CLANEK
Rubrika: Breakdown 10/06
HudebnĂ breaky všech rychlostĂ! Reprezent: Frenzy - "Lollita mi pĹ™erostla pĹ™es hlavu." Zlomky ze scĂ©ny: Kyoto Jazz Massive slavĂ deset let, Sub.d.visdionz namĂchal "tak trochu jinĂ˝" promo mix, Composti vydávajĂ Football EP, Paul B má rád MoreBeat, No Money a L Plus – stahujte!
Drum & bassová scĂ©na je dávno mezinárodnĂ a ÄŤeštĂ producenti jsou na vzestupu. ReprezentujĂ ÄŤeskĂ© breaky v tuzemsku i zahraniÄŤĂ, proto bychom vám rádi pĹ™edstavili aspoĹ nÄ›kterĂ© z bájeÄŤnĂ˝ch mužů (a Ĺľen?), kteřà dennodennÄ› "kroutĂ zvuk", aby nás potěšili.
Frenzy byl známou postavou ÄŤeskĂ© drum & bassovĂ© scĂ©ny, ale kolik z vás si ho dnes pamatuje? Doufám, Ĺľe vÄ›tšina, protoĹľe teÄŹ je zpátky! StojatĂ© vody (nejen mĂstnĂ scĂ©ny navĂc rozvĂĹ™il malou afĂ©rkou. Pokud vám pořád nenĂ jasnĂ©, jak to bylo a jak to je s tou ÄŤeskou drum & bassovou producentkou Lollitou, Frenzy vám to objasnĂ.
Na konci 90. let jsi byl na ÄŤeskĂ© drum & bassovĂ© scĂ©nÄ› celkem hodnÄ› vidÄ›t. Pak jsi naÄŤas ĂşplnÄ› zmizel a teÄŹ uĹľ se celkem dlouho nenápadnÄ› vracĂš. Je za tĂm nÄ›jakĂ© mimozemskĂ© spiknutĂ?
Je to paradox. V 90. letech jsem vĹŻbec nehrál, jenom se podĂlel na rĹŻznĂ˝ch kompilacĂch, chodil pravidelnÄ› do Punta, ale dĂky tomu potkal hodnÄ› uĹľiteÄŤnĂ© lidi. Puntem opravdu prošlo hodnÄ› "lidstva". I kdyĹľ byl klub mnohokrát na existenÄŤnĂ hranÄ›, jakási tajemná sĂla ho vĹľdy podržà a posĂlá mu tam novĂ© a novĂ© generace. V roce 2000 jsem udÄ›lal kompilace Beat Case pro BMG, Midnight CafĂ© pro Rolling Stone a Central Europe Monitoring pro mĹŻj vlastnĂ label Density. Zorganizoval jsem projekt, dĂky kterĂ©mu si lidĂ© mohli zkusit remixovat kytarovĂ© hardcore kombo Insania. A pĹ™ed odjezdem do Belgie jsem ještÄ› stihnul svĹŻj prvnĂ live act Genesis A.N.D. Catastrophe spoleÄŤnÄ› s LinDee a MC NuC.
TakĹľe spokojenost?
Pořád ještÄ› cĂtĂm urÄŤitou satisfakci, protoĹľe se mi podaĹ™ilo postrÄŤit na scĂ©nu pár zajimavĂ˝ch jmen, kterĂ© k tomu ale byly samozĹ™ejmÄ› tak jako tak pĹ™edurÄŤeny. AĹĄ uĹľ to byl Juanita Juarez alias Brooklyn na Beat Case, Reverb na Midnight CafĂ©, MC NuC, kdyĹľ se poprvĂ© dostal do Rádia 1 a skoro pĹŻl hodiny zpĂval do mĂ©ho setu, Ear Drum kru i Radium. NFO. Ti se pĹ™edvedli na Central Europe Monitoring, Midnight CafĂ© i na Beat Case. Dlouho byli nejlepšà drum & bassovou live kapelou u nás. A jsem vlastnÄ› hrdĂ˝ i na Ridovu prvnĂ desku, i kdyĹľ ji mĹŻj mastering moĹľná spĂše uškodil – takĹľe se Ridovi oficiálnÄ› omlouvám. Rido rules!
Na jednoho ÄŤlovÄ›ka jsi sestavil celkem dost kompilacĂ. Nemáš chuĹĄ pĹ™idat do sĂ©rie novĂ˝ kousek?
UĹľ to nenĂ, jak to bĂ˝vávalo. DĹ™Ăv bylo takovĂ© obdobĂ experimentovánĂ. Lidi ÄŤekali, jestli se to zlomĂ a drum & bass se u nás stane žádanĂ˝m zboĹľĂm, stejnÄ› jako se to pak stalo hip hopu. NejvĂc mi otevĹ™elo oÄŤi jednánĂ s Rolling Stonem. Na jednu stranu jsem mÄ›l ohromnou podporu od Rodrigueze, na druhou stranu proti nĂ stálo hlavnĂ slovo šéfa StratosfĂ©ry. Ten tahal za nitky a z pĹŻvodnĂ drum & bassovĂ© kompilace udÄ›lal chilloutovĂ© CD. I tak jsem ale hrdĂ˝ na to, Ĺľe se uĹľ tenkrát v souvislostĂ s nĂ mluvilo o nástupu dvoiky.troiky. Ta tenkrát zcela zásadnĂm zpĹŻsobem rozhoupala stojatĂ© vody ÄŤeskĂ© a moravskĂ© scĂ©ny. Piráti Filipa Záruby alias Sub.D.Visionz pĹ™epadli praĹľskou loÄŹ BukanĂ˝r a zavedli tam novĂ© mravy. (smĂch)
Tys měl přehled o každém, kdo zkoušel doma dělat drum & bass?
V tĂ© dobÄ› jsem mÄ›l docela kompletnĂ knihovnu ÄŤeskĂ©ho, moravskĂ©ho a slovenskĂ©ho drum & bassu, ale je pravdou, Ĺľe jsem aĹľ tak moc nepĹ™emýšlel nad kvalitou. Všechny tracky byly totiĹľ pomÄ›rnÄ› dost originálnĂ. LĂbilo se mi de facto skoro všechno. KdyĹľ jsem se v lĂ©tÄ› 2004 vrátil z Belgie, chtÄ›l jsem ještÄ› na svoje kompilaÄŤnĂ ambice navázat. JenĹľe dnes musĂm Ĺ™Ăct, Ĺľe se hlavnÄ› chci postarat o svoji vlastnĂ produkci, a tak se aktivitám Central Europe Monitoring a Joint the Army vÄ›nuji jenom okrajovÄ›.
VÄ›tšina ÄŤeskĂ˝ch producentĹŻ peÄŤlivÄ› sbĂrá kontakty v zahraniÄŤĂ a snažà se udat svĂ© tracky labelĹŻm. NÄ›kteřà uĹľ dokonce nÄ›co vydali. Jak jsi na tom ty?
To co Ĺ™Ăkáš, je zcela urÄŤitÄ› zásadnĂ postĹ™eh z aktuálnĂho dÄ›nĂ na scĂ©nÄ› – nÄ›kdo to dÄ›lá uĹľ delšà dobu, nÄ›kdo s tĂm zrovna zaÄŤal a hodnÄ› tuzemskĂ˝ch producentĹŻ nad tĂm právÄ› uvaĹľuje. Jsem na tom taky tak. KontaktĹŻ je dost, jde o to nejenom je zĂskat, ale umÄ›t oslovit a navázat aktivnĂ komunikaci. Já funguji na AIMu a kaĹľdy tĂ˝den vÄ›nuji pár hodin urÄŤitĂ© diplomacii s dalšĂmi producenty, lidmi z labelĹŻ, internetovĂ˝mi rádii, producenty, DJs a snaĹľĂm se jĂt s kůžà na trh. Jsem rád, Ĺľe uĹľ nemusĂm Ĺ™ešit dilema jestli hrát nebo nehrát nelegálnĂ ripy vinylĹŻ. Mám v zásobÄ› hodnÄ› trackĹŻ od lidĂ, se kterĂ˝mi jsem v kontaktu a dĂky tomu se ripĹŻm mĹŻĹľu koneÄŤnÄ› ĂşplnÄ› vyhnout. Diky smlouvÄ› s Nightmare Recordings, sublabelem vydavatelstvĂ Technorganic, mám pĹ™Ăstup k jejich katalogu a mĹŻĹľu si Ĺ™Ăct o jakejkoliv e-dub. HodnÄ› vÄ›cĂ mám pak od Flexible Records. Ti plánujĂ vinylovĂ˝ release FLEX005, na kterĂ©m bude Lollita spoleÄŤnÄ› s Blalem.
Internetové labely a digitálnà releasy jsou teď hodně na vzestupu…
TeÄŹ se vyrojĂ hodnÄ› novĂ˝ch vydavatelstvĂ. HodnÄ› novĂ˝ch jmen a talentĹŻ i z našich konÄŤin podepĂše smlouvy, ale vinylu se moĹľná nikdy nedoÄŤkajĂ. NovĂ© labely se totiĹľ zaÄŤĂnajĂ orientovat vĂ˝hradnÄ› na digitálnĂ releasy. ZatĂm ještÄ› pořád nabĂzejĂ, Ĺľe vydajĂ track i na vinylu. ÄŚasem ale zaÄŤnou tvrdit, Ĺľe jejich "vinyly nechce žádná z distribuÄŤnĂch sĂti… ale je tady moĹľnost prodat to jako mp3." A ryba je v sĂti. Na druhou stranu, tohle je nová Ă©ra, novĂ˝ model a novĂ© moĹľnosti.
Už jsi mluvil o Lollitě. Nechytá tě někdy schizofrenie?
Jestli myslĂš pĹ™Ămo patologickou a nefalšovanou schizofrenii, tak bych si ji samozĹ™ejmÄ›, jako kaĹľdĂ˝ jinĂ˝ schizofrenik, nikdy nepĹ™ipustil.
Jak se má Lollita?
Lollita je nÄ›co, co mi uĹľ naprosto pĹ™erostlo pĹ™es hlavu a Ĺľije si svĂ˝m vlastnĂm Ĺľivotem. KdyĹľ komunikuji na AIMmu, je nÄ›kolik borcĹŻ, co si myslĂ, Ĺľe mluvĂ s Lollitou. Dvořà se mi, nabĂzĂ, posĂlajĂ svoje nejlepšà tracky, fotky, samply… (smĂch) Lollita jim zase posĂlá svoje tracky a dĂky bohu, to je to hlavnĂ, ÄŤĂm si zĂskává respekt. Je to strašnÄ› zajĂmavĂ© vymÄ›nit si s nÄ›kĂ˝m pár vÄ›cĂ a pak, jen tak pro zajĂmavost, nenápadnÄ› hodit borcovi odkaz, kde se dozvĂ, Ĺľe si povĂdá s "holkou". To mÄ›nĂ charakter komunikace a urychluje to, co se jindy vyvĂjĂ tĹ™eba mÄ›sĂce. Po tÄ›ch začátcĂch, kdy musĂm ignorovat zamilovanĂ© emotikony a drobnĂ© chlapskĂ© harašenĂ, postupnÄ› "partnera" navedu na praktickĂ© záleĹľitosti a po pár spoleÄŤnĂ˝ch seancĂch uĹľ jde jenom a jenom o muziku.
Nemáš strach, že se to proflákne?
Ten strach, Ĺľe se to proflákne, má samozĹ™ejmÄ› taky nÄ›co do sebe. Ale to bude aĹľ ta druhá vlna self promotion, aĹľ mi na podzim u americkĂ˝ch Nightmare Records vyjde debutovĂ© CD. ProzrazenĂ ale hrozĂ kaĹľdĂ˝m dnem. TĹ™eba docela nedávno se rozhodl Matkore, protagonista eklektickĂ© show Digital Penetration, Ĺľe mi zprovoznĂ stránky na Myspace. PĹ™eloĹľil moje kompletnĂ "Frenzy bio" se všemi releasy i s pĹ™ĂbÄ›hem o LollitÄ› (smĂch) Ještěže ke svĂ©mu, jinak dobĹ™e mĂnÄ›nĂ©mu, dárku pĹ™idal heslo, abych mohl profil editovat.
Nakonec se přece ale nějaká Lollita objevila, ne?
Na drumandbass.cz vyšel rozhovor, kterĂ˝ vyvolal spoustu protichĹŻdnĂ˝ch reakcĂ, kdyĹľ na boardu jeden ÄŤlovÄ›k prozradil, jak to ve skuteÄŤnosti je. Ale i tak se to rozneslo jako docela pozitivnĂ a veselá vÄ›c. A v momentÄ›, kdy to uĹľ mÄ›lo vyblednout do ztracena, jsem potkal opravdovou Lollitu. V Puntu jsem narazil na holku, která mi byla strašnÄ› povÄ›domá. A kdyĹľ mi došlo, Ĺľe je to skoro ta samá tvář jako mÄ›la ta lesba ze stránek Bonanza - link mi poslal Reverb, hodili jsme Ĺ™eÄŤ. Zjistil jsem, Ĺľe je to DJka CO3, tenkrát ještÄ› ĂşplnÄ› neznámá ale sympatická Lollitka (smĂch). Od tĂ© doby jsme spolu hráli tĹ™eba na akcĂch Oko 2005, Drumstation, Basshysteria 2005, Break4Beats, stali jsme se rezidenty Digital Penetration, máme svoji noc v Punto Azul, zahráli jsme si se Spikey Tee Bass Co. Labs… ProstÄ› se z nás stál opravdovĂ˝ DJskĂ˝ pár. BohuĹľel Alena alias CO3 alias Lollita teÄŹ musĂ tvrdÄ› studovat, aby zvládla všechny zkoušky na ÄŚVUT a ÄŤeká ji brigáda v Anglii. JeštÄ› si spolu zahrajeme v Ĺ™Ăjnu v ÄŚeskĂ˝ch BudÄ›jovicĂch s Panaceou a pak se rozejdeme, protoĹľe já se vracĂm do Belgie.
Co chystá Frenzy (a Lollita) na přÚtĂ mÄ›sĂce?
Smlouva s Nightmare Recordings je pro mÄ› teÄŹ prioritou. Chci dokonÄŤit asi dvanáct vÄ›cĂ, kterĂ© pak budou v prodeji pod znaÄŤkou labelu Technorganic na Beatportu. Jestli se nepĹ™ihodĂ nic neÄŤekanĂ©ho, mÄ›ly by vyjĂt pod nickem Lollita. DokonÄŤuji nÄ›kolik kolaboracà – s Markem Tailorem ze Sankt PÄ›terburku, AngliÄŤanem Blalem, dalšĂm AngliÄŤanem Reflexem a AmeriÄŤanem Koncrete Symphony. U Flexible Records mi vyjde e-dub a vinyl remixu We Do Play Dice.
TvĹŻj rytmus Ĺľivota?
Starám se o sedmi mÄ›sĂÄŤnĂho kluka a o holku, co teÄŹ v zářà nastoupĂ do prvnĂ tĹ™Ădy a tvářĂm se, Ĺľe jsem hodnĂ˝ manĹľel, tatĂnek a zamÄ›stnanec. Doma, kdyĹľ všichni ĂşspěšnÄ› zalehnou, sednu a tĹ™eba do třà do ÄŤtyĹ™ ráno makám na muzice. V šest pak zase vstanu a frÄŤĂm do práce. A nÄ›kdy jdu hrát, sbalĂm svoje Pioneery a tradá. TakĹľe tak, 165 - 180BPM. (smĂch)
Dobrodružstvà na jednu noc: princezna Leia „z jedné galaxie“ nebo „tomb raider lady“ Lara Croft?
Ano… vidĂm je zcela zĹ™etelně… VynoĹ™ujĂ se z mlhavĂ©ho oparu a ve tvářĂch majà šĂlenstvà žárlivek… Odlesky zbranĂ, pot na silikonech a sotva slyšitelná kletba jim visĂ na rtech: „Zabij Lollitu! Zabij Lollitu!“
Sledujte a poslouchejte Frenzyho (i Lollitu) tady a tady.
Zlomky ze scény
BratĹ™i Shuya a Yoshihiro Okinovi slavĂ desátĂ© narozeniny. Dort ale nepatřà pĹ™Ămo jim, nĂ˝brĹľ jejich nu jazzovĂ©mu projektu Kyoto Jazz Massive. Compost Records, u kterĂ˝ch KJM vydávajĂ, se rozhodli slavit vydánĂm 2CD alba 10th Anniversary. PĹ™edÄ›lávky trackĹŻ od KJM obstarali mimojinĂ© 4Hero nebo "Little" Louie Vega, ale i Kyoto Jazz Massive osobnÄ›.
Sub.d.visionz namĂchal slibovanĂ˝ promo mix. Pokud máte chuĹĄ na originálnĂ drum & bass, kterĂ˝ (minimálnÄ› u nás a v nejbližšĂm okolĂ) nemá obdoby, zvládnete sloĹľitÄ›jšà strukturu trackĹŻ i dlouhĂ©, nÄ›kdy aĹľ třà nebo ÄŤtyĹ™ minutovĂ© mixy, stahujte tady. Cover je tady.
JeštÄ› raz Compost. NÄ›mci majĂ doma fotbalovĂ˝ šampionát, coĹľ je urÄŤitÄ› dĹŻvod k vydánĂ speciálnĂho Football EP. Soulpatrol proto sloĹľili track Qualified a Florian „Partykeller“ Keller vybral tĹ™i rare groovovĂ© kousky s fotbalovou tĂ©matikou. Na speciálnĂm artworku najdete 32 fotbalovĂ˝ch mĂÄŤĹŻ nadesignovanĂ˝ch v barvách zemĂ, kterĂ© se na šampionát kvalifikovaly.
Paul B pokraÄŤuje v mixovánĂ setĹŻ pro fanoušky. AktuálnĂ pĹ™ĂrĹŻstek do sĂ©rie Nu Born MixĹŻ má ÄŤĂslo 16. Krom haldy vychytanĂ˝ch trackĹŻ je na nÄ›m ke slyšenĂ i Easy Rider od jablunkovskĂ˝ch MoreBeat a Otrozon ostravskĂ˝ch No Money. NechybĂ ani dvÄ› pecky od Slováka L Plus alias Larryho+.