosto uhranuti, přihlíželi. A také bez řečí! Tady si nikdo nedovolil špitnout, nikdo si nedovolil zapálit, ovládal je naprosto dokonale... Dveře se za mnou neslyšně uzavřely v okamžiku, kdy se sálem nesla zcela bezchybná interpretace jedné z mých nejoblíbenějších skladeb právě z tvorby Dead Can Dance - The Carnival Is Over.

Video: Brendan Perry – The Carnival Is Over (live @ Divadlo Archa)

Hlas, charisma, ale hlavně ta muzika. Ta muzika...

Na sobě černou koženou bundu, přestože tu bylo poměrně vedro a on přijímal další energii od reflektorů shora, bojovně nakročen a v tváři ten svůj kamenný výraz. Naprosto bez chybičky, bez nejmenšího zakolísání vyprávěl to své: "Outside. The storm clouds gathering, moved silently along the dusty boulevard, where flowers turning crane their fragile necks..." Povedlo se - uhranul je, ochrnul je, zcela paralyzoval! A teprve tehdy, až do hrobového ticha dozněl dlouhý tón z poslední zmáčknuté klapky na syntezátoru, se osmělili a zalili ho za tenhle parádní výkon aplausem. Uf, to byla váha, panečku! Tak poklidně, tak procítěně a přesto vám jen tak mimochodem naloží takové břímě na hřbet. To on by měl být politik, tohle je náš kandidát do voleb – tak snadno mu podlehnete, tak snadno mu uvěříte a tahle slova přitom ani náhodou nejsou prázdná... Přesto se nespoléhá jen na ten silný a mocný hlas, který je schopen se bez mikrofonů takřka obejít a nespoléhá se ani na charisma, to kouzlo osobnosti - chtělo to také hudbu a pustit ji ze záznamu, to by bylo velmi trapné a zbabělé. On sám si na krk zavěšoval různé kytary, po jeho levici se do klaviatury bořil hráč na syntezátor, po jeho pravici další kytarista, který mu bude fušovat do řemesla a také útlounká basistka Rachel Haden, tam vzadu ty krásné škopky dráždil Dan Gresson.

Už jste někdy podepisovali dva tisíce desek?

A ten byl také často hybnou pákou tohoto kvintetu – nahlas jim to odpočítal a po té čtvrté se pustili do dalšího naplánovaného kusu. Aby Brendan už zase svým hlasem jako zvon zvonil na poplach... Jakákoliv projekce byla zbytečná, jeho hudba každičký snímek spolehlivě převyšuje a tak tu jen světelné efekty na tmavém závěsu za nimi otáčely zubatými kolečky či umělými sluníčky a nic víc už nebylo potřeba. Zvuk parádní, snad jen ty kytary prostor zbytečně rozřezávaly na tenoučké plátky, ale kdo ví, zda tohle jemné mučení nebylo už od počátku v plánu. :) Zpívalo mu to úžasně, ale na slovo byl poněkud skoupý. Tolik hlubokých myšlenek a barvitě vykreslené příběhy v jeho vlastních textech a když měl promluvit k nám, jen co další aplaus polevil, omezil se jen na název dopředu naplánované skladby a čas od času připojil pro fanoušky tu tolik magickou formulku "new song." Tedy nic jiného, než skladby z alba Ark, které už všichni naši piráti mají a nebo si ho v té limitované edici s podpisem autora odtud odnesou. Té oficiální se tahle deska s krásným obsahem a neméně působivým obalem totiž dočká až v červnu zásluhou respektovaného vydavatelství Cooking Vinyl.

Video: Brendan Perry – The Arcane (live @ Divadlo Archa)
 
Středa? Temnoty třeba - v Praze i v Brně!

Po čem vlastně ti před ním prahnou více? To nebylo zase až tak těžké uhodnout. Pouhé tři vteřiny, jen pár úvodních tónů a vzrušený jekot i přes tu hradbu odposlechů musel slyšet až tam nahoru. Jasně, už čtrnáct let jsme se bez přítomností až příliš živých Dead Can Dance u nás museli obejít a přestože se v roce 2005 výjimečně spojili, aby odehráli pár dalších koncertů, teď bylo jejich "pravěké" zboží přijímáno s povděkem. To byl i případ téměř rockové vypalovačky A Passage In Time - už jenom krůček chyběl k tomu, aby mu v refrénech začali přizvukovat. Opravdu přepychovou atmosféru jsme mu tady svorně vytvořili, jako bychom právě v ten poslední březnový den měli chuť na neveselo truchlivo. Vždyť takoví Autechre, kteří v ten samý den vystupovali o pár set kilometrů vedle, také ve své tvorbě neukrývají zrovna nic k popukání. Byl to zkrátka takový temný den! Temný a přesto krásný... Ten unikátní recept na to, aby v tak svazující hudbě pokaždé ještě vysvitla nějaká ta jiskřička, nosí v hlavě jenom on a od své první sólové desky měl dlouhých deset let k přemýšlení. Když se člověk ponoří třeba do takové The Golden Rule, chce ji slyšet znovu a znovu. Kolik naděje se v ní jen dme na povrch...

Chybí mu ta Lisa, chybí...

Tohle však nebylo vyznání jednoho životem až příliš zklamaného písničkáře a přestože by vůbec nebylo od věci, vyslechnout si ho někdy jen tak na židličce se španělkou, tak jako to předloni s velkým úspěchem udělali švýcarští The Young Gods, protentokrát se opíral o umění svých čtyř hravých kolegů. A ti si představení za spolupráci zasloužili stejně jako mistr zvuku, který je na druhé straně sálu pevně svíral v otěžích. Nepřímo také prozradil, jak moc mu Lisa chybí... I takový tvrďák občas potřeboval ženský hlas a přestože baskytaristka Rachel jejím kvalitám ani tak širokému rozsahu nestačila, byl její občasný doprovod vítaným zpestřením tohoto koncertu. Už tolik toho odzpíval a přesto nebylo po chrapotu ani památky. Střídavě hlasivky zaléval vodou bez bublinek spolu s douškem horkého nápoje z konvice a stále byl jeho přednes kvalitní... Když bral se svým ansámblem po dalším výrazném a procítěném kousku Utopia do zaječích, už přítomnost muže za mixážním pultem pro odposlechy upozorňovala na fakt, že do konce vystoupení je ještě daleko.

Video: Brendan Perry – Severance (live @ Divadlo Archa)
         
"Vrať se, ještě něco uneseme!"

Vrátili se a on přihodil dálkami vonící Voyage Of Bran i s těmi věrnými přírodními ruchy, v níž Rachel vyměnila basovku za maličký drnkací nástroj, ale také Spirit, ve které svůj kazatelský vemlouvavý hlas už zase představil v mnohem zpěvnější rovině. Teď už všichni sedící při takové odměně opravdu šíleli a moc dobře si uvědomovali, že ještě chvilku a budou jenom vzpomínat... Do dalšího troufalého vytleskávání tedy dali úplně vše, někteří i dupali, jen aby je až tam dozadu mistr slyšel a on se ten zázrak opravdu stal! Ještě jednou se nám ukázal a tak až s tolik vznešenou Severance se padesátiletý umělec rozloučil nadobro. To teď chápal úplně každý a jen co znovu opustil s máváním jeviště, v hledišti to konečně ožilo. Po takové době mohli všichni diváci konečně svobodně promluvit - to byla úleva, úplný happy end! :) A tak teprve až teď jsme mohli vzpomínat na to, jak skvělé to bylo... Vrátí se?

Videa: beryx2
 
 
 
 
 

ČLÁNKY AUTORA

 
 
 
 
 
 
 
 

Partnerské linky: festivaly 2016