REPORT
Datum: 23.02.2010
Napsal: myclick
Report z EuroConnections od Myclicka
Slavná Ĺ™ada koncertnĂho seriálu v Paláci Akropolis by mohla zauvaĹľovat nad zmÄ›nou názvu... Stane se snad z EuroConnections EuroCoverversions? Nouvelle Vague, kteřà u nás spolehlivÄ› tenhle prostor vyprodávajĂ, šĂlenstvĂ po pĹ™edÄ›lávkách odstartovali, nÄ›meÄŤtĂ [re:jazz] uĹľ jsou za dveĹ™mi, jeden z ĂşnorovĂ˝ch ÄŤtvrtkĹŻ mÄ›l po baletnĂm pĹ™edtanÄŤenĂ jenom pro sebe dalšà z šikovnĂ˝ch FrantĂkĹŻ – Maxence Cyrin. TajemstvĂ ĂşspÄ›chu? Vezme známou skladbu a je jedno, zda jde o experiment, popinu, punk, tucku ÄŤi árenbĂÄŤko, pĹ™evede ji do notovĂ©ho zápisu a zahraje na nástroj, s nĂmĹľ jsem si vĹľdycky chtÄ›l rozumÄ›t – na piáno. A davy šĂlĂ!
Palec nahoru za to, jak se v Akropoli snažà a jak se rovnĂ˝m dĂlem starajĂ o blaho vystupujĂcĂho, ale i o toho jeho tvorbu sledujĂcĂho. Tedy uĹľ žádnĂ˝ itinerář typu: vyzvednout na letišti, zvukovka, veÄŤeĹ™e, koncert, vyplatit, zavolat taxĂka a pak jen ze slušnosti pĹ™ipojit vÄ›tiÄŤku "Thank you, it was so amazing and so exciting..." VĹľdyĹĄ pro kaĹľdĂ©ho domácĂho muzikanta je pĹ™eci ÄŤest stát od svĂ©ho idolu pouhĂ˝ch pár centimetrĹŻ a slyšet z jeho Ăşst pohled na vÄ›c, co ho pĹ™i tvorbÄ› inspiruje i snaĹľit se pĹ™ijĂt na kloub tomu, co ho vlastnÄ› dÄ›lá tĂm jedineÄŤnĂ˝m. Sláva workshopĹŻm, kterĂ© se tu rozmáhajĂ a moĹľná se stanou i pravidlem. Takto v kvÄ›tnu pohovoĹ™ili Stefan Leisering a Axel Reinemier z party Jazzanova, aby se o nÄ›co pozdÄ›ji blĂ˝skli na pĂłdiu, kde pĹ™edvedli svĂ© znalosti i um v praxi a k velkĂ© radosti organizátorĹŻ takĂ© Maxence Cyrin na nÄ›j kĂ˝vl. Naopak k mĂ© velkĂ© smĹŻle jsem jako pracujĂcĂ ÄŤlovÄ›k nemohl sedÄ›t na dvou ĹľidlĂch souÄŤasnÄ› a vzhledem k tomu, Ĺľe tĂ© práce bylo aĹľ nad hlavu, s hlavou v oblacĂch jsem pĹ™i baletÄ›nĂ ĹľiĹľkovskĂ˝mi ulicemi mezi zbytky tajĂcĂho snÄ›hu snil o tom, Ĺľe alespoŠčást vystoupenĂ souboru Bohemia Balet ještÄ› stihnu.

Bez baletu bos, zato před tolika pisoáry...
V ten den mi skuteÄŤnÄ› nebylo přáno! :( Krátká fronta na šatnu svÄ›dÄŤila o tom, Ĺľe uĹľ jsou všichni na mĂstÄ›, to nepĹ™ĂjemnĂ© ticho dvacet minut po osmĂ©, Ĺľe se pĹ™ed chvĂlĂ dobaletilo. ProstÄ› smolaĹ™. :( VĹľdyĹĄ, kdy jindy si v oblĂbenĂ©m klubu uĹľijete tanyny od profesionálĹŻ?! TeÄŹ uĹľ jen v rychlosti probÄ›hnout foyeur, v nÄ›mĹľ pár zájemcĹŻ na zdech právÄ› obdivuje v rámci vĂ˝stavy Univalvia fotky nejrĹŻznÄ›jšĂch pisoárĹŻ po ÄŤeskĂ˝ch putykách a najĂt si mĂsto, z nÄ›hoĹľ toho bude co nejvĂce k vidÄ›nĂ i k náslechu. Na parketu to i teÄŹ pomÄ›rnÄ› vĹ™elo, takĹľe opÄ›t balkĂłn? I tady byly všechny ĹľidliÄŤky a zcela nezvykle vÄŤetnÄ› tÄ›ch pĹ™Ămo u jeho ochozu obsazeny, nezbĂ˝valo tedy nic jinĂ©ho, neĹľ se zaĹ™adit k tÄ›m pĹ™ihlĂĹľejĂcĂm a mistra oÄŤekávajĂcĂm. SlušnÄ› je to baletnĂ ÄŤĂslo rozpálilo, teplota zde nahoĹ™e opravdu znaÄŤná... LetmĂ˝ pohled dolĹŻ a ÄŤlovÄ›k hned vÄ›dÄ›l, kdo je tady dneska pánem! VĹľdyĹĄ kromÄ› malĂ©ho stupĂnku, na nÄ›mĹľ teÄŹ trĹŻnil ten obrovskĂ˝ ÄŤernĂ˝ klapkobĹ™inkostroj z továrny Steinway & Sons, která je pro muzikanty po celĂ©m svÄ›tÄ› vyrábĂ jiĹľ pĹ™es 150 let, jste na pĂłdiu uĹľ o jinĂ˝ nástroj nezavadili.

Pšt! Pokud budeš hlučet, tak on nezačne!
Pravda, byla tu ještÄ› ta samá hnÄ›doÄŤervená ĹľidliÄŤka jako pro osazenstvo balkĂłnu a nad onĂm vĂ˝stavnĂm kouskem se sklánÄ›lo pár mikrofonĹŻ, ale jinak uĹľ vĹŻbec nic. Pusto, prázdno. PĹ™i všà úctÄ› ke vzácnĂ©mu hostovi, nebude to trochu nuda, kdyĹľ basa tvrdĂ muziku a bicĂ všechny nástroje tak vzornÄ› vedou?! UvidĂme, uslyšĂme, ale kdy? Stále jen to skvÄ›le nasvĂcenĂ© elegantnĂ kĹ™Ădlo a nikde nikdo, kdo by se ho ujal... Tak teprve ve tĹ™i ÄŤtvrtÄ› na devÄ›t uvĂtala muĹľe v ÄŤernĂ©m bouĹ™livá vlna potlesku. Posadil se za tu obrovskou vÄ›c a dlouho zĹŻstal bez hnutĂ. Koncentroval se a ten doznĂvajĂcĂ aplaus a hlahol pod nĂm mu tuhle ÄŤinnost vĹŻbec nezjednodušovaly. "Pššššt!" zaÄŤali teÄŹ nÄ›kteřà mravokárci syÄŤet na svĂ© kolegy a koneÄŤnÄ› - teÄŹ se tu rozhostilo ticho takovĂ©, Ĺľe i ten upadnutĂ˝ špendlĂk by byl na pĂłdiu slyšet. PravaÄŤku i levaÄŤku ten muĹľ zvolna zvedl do vzduchu, aby je vzápÄ›tĂ poloĹľil na tu vyrovnanou Ĺ™adu bĂlĂ˝ch a ÄŤernĂ˝ch kláves a poprvĂ© se skrz svĂ˝ch deset prstĹŻ vyjádĹ™il. Takhle tedy vypadá depešácká Behind The Wheel v jeho podánĂ a zatĂmco tehdy ještÄ› ÄŤtveĹ™ice mÄ›la svĂ© role dobĹ™e rozdÄ›lenĂ©, on zvládl zahrát nejen nosnĂ© party tĂ©hle nadÄŤasovĂ© pecky, ale zároveĹ vyĹĄukat i Gahanova slĹŻvka.

Je libo nátěr a nebo pohodu? Tak do Akropole!
Moc rád jsem oĹľelel Beat Torrent v Lucerna Music Baru - vĂc neĹľ divoÄŤinu na gramofony jsem právÄ› teÄŹ potĹ™eboval pohladit a co na tom, Ĺľe tenhle pĹ™ednes netrval snad ani tĹ™i minuty? Vše podstatnĂ© bylo Ĺ™eÄŤeno, jeho velkĂ˝ nástroj skvÄ›le naladÄ›n i nazvuÄŤen, prsty se mu nepletly a vĂ˝sledkem tak byla zvonivá kompozice nikam nepospĂchajĂcĂ a do srdce tolik sálajĂcĂ. PoslednĂ zmáčknutá klapka, do ruky vzal mikrofon a pĹ™išel s nĂm blĂĹľe ke hranÄ› pĂłdia. PodÄ›koval za bouĹ™livĂ© pĹ™ijetĂ, kterĂ©ho se mu uĹľ teÄŹ dostalo (mohlo by tomu ale s touhle klasikou vlastnÄ› bĂ˝t jinak?) a pĹ™edstavil se nám. Francouz, kterĂ˝ tak skvÄ›le mluvĂ anglicky, kdo by to jen ÄŤekal?! RozumÄ›t mu bylo parádnÄ›, ovšem s takovĂ˝mhle pĹ™Ăzvukem jeho jmĂ©no žádnĂ˝ z moderátorĹŻ Radia 1, kterĂ˝ na vlnÄ› 91,9 MHz uĹľ zase vybral z jeho repertoáru Smells Like Teen Spirit od Nirvany, tak krásnÄ› nevyslovil. AĹľ mÄ›l ÄŤlovÄ›k pocit, Ĺľe má tu ÄŤest s nÄ›kterĂ˝m z jeho náhradnĂkĹŻ. :) Na slavnou kapelu Kurta Cobaina samozĹ™ejmÄ› takĂ© došlo, bez tĂ© by se asi žádnĂ˝ koncert neobešel a lidĂ© by mohli chtĂt vrátit vstupnĂ©, ovšem všechno mÄ›lo svĹŻj ÄŤas.

Maxence Cyrin? DJ s klavĂrem!
UĹľ po chvĂli se Maxence opÄ›t vztyÄŤil, pĹ™išel do levĂ©ho rohu pĂłdia a bez špetky francouzskĂ©ho akcentu bĹŻhvĂproÄŤ pĹ™ednesl do mikrofonu tento text: "Everynight with my star friends. We eat caviar and drink champage. Sniffing in the VIP area. We talk about Frank Sinatra... You know Frank Sinatra? He´s dead!" JasnÄ›, vtipná to replika Miss Kittin, kdyĹľ řádila s pánem, kterĂ˝ si Ĺ™Ăká The Hacker a dĹŻvod jeho recitace byl zĹ™ejmĂ˝ ihned. Vrhl se ke klavĂru, zaboĹ™il do nÄ›ho ruce a takĂ© tuhle vÄ›c pĹ™iÄŤĂsnul k obrazu svĂ©mu. Ne celou, ale jen jejĂ Ăşryvek, protoĹľe do nĂ ještÄ› stihl naroubovat Plastic Dreams od Jaydeeho a velmi obratnÄ› i Tainted Love od Seft Cell. To se mu ty jeho megamixy dÄ›lajĂ, kdyĹľ si je vyrábĂ pĹ™Ămo na mĂru a jen na jeden jedinĂ˝ nástroj! :) ParádnÄ› pĹ™itom odhalil tu absolutnĂ nezávislost pravaÄŤky na levaÄŤce. KaĹľdá si jela svĂ˝m vlastnĂm tempem – jedna tak vysoko pĹ™edla, druhá si bruÄŤela pod fousy a tak skvÄ›le to tomuhle nesourodĂ©mu páreÄŤku spolu ladilo! PĹ™ijetĂ publika bylo vÄ›tšà a vÄ›tšà a o to vĂce pĹ™ekvapil, kdyĹľ se uĹľ po dvaceti minutách sebral a utekl za oponu. Pravda, ty jednotlivĂ© skladby byly tolik krátkĂ©, Ĺľe jich bÄ›hem tĂ©hle chvilky stihl vystĹ™Ădat, jako jinĂ za celĂ˝ koncert a tak mÄ›l na tuhle pauzu pĹ™eci jen nárok...

"To znám, ale jak jen se to jmenuje?!"
Mohli jste mĂt sebelĂ©pe naposlouchanĂ© jeho album Modern Rhapsodies, kterĂ˝m ho Laurent Garnier tolik zviditelnil, mohli jste mĂt naposlouchanou i jeho loĹskou desku Novö Piano, pĹ™esto s kaĹľdou dalšà skladbou pĹ™ekvapoval. Tohle uĹľ bylo jako v nÄ›jakĂ©m televiznĂm kvizu pro hudebnĂ fanoušky – zahrajeme ti na piáno známĂ˝ kus a uhodni, jak se jmenuje! Nejednou se mi stalo, Ĺľe jsem ten danĂ˝ motiv znal a po celou tu dobu jeho interpretace, jsem si nemohl vzpomenout, jak se daná vÄ›c jmenuje, ach to byla muka. NicmĂ©nÄ› Wake Me Up Before You Go Go od dua Wham!, kterou jsem si pĹ™ed pÄ›tadvaceti lety koupil v Jugošce na svĂ©m prvnĂm vinylu, bych poznal asi i s poslednĂmi zbytky sluchu! :) Maxence do nĂ zpočátku luskal prsty a ostatnĂ ho následovali, pĹ™ĂpadnÄ› tleskali do rytmu a tak si neodpustil menšà legrácku... NÄ›kolikrát tuhle rozdovádÄ›nou skladbu, která v jeho podánĂ znÄ›la skoro jako doprovod pro nÄ›mĂ© ÄŤernobĂlĂ© grotesky, zastavil. To byl chaos paneÄŤku! Jedni luskali správnÄ›, druzĂ zcela mimo – uĹľ dávno neplatĂ, Ĺľe co ÄŚech, to muzikant. PokaĹľdĂ© je upozornil na chybu a zkusil to znovu. A zase ne! A zase se nechytli. A pak se do ĂşplnĂ©ho ticha ozval hlas zĹ™ejmÄ› velkĂ© fanynky George Michaela: "Wejk MĂ˝ Ap..." a všichni se teÄŹ od srdce rozchechtali. :)S Where Is My Mind od Pixies zase pĹ™edvedl, kterak se jako mávnutĂm kouzelnĂ©ho proutku mĹŻĹľe stát z uĹ™vanĂ© skladby s kvĂlivou kytarou velmi uhlazenĂ© dĂlko.

Málem už tu Eifelovku nikdy nespatřil!
Hit zkrátka stĹ™Ădal hit, na nÄ›kterĂ© se bohuĹľel nedostalo, jinĂ© byly pĹ™ĂjemnĂ˝m a hlavnÄ› neÄŤekanĂ˝m pĹ™ekvapenĂm a on stále dokazoval, Ĺľe netĹ™eba dalšĂch nástrojĹŻ, netĹ™eba projekce, netĹ™eba ani nákladnĂ˝ch svÄ›telnĂ˝ch efektĹŻ na to, aby si ÄŤlovÄ›k koncert uĹľil. StaÄŤĂ jen poslouchat, vzpomĂnat a nechat se unášet jednĂm nástrojem s mnoha moĹľnostmi z rukou toho, kdo na nÄ›j opravdu umĂ hrát. JeštÄ› nÄ›kolikrát si dal pauzu spojenou s dlouhĂ˝m vytleskávánĂm a to ĂşplnÄ› poslednĂ pásmo zahájil krátce potĂ©, co zakroutil hlavou a pronesl: "Já uĹľ se snad do tĂ© PaĹ™ĂĹľe nikdy nedostanu..." s D.A.N.C.E. od jeho krajanĹŻ Justice. TakĂ© tahle skladba, která se klasikou ještÄ› nestihla stát, tu zaznĂt musela. Jen dalšà dĹŻkaz, Ĺľe i elektrikářskĂ© hymny se dajĂ dobĹ™e zuĹľitkovat, kdyĹľ se to hodĂ na papĂr... DĂ©le uĹľ ho však hrát nenechali, takĹľe jen bouĹ™livĂ© ovace od všech stojĂcĂch a opouštÄ›nĂ prostoru s tou ĂşplnÄ› poslednĂ silnou melodiĂ na rtech. MyslĂte, Ĺľe se vrátĂ? Já si tĂm jsem jist, tohle se musĂ lĂbit kaĹľdĂ©mu. A bez ohledu na to, co zrovna poslouchá... Merci, Maxence! Merci, Petra!    Â
Video: Maxence Cyrin – Right Here, Right Now (Fatboy Slim cover) live @ EuroConnections      Â
foto: gonza gonza@techno.cz
video: monopohl1